Förhög shettis?
Hej
Har en liten fundering som jag måste få lufta.
Min kollega har en renrasig shettis med full stam, pass i SSS och hon har köpt den av en VÄL etablerad uppfödare. Hon kör sin shettis och vill vara med på bruksaktiviteter i föreningen men har blivit nekad detta pga att hästen är överväxt några centimeter. Varför är det så? Kan man inte anordna en egen klass för för stora ponnyer där de får vara med sålänge de har stam eller något. När hon berättade detta blev jag lite förvånad eftersom SSS vill ju främja användandet av shettisen och uppmuntra folk att köpa renrasigt istället för dessa "låtsasshettisar" men detta är ju motsatsen.
Någon som vet något om varför det ligger till såhär eller om det finns något sätt att ändra detta på så att alla som har renrasig shettis får vara med? ( vill inte att någo ska ta illa vid sig av detta inlägg, vill bara yttra min fundering)
// Sofie
Tkr de e jätte tråkigt :( de gäller ju bara ngn centimeter!
De e väl ett plus att ha en stor shettis för då kan lite större barn rida osv..
Men de e tråkigt att man inte kan vara med på tävlingar osv..

Stämmer detta verkligen? Kan rasföreningen eller RKS neka övervuxna shetlandsponnyer att vara med i bruksklasser?

Var väl en del övervuxna på den internationella som var med och visades .
Har de mätintyg på den ?
eller har de bara mätt själva ?
eller har de mätt på utställning och fått den mätt för hög ? det hade inte jag accepterat tex
#1 - njäe, det är ju inget plus att ha en övervuxen shetlandsponny, eftersom den då inte är godkänd som shettis. Sen att det av rent praktiska skäl kan vara en utmärkt bruksponny är en annan sak.
#2 - varför skulle de inte kunna det? SSS är ju en avelsförening som ska främja avel och användande av shettisar och eftersom en övervuxen ponny inte är gdk som shettis så tycker ajg att det är helt okej.
Man får ju också komma ihåg att eventuella tävlingsresultat som presterats av övervuxen shettis inte ger moderstoet några avkommepoäng för ev höjning av avelsvärdeklass.
#4 en liten fråga bara, du skriver att den isåfall inte är godkänd som shettis, men är den reggad i SSS så måste den väl iaf räknas som shettis? *nyfiken på hur det funkar med övervuxna shettisar med full shettisstam*
#0 Att den inte får vara med och tävla i shettistävlingar är ju inget konstigt i sig tycker jag, eftersom dessa klasser är för A-ponnyer. Varför ska en B ponny få tävla med A-ponnyerna?
Så är det oavsett ras eller tävling, varje kategori har sina klasser.
#5 - det är klurigt med raser som har maxhöjd på ponnyerna
Härstamningsmässigt är det givetvis en shettis fortfarande, men som övervuxen är den inte längre "godkänd" (jag hittar inget bättre ordval).
#6 följdfråga… (jag vet, jag är dryg, vetgirig, tror jag det kallas ;))
Om man nu har ett sto med ren shettisstam och reggad i SSS, men som är övervuxen, är det då tillåtet att betäcka detta sto, med en mindre hingst, för att kunna få fram en avkomma som håller måttet? Eller är det NO NO??

#7 Ja du kan betäcka detta sto. Hon har ju full Shetlandsstam. MEN som reglerna ser ut (sist jag kollade iaf) så kan hennes avkomma, även om den blir "lagom" stor aldrig få ett RS nr. eftersom att mamman (Gäller födda from 1/1 2006) inte har det. Men avkomman blir registrerad som Shetland med Pass och regnr i SSS.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#8 aha, ja just det, så var det ju med RS-nr… Tur man bara har ston med rätt höjd.
Vet inte riktigt om jag gillar dessa regler för RS dock =/

#9 Fast de kan ju ha fått sitt RS som 3 åring el 4 åring och sen växt över och därför användas i avlen och avkommorna blir lika mycket godkända.
Fast i andra raser tex welsh så kan man ju använda dem ändå i avlen, många mäter ju sina som 2 åringar och aldrig mer och de används för fullt i avlen även om de har växt över.

