Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 1920 ggr
Hanna-D
0

Tips på "snäll" mat?

Någon som kan dela med sig av recept/tips på snäll mat för magen? Har fått ett elakt mag/tarmvirus med mig hem från Thailand och går nu på vätskeersättning men är så hungrig och törstig!

Får/kan nog inte äta på ytterligare några dagar men tar gärna emot tips redan nu så jag har något att se fram emot.

Tipset från läkarna var kokt ris och det tillhör inte favoriterna Oskyldig

Lauth
0

Blåbärsyoughurt brukar jag börja med när min mage och jag inte varit överrens..

Stackars dig! Åka på skön semester och få sån skit med sig hem. *blä* inte alls avundsjuk!!

[Billan]
0

Hanna. Så har det varit för mig de gånger vi varit till  Thailand. Jag har bara ätit vanlig skonkost, som efter vanlig magsjuka samt druckit vätske ersättning. Det har gett med sig men kan ta lite tid.

Har du tagit salmonella prov ?

Hoppas resan har varit bra och att ni haft det skönt i solen.

Emma-Andersson
0

Kokt mat är oftast väldigt snäll annars fil, yoghurt, proviva.
När vi var små bredde mamma några skorpor mmed ett rikligt lager smör sen hållde hon på lite kokande vatten så att skorpan blev blöt. Hörs inte speciellt gott men det är det.

Oftast är det inte maten man blir sjuk av utan pengarna.
När man tänker på det så tar många emot pengarna och som sen ställer sig och lagar mat direkt, och det är inte alltid man tvättar händerna efter att ha hanterat pengar utan sätter sig och äter direkt.

AnnaLundin
0

kokta morötter påstås vara bra för magen

annars kokt vit fisk och ris

och probiotika, som proviva och liknande

Charlotte-J
0

När jag var liten hade jag ofta influensaliknande symtom och svårt att behålla maten. Min mamma gav mig då Blåbärspuré (i burk som småbarn får), risavkok och avslagen Coca Cola. Inte någon supermeny kanske men det var snällt mot magen i alla fall Flört

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

det där med avslagen coca cola har ju "bevisats" som en myt, men det verkar ändå fungera…

QuickStep
0

psykologiskt hjälper nog avslagen cola… =)

ThiffannyJ
0

Efter jag var kräksjuk i höstas så levde jag på Proviva fruktdrycker, jag gillade nyponsoppan och rostad bröd. I ca 1 vecka innan min mage tålde vanlig mat igen.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ninnii
0

Proviva blåbärssoppa brukar vara bra, vitt bröd i små mängder, ris, avslagen sockerdricka

Hanna-D
0

#8 En vecka! Jag är så hungrig och törstig, får inte ta mer än en tesked var 10:e minut men det går bara inte. Avslagen Cola dricker jag nu (hur mycket man kan kalla det dricka med en tesked…). Ska prova lite rostat bröd, bra tips!

#2 Bör man göra ett sådant test? Vet inte hur jag ska kunna ta mig till en läkarmottagning i detta skick bara… I går låg jag i sängen och funderade på hur jag enklast kunde göra slut på eländet men när man inte ens orkar lyfta armen är det inte så lätt (och tur var väl det Flört)

Tack för alla tips!

Mija
0

#10 Som sagt Provivadryckerna är kanonbra samt att göra som du gör, tar lite rostat bröd, magen behöver lite att jobba med även om det tar emot.

Håller med om att du borde nog ta ett Salmonellaprov ändå, risken finns ju att du fått det.

Lycka till med din tillfriskning och det är viktigt att du får i dig vätskan, jag vet, jag har levt på flytande i 1 1/2 månad nu, det är inte lätt när det tar emot.

Krya på dig!

[Billan]
0

# 10

Ja om du har en så pass häftig historia kan det nog vara läge. Hör med din läkarstation, dom vill nog inte ha dit dig, men någon kanske kan hämta prov pinnar till dig.

Ett år då vi var 6 st som åkte tillsammans fick en av oss salmonella trots att vi åt lika mat och på samma ställen, vi misstänkte att det var maten på flyget som var boven.

Mitt bästa råd är mosots soppa.  Du måste ju ha vätskebrist i det här läget om det inte går att behålla vätska. Du måste ju ha i deig litervis med vått för att inte bli dålig  av bristen. Sockerdricka är också bra ( avslagen )

Hovgarden
0

Antar att det inte fungerar vid det här tillfället men jag blir sjuk av morfinet jag fick efter en operation och bara kräktes… Då åt jag godis och drack godis och drack, då slipper man ju spy galla om det är problemet, vilket det ju kan vara ibland.. Uppevde attd et var jäkligt jobbigt men sen somnade jag och så fick magen vila…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

SannaHolmgren
0

Coca cola är nog en myt om att det ska vara bra för magen, men den är toppen om man inte får ner något annan vätska. Uttorkningen ställer ju till det så magen kan bli kass bara för det.

balotte
0

När jag blev sjuk i Turkiet så kokade dom tomatsoppa till mej och fick äta det med vitt bröd.

Charlotte-Aveback
0

Krya på dig, Hanna! Hoppas att något av ovanstående hjälper dig att känna dig som människa igen.

Annelie-P
0

Inga ytterligare tips - bara en krya på dig-hälsning!

Carita
0

Usch stackare, jag minns en resa till Italien när jag hade ätit en glass Skrikandes 

Här dricker vi en dryck på druvsocker, salt och koncentrerad juice när vi blir magsjuka. Har alltid funkat på mig sedan jag var liten.

Krya på dig!

exitingsvillemo
0

#0 Får du inte behålla maten alls? Trots att du är hungrig,menar jag.

Beroende på vilken "väg" du har problem med (diarré eller kräk) så är ju blåbärssoppa bra, det stoppar ju ev diarré, och är det så att du kräks, så håller jag med Hovgarden, då har du iaf ngt att spy upp. Galla är inte speciellt skonsamt för halsen. Bättre att försöka spä ut det lite =)

Krya på dig

jojjehanna
0

Krya på dig din stackare.

runas
0

Har aldrig varit så dålig som du verkar vara men då min mage krånglat så har skorpor o nypon/blåbärs soppa varit räddningen.

Krya på dig Hanna!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Anne-Lisbeth
0

#0# Du bör absolut ta salmonella prov. Någon annan kan lämna in det - ring din vårdcentral.

Jag har haft salmonella och i mitt fall tog det månader att bli helt återställd.

Ring sjukvårdsupplysningen och få mat tips - det gjorde jag.

Bl a mycket tunn havregrynsgröt / havresoppa funkade för mig.

KRYA PÅ DIG!!!

zettan
0

fy stackare. Krya på dig Hanna

Hanna-D
0

#19 Får du inte behålla maten alls? Trots att du är hungrig,menar jag. Beroende på vilken "väg" du har problem med

Båda… Har dock inte kräkts på ett par timmar så jag hoppas det börjar ge med sig. Lever på vätskeersättning och isbitar.

Orkar sitta vid datorn och har faktiskt tagit mig ut i hagen för att kolla på hästarna = hopp om livet.

Ska be någon hämta Salmonellaprov åt mig, tack för alla tips och omtankar!

Hovgarden
0

Glöm inte att salmonella kan smitta till hästarna, nu tror jag ju kanske inte att det är de du har. Hoppas du blir bättre snart för det är verkligen ingen kul sjukdom!

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan