ESG - Invigningen
Här samlar vi lite bilder från invigningen på fredagen. Har du bilder att bidra med från denna invigning? Maila dem då gärna till oss, så lägger vi in dem i denna artikel.
Invigningen:
**
**Foto: Cattis Öhman

Foto: Cattis Öhman

**

**
**

Har du bilder att bidra med till denna artikel om invigningen? Maila dem då till cattis@monkeytoys.com så lägger vi in dem i denna artikel.

Relaterade länkar
Av: Cattis
Datum för publicering
- 2006-08-02
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Vilka underbara bilder!
Cattis: Vet du hur det blir för de utländska besökarna - kommer de också att på något sätt få tillgång till alla dessa foton från ESG?

#1. De är hjärtligt välkomna hit!

Ryktet sprider sig sakta men säkert. Det ploppar in folk överallt ifrån. Både som medlemmar, oreggade läsare och som mailar bilder. Jättekul!
/Cattis

#3: Det är ju jättekul om de hittar hit till forumet och kan ta del av den excellenta resultatrapporteringen här, med foton och allt!
Men man kan ju också tycka att det lite mer "officiellt" borde göras något liknande på åtminstone engelska just för de internationella gästerna? Fotona ger ju helt klart resultaten en extra dimension!
Men detta ligger kanske på någons "att-göra-lista" … 

#4 Ja, jag lägger gärna ut dem i engelsk upplaga så snart du har översatt dem åt mig. :-)
/Cattis

#5: Aj, aj, aj - där fick jag! 

#5: You've got mail! 
Jag har en fundering… på utställningsbilderna så är oftast hsäten inzoomad, men här visas bilder med människorna med… får man publicera bilder med människor på utan deras tillstånd…?
Jag har nämligen fått frågan om jag fått tillstånd att visa bilder på människorna…

#8. Menar du när du gick runt på Valla och knäppte massa foton på Cattis som du lade ut här?
På utställningsfotona som läggs ut här beskärs bilderna så att visaren tas bort i de flesta fall. Det är ju lite svårt att göra med ovanstående bilder. Hur det är med tillstånd mm vet jag inte, men det kan andra svara på.
Jag kan ju förstå att man beskär utställningskorten, men om man gör det på en maskeradklass eller som desa ovanstående kort så blir detju inte samma sak då jag anser att man tar kort på EKIPAGET och inte på hästen…
#9 Nä det menar jag inte… 1) Jag knäppte inte EN MASSA kort på Cattis utan ämnet gäller 2) Det är ett ämne på ridsportifokus om färger där jag fick frågan om jag hade tillsånd att lägga ut bilder på de som höll i hsätarna…
Därför undrar jag just vad som gäller… Alltså när någon står och håller i en häst som man tar kort på…

#8 en berättigad fråga faktiskt… Jag har frågat och försökt förstå detta själv. Gick en grundkurs i journalistik en gång och vi hade besök av han den där fd bildredaktören som väljer veckans bild i GP:s lördagstidning tror jag det är (minns inte namnet nu). Jag talade om att på min hemsida lägger jag in bilder på ekipage där man även kan se människan, enstaka tillfällen har jag förnamn på personen. Han trodde inte det skulle vara något problem dels då bilderna är förminskade och dels då huvudfokus ligger på djuren. Något sånt tror jag han svarade. Inte ens att förnamn stod tyckte han var anstötligt. Men jag tror faktiskt om man läser lagen strikt så borde jag fråga alla männsikor på bild om det är ok för dem Tror det säger att identifieringsbara pérsoner ska ha gett sitt tillstånd…

Som jag fått det förklarat för mig:
Ställer människor upp och "poserar" för en fotograf, så får man använda bilden. Skall bilden publiceras o personen namnges, måste man fråga personen i fråga först. Men om människan inte är det huvudsakliga objektet (håller en häst på utställning etc) så skall det vara okej.
Men tar man kort på en person, och visar upp bilden så att det framgår vem som är på bilden, så skall man ha tillstånd från personen.
/Cattis
#9 jag hittar bara Cattis på 6 av de över 330 kort jag tog på Valla…. Och då måte jag säga att Cattis var med och hjälpte till på utställningen!!!! Både tog kort och höll i lotteriet om jag inte minns fel…

Men tror ni skvaller tidningar har tillstånd på alla de bilder som de har tagit på kändisar och annat , eller när det visas reportage i nyheterna där det faktiskt är bilder på männsikor osv osv ..
# 15 men så kanske de blir stämda också… Men nu kan vi väl fortsätta denna diskussion på: http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=35580f8d-d24f-4b0d-97f4-90e6c84247bf
istället för att "förstöra" denna tråd om ESG… OTROLIGT bred användbarhet på vår ponny om man tittar på ovanstående bilder iaf!! Oavsett om personerna på korten gett sitt medgivande eller inte…
# 37 i tråden http://shetlandsponny.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=35580f8d-d24f-4b0d-97f4-90e6c84247bf
Det enda som egentligen spelar ngn roll HÄR är att vi inte tillåter att bilder på personer läggs ut. Det är våra Skrivregler och de gäller.
Har personerna på dessa bilder gett sitt tillstånd?