Jag har läst era inlägg men jag har svårt att köpa att man inte uppmuntrar folk bättre än såhär att använda sin renrasiga shettis till bruks. Det finns väl en del som hellre köper en billig korsningsshettis i samma mankhöjd än en renrasig eftersom de ändå inte får vara med på föreningens aktiviteter.
Jag själv tycker att det är så himla kul med bruks även om varken jag eller min shettis är så duktiga. Så jag blir lite ledsen när folk som vill hålla på inte får. Om lika många hade kört/ridit/agilitytränat som det finns utställare så hade det varit skitskoj rent ut sagt.
// Sofie

På vilket vis skulle överhöjdarna göra "skada" i bruksklasser?

Vet ni med säkerhet att överhöjdare inte får deltaga i bruksklasser?
De får ju faktiskt ställas ut, men rangeras inte.
För rätt svar föreslår jag att ni kontaktar SSS utställningskommitté.
Men är den övervuxen så tillhör den ju B-ponny kategorin och då måste den ju vara välkommen i andra ponnyevengemang ändå istället för shetlands då detta är för A-ponny?? Fel?

En B-ponny får ju vara 107-120, dvs 13 cm skillnad mellan störst och minst.
Shetland ( A-poony ) får vara -107 cm. Min minsta ( som rids mycket är 78 cm ) och då blir skillnaden nästan 30 cm mellan störst och minst. Jämför med B-ponnyns 13…
Om man ska tävla hoppning tex , och låter B-ponnyer tävla, då är det inte helt rättvist mot de ponnyer som är 80-90 cm, de får ju inte samma förutsättningar. Då gäller det att det finnns många olika klasser så att det blir juste.
Shetlandsponnyn får ju som sagt vara upp till 107 cm. Men det verkar som om de flesta strävar efter att ha dem ganska maxade i storlek.

Shetlandsponnyn får ju som sagt vara upp till 107 cm. Men det verkar som om de flesta strävar efter att ha dem ganska maxade i storlek.
Det påståendet stämmer inte, tycker jag.

I RKS vill vi se mätintyg på ponnyer som ser ut att ligga i "riskzonen" och är de över 107 cm så får de inte tävla. Men hittills under "mina år" så har det inte hänt att vi har behövt titta på något mätintyg och inga protester har inkommit. Det står ju tydligt i våra regler på hemsidan hur vi förhåller oss till mankhöjden.
Att en B-ponny nekas start i en A-ponnytävling är väl inte så konstigt?
Jag tycker att reglerna är bra som de är, men kategorin övervuxna stamboksberättigade shettisar kommer ju i kläm, vilket är synd. Men samtidigt så jobbar ju både SSS och RKS med att höja värdet på shettisarna och framförallt genom aveln. En ponny som har vuxit över behöver inte vara "felavlad" av uppfödaren, men om flera avkommor efter samma föräldrar växer över så betyder ju det att man måste ändra sin avelsinriktning litegrann. Kanske är någon av föräldrarna olämplig i aveln? Kanske har man matchat ett sto med fel hingst? Oavsett varför ponnyn blev för stor så sänder det en signal till uppfödarna att nåt måste ändras. Därför är det bra att de övervuxna ponnyerna inte kan vara med i A-ponnysammanhang, eftersom det i så fall skulle vara skit samma om ponnyerna växte över eller inte, och det kan ju aldrig vara en bra inställning bland uppfödare! Vi försöker ju bevara rasen som A-ponny, inte göra den större.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#0 Jag har inte fått svar på min fråga om ponnyn i sig har ett riktigt mätintyg eller ej ? Har de bara mätt själva eller är den mätt på utställning ?
Jag hade annars mätt om ponnyn om den inte är slutmätt och nu på vintern kanske när den inte är i tävlingskondition , för då är de oftast mer avlsappnaden osv och helt om det går mäta på hemma plan där hästen känner sig trygg och inte spänner upp sig.
Jag förstår inte alls detta tjafs om mankhöjder.
Det säger väl säg självt att en B-ponny inte ska tävla i samma klasser som A-ponnyerna.
Det är ju inget som är speciellt för just shetland, utan det gäller ju alla ponnyer oavsett ras.
#12 ja vad skulle du själv tycka om du var tvungen att tävla mot D-ponnyer med dina C-ponnyer (eller vad du nu har för häst)

