Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1079 ggr
annie
0

Företag?

Slänger ut en liten fråga angående företagande och hur vanligt det är bland medlemmarna här på detta forum.  Skulle vara kul om ni som har hästverksamheten som företag ville svara Glad. Ni som har någon form av hästverksamhet men inte företag (alltså inte enbart familjehästar) får också gärna svara såklart Glad.

* Vilken sorts hästverksamhet bedriver du?

* Vad fick dig att välja att starta företaget?

* Tog du hjälp av någon vid starten av ditt företag för rådgivning etc?

* Hur tycker du att verksamheten utvecklats sedan du startade? Som förväntat, bättre, sämre?

Kanske jag glömt något…? Berätta gärna kring detta om ni vill. Vore jätteintressant att veta vilka hästföretagare e.dyl som finns här Glad

annie
0

Ingen som vill svara?

lillolga
0

Vi har ett aktivt jordbruk just nu, med hästar, främst Shettis som har fått några föl. Då Shettis avel I liten skala inte är speciellt lönsamt har vi planer på att bygga ut och hyra ut platser. Om den verksamheten kommer igång hoppas vi på inkomst på företaget. När vi köpte gården blev vi automatiskt företagare via jordbruket. Lrf sköter allt åt oss vad de gäller bokföring och de var dom som tyckte gården skulle vara aktiv. Så vad de gäller lönsamhet nu är de lika med noll. Hoppas på bättring om bygg planerna går igenom.

VeronicaP
0

"1 Har inte vårat i företag utan bara som fritids sysselsättning

Dehlfimia
0

Samma som #3 då vi också har avel i liten skala

Ahnna
0

Jag har hästverksamheten som en del av familjeföretaget (handelsbolag) men sedan avelshingsten dog 2008 så har jag inte haft någon direkt "aktivitet". Allt som köps in (foder, t.ex.) bokförs naturligtvis fortfarande, men jag har inte haft någon försäljning av hästrelaterade tjänster på länge. Dock får företaget syssla med annan verksamhet också, så företaget som sådant är aktivt. (Det har flera "grenar" som sysslar med olika saker under samma organisationsnummer.)

Det jag får göra i företaget, förutom den andra "grenen" som jag basar över som sysslar med historiskt återskapande och hantverkstjänster, är hästtjänster, hundtjänster, kattjänster, utbildning och avel av häst/hund/katt samt försäljning av häst/hund/katt-produkter. Det betyder i princip allt som rör häst/hund/katt, vilket jag valde för att inte begränsa mig. I princip så spelar det ingen roll vad jag vill syssla med som har med dessa djur att göra. Så ska du starta ett företag så är "hantverk" och "tjänster" bra nyckelord som öppnar många dörrar. Det är så ospecifierat att du kan syssla med många olika saker som rör samma ämne, utan att det så att säga går utanför företagets ramar.

Jag är inte så haj på bokföring, men lyckligtvis är mina föräldrar som också äger företaget utbildade i sånt. Ska du starta företag så finns det kurser i bokföring och företagsekonomi som inte är så svettiga. Såna kurser kan vara bra att gå, för att lära dig vilka rättigheter och skyldigheter du har som företagare. (Jag funderar själv på att gå nån kurs framöver för att kunna sköta all bokföring på egen hand.)

Hur det har utvecklat sig, tja… Som sagt, den stora "stommen" i avelsverksamheten har gått ur tiden, så tills jag får möjlighet att ha avelshingst igen så ligger själva avelsbiten lite på is. Jag har haft lite lösa planer på att starta häst-och-vagn-verksamhet, vilket skulle passa under "hästtjänster" i företaget, men jag bidar min tid litegrann medan mina unghästar växer upp. Eftersom det är ett HB och eftersom vi är flera som arbetar med företaget så är det inte livsviktigt för min "hästgren" att gå runt just nu. Men om företaget handlade enbart om mina hästar så skulle det vara lite annorlunda.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

annie
0

Glad KUL att höra hur ni tänkt och gör, tack! Fler som vill berätta?