Vagnar vid tävling
Läste i en annan tråd att vagnarna/rockarderna skall vara godkända om man vill tävla.
Vad skall den uppfylla för att vara godkänd för tävling? Nu menar jag inte trav, utan "annan" körtävling.
125 cm i hjulbredd. Svängel för draglinor brukar många kontrollanter ha som tvång, men vissa tycker det är ok med "vanlig" bröstsele utan draglinor.

Får man alltså tävla med en vanlig rockard bara den har rätt hjulbredd och svängel med draglinor?
Japp!

Förresten, är det max 125 i hjulbredd? Eller skall det vara exakt 125?
Minst 125 för internationella tävlingar.
Om Du tävlar i RKStävlingar är det inte tvång på minst 125 cm spårvidd. Tror även det kan vara så i lägsta klasserna i andra tävlingar. Man får hålla sig update genom TR som ändras lite då och då.Det är många som tävlar med Globusvagnen på RKStävlingar tex. och den är mycket smalare spårvidd.
#6 Ja, det har du rätt i Pyttis! Har faktiskt sett folk tävla med smalade vagnar i lätt klass. Lägger inte märke till det oftast, eftersom jag mest ser på svåra/medelsvåra tävlingar.
I Sverige är minimåttet 115 cm i hjulspåret. Jag har tävlat i mellansveriges lagserie med min Roslagsrockard som har det måttet. Tävlingsmässig Rockard måste även ha röda reflexer bak och vita fram annars får du poängavdrag i funktionskontrollen. Detta p.g.a att häst med vagn räknas som fordon på väg.
Kniv ska sitta i hållare fram vid dina fötter. Väska el. låda med en extra töm, en extra draglina, hovkrats mm ska finnas fastspänd på vagnen. Helst ska du ha en extra svängel med dig… Enligt böckerna och körinstruktörerna.

#8 Hur och var fäster du reflexerna fram?
Inget krav på gula reflexer på sidan?
#9 Det är inget krav på reflexer på sidan, det är inte heller önskvärt ur estetisk synvinkel. Mina röda reflexer bak limmade jag fast vid träplankorna nedan sitsen. Reflexerna fram limmade jag på två små vinkeljärn som jag skruvade på rockarden fram nedan mina fötter.

#10 Fast om man ska köra i mörker är det väl krav på reflexer runt om..? Ekipaget räknas ju som fordon.
gå in på vägverket http://www.vv.se/
lagar och regler - trafikregler - häst i trafiken.Där finns gällande trafikregler för häst. Där finns vad som gäller för körning i mörker.