#19 Naturligtvis skall dom gå i en egen klass. Jag har aldrig påstått att dom skall tävla mot kat A. Om intresse finns borde det gå att anordna klasser för alla?

#20 I RKS har det aldrig funnits underlag för B-ponnyklasser. (Inga förfrågningar.) Jag känner bara till en uppenbart för hög shettis som har tävlat i RKS och det är flera år sen nu.
Krasst får man väl säga att en övervuxen shettis får tävla inom andra klubbar, som B-ponny, men inte inom SSS eller RKS. Jag tycker inte att det är så underligt eller orättvist, utan en regel man får följa helt enkelt. Man kan ju fortfarande göra reklam för sin ras även om ponnyn inte är "godkänd" som shettis på grund av sin storlek. Samma med ponnyer som man vet är shettisar men som inte har godkänd stam av någon anledning, de kan också göra reklam för rasen men får inte delta inom avelsföreningen.
www.stuteriprecious.se

# 18 jag vet faktiskt inte om den har mätintyg eller inte.
# alla övriga, tack för era svar.
Jag har en övervuxen shettis som när jag blev medlem i sss tog upp frågan om att få vara med på tävlingar och fick då svaret att man ev. kunde få vara med utom tävlan.
#17 MAN kan aldrig garantera att 2 individer på 1m får en på 100cm..
Jag har själv sett flera helsyskon ett ex där den ena är 95cm och det andra är hela 114cm ?? vad blev det för fel där då ? vad ger det uppfödaren för signaler ? framförallt om den på 95cm kom först..
Varför kan man inte ha en klass då för shetland som är över 107cm det är fortfarande en shetland oavsett mankhöjd om den har full stam o vice varse.
Får dom vara med på utställning utom tävlan kan dom ju lika gärna få vara med på bruks utom tävlan.. Och visar det sig att det finns intresse för fler som vill vara med med sina överväxta shetland kanske man kan öppna just en klass för dom ?
#24 "Varför kan man inte ha en klass då för shetland som är över 107cm det är fortfarande en shetland oavsett mankhöjd om den har full stam o vice varse."
21 Har redan svarat:
" I RKS har det aldrig funnits underlag för B-ponnyklasser. (Inga förfrågningar.)
Det är svårt att få ihop en klass utan ponnyer.
Min ståndpunkt är att Shetlandsföreningen ska arrangera aktiviteter för A-ponnyer enbart.

#24 Det har jag ju inte påstått heller, se meningen som börjar med "en ponny som har vuxit över behöver inte vara felavlad". Men om man ser att flera avkommor efter samma föräldrar växer över så bör man ju kanske sluta avla just på dem två tillsammans? Matcha dem med nytt material och se om avkommorna fortsätter växa över?
www.stuteriprecious.se
#24 det är väl ingen som sagt att det heller?
Men målet för shettisavel är inte och kommer aldrig bli att få avkommor över Aponny-mått.
En övervuxen shetlandsponny är en individ med brister och rent ut sagt, fel.
SSS och RKS arrangerar tävlingar för shetlandsponnyer, alltså A-ponnyer som inte går över Aponny-mått.
Men visst finns det tävlingar för dom med övervuxna ponnysar också, finns en hel del ponnyföreningar som tillåter alla ponnyraser ur alla kategorier.

#27 För att inte tala om alla landets ridklubbar, som inte bryr sig ett skvatt om vad man har för häst utan delar in alla ponnyer i kategorierna A-D.
www.stuteriprecious.se
#25 jag läste nog lite slarvigt där.
#26 Jag tog det bara som ett exempel
#27 En övervuxen shetlandsponny är en individ med brister och rent ut sagt, fel.
Det skulle inte jag kalla för en brist det som gick fel var väl att den fick fel mankhöjd.
#29 är inte det fel nog?

Om de övervuxna ska "accepteras" måste hela Shetlandsponnyns rasstandard skrivas om …. är det det vi vill? Att rasen tillslut kanske tom når C ponnymått?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Är det inte en gyllene medelväg att låta dom vara med utom tävlan då? Eftersom dom är renrasiga behöver man inte "straffa" dom lika hårt som ostammade, som inte får vara med alls…..
Likväl blir det ju en hint om att allt inte är OK, om dom får vara med utom tävlan…
Har SSS ändrat reglerna nyligen? Eftersom det var med flera som var tydligt överhöjdare på ESG i Halmstad? Där var ju också prickiga ponnyer med…. I ngn show eller dyl men…. Eller är det andra regler för de internationella utställningarna?

#32 På de internationella så var det en och annan engelsk bla som var för höga , men då det är andra regler där med mätning och annat så tror jag inte man kan göra något de mäter ju sina som 2 åringar har jag fattat det som och därför kan de ju växa över sen, samma i Holland vet inte om det är så i de andra länderna med.
Men skaffa mätintyg och har ni tur så blir de 107 cm
#15 En rättelse där… En B-ponny får vara upp till 130 cm dvs 23 cm skillnad mellan störst och minst. Det är den kategorin som har största "spannmåttet" (om man bortser från att en Shetlandsponny kan vara ganska liten då)
#34 Är väl ganska vanligt med minisar som är 84 cm eller mindre?
(107-23=84 cm)
#35 - absolut, fast det är kanske inte lika vanligt att de tävlar i ridsport, körning el ponnytrav när de är så små…
Visserligen men de har ändå störst spann. Trav har jag ingen koll på men i körning är det ju några stycken i alla fall.
#35 Jag menar naturligtvis som tävlar…
Trodde att det var frågans ursprung. 
Största "orättvisan" ligger nog faktiskt hos B-ponnyerna då en 108 cm ponny tävlar mot en som är 130 cm.
Inom A-ponnyerna finns det MYCKET få 84 cm ponnyer som tävlar mot 107 cm. Möjligen då någon inom körning.
De finns, men jag tror vi kan räkna dem "på ena handen"

Det är inte alls så länge sedan detta med övervuxna shetlandsponnyer på bruksaktiviteter togs upp på ett medlemsmöte i SSS. Det som sades då, var att samma regler ska gälla för deltagande i bruks som i utställning, dvs möjlighet att delta utom tävlan. Detta för att man som shetlandsägare ska vara välkommen i föreningens aktiviteter.

#39 Gällande SSS då, eller? Eller fanns det någon koppling till andra bruksklubbar inom shetland också? (Alltså en officiell uppmaning från SSS att alla bruksklubbar för shettisar ska/bör följa samma regler.)
www.stuteriprecious.se

#40 Jag vet inte om SSS har bestämmanderätt över RKS (som väl är den enda bruksklubben för enbart shetland?).

#41 Nej, SSS bestämmer inte över RKS, men jag undrade om det kom fram någon officiell önskan att alla shettisklubbar ska/bör tillåta övervuxna ponnyer eller om det bara gällde SSS tävlingar.
Det finns ju också flera klubbar som har tävlingar för shettisar (och andra små ponnyraser) men som inte är anslutna till SvRF, utan är mer lokala "gäng" som arrangerar aktiviteter ihop.
www.stuteriprecious.se