Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4702 ggr
Glansia
0

Kolik!!!

Fått ett kolikanfall på mitt äldre sto. Hon är ej dräktig, går på utedrift. Äter pyttelite havre och halm och hösilage. Har aldrig fått kolik någon gång förut. Bytte från hö till hösilage för 1 månad sen. Övergången har jag gjort mycket successivt. Hon mår nu bra igen men varför fick hon kolik tror ni? Tips på vad jag ska göra för att det inte ska upprepas mottages, tack!

kajsa-kavat
0

Jag hade också kolik på ett sto för någon månad sedan, men det gick över utan att jag behövde ta ut vetten.

Numera ger jag henne betfor med en ligen slurk matolja i varje dag. Det fick jag som tips från en uppfödare för många år sedan när jag hade ett sto som fick återkommande kolikkänningar. Och det fungerade verkligen, efter den "kuren" med betfor och olja fick hon aldrig mer kolik. Så hoppas jag det blir i det här fallet också.

Glansia
0

Kajsa-kavat, hur hanterade du koliken på ditt sto?

[Billan]
0

Matolja tas upp av tarnem och bidrar bara till att öka energi intaget.

Ska man ge olja för att smörja tarmen är det flytande paraffin som gäller. Men det ska man inte ge mer än några dagar då oljan täpper till porerna i tarmen och minskar näringsupptaget.

Betfor och kli är bra för att få tarmen att jobba lite snabbare, samt att se till att hästarna dricker ordentligt.

kajsa-kavat
0

"2 Varför undrar du det ? Jag gick med henne, gick och gick såsom jag blev rekommenderad att man ska göra. Och så fick hon vila mellan varven. Allt enl. vettens ordination.

Paraffinolja har jag också använt, men det är mycket svårare att få i hästen. Det fick jag hälla i henne, men det mesta rann nog ut i allafall.

Min huskur har i allafall fungerat, och tipset fick jag av en stor uppfödare av shetland.

Men det finns nog hur många tips som helst skulle jag tro, alla tycker och tror lite olika på vad som fungerar bäst. Kan bara säga att det fungerar.

Glansia
0

Kajsa-Kavat. Jag undrarde vad du gjorde med hästen för att koliken skulle släppa för att kolla om du gjorde samma som jag. Koliken på min häst gick också över utan veterinärbehandling. Jag gick med också med henne och så gav jag henne blötlagd betfor. Det var lite svårt att få i henne vatten. Jag var lite osäker på om hon fick äta hösilage, men jag fick rådet att hon kunde äta lite. Hursomhelst gick det över så då gjorde jag väl inte fel, denna gång i alla fall.

ThiffannyJ
0

De få ggr vi fått kolik har det varit på vintern. Då har teorin varit att de fått i sig för lite vatten (vattnet de fått har frusit.). Sen vi skaffade vår thermobar har vi inte haft kolik på någon ponny. (utom en gång då två unghingstar fick i sig äppelkart på sensommaren)

När vi fått kolik har veterinär tillkallats och ponnyn har fått kramplösande och någon gång även dropp (vilket jag ansåg väldigt onädigt så ponnyn kissade ut det efter ca 5 min)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

kajsa-kavat
0

"5 Då har vi gjort precis likadant.

Fast vi haft dessa kolikanfall så många gånger, så vågar jag inget annat än ringa vetten för råd. Men får naturligtvis samma råd varje gång: promenader, och promenader. Betfor. Och ibland även microlax i baken.

angabogard
0

Jag har haft en hel del kolikanfall under åren, men bara något enstaka dom 2 sista åren, antagligen har jag mina termobars att tacka för det! Och nästan alla har varit på vintern.

Här säger veterinärerna också att man ska ge parrafinolja vid anfallet, så det har jag alltid hemma ett par flaskor, har en stor plastspruta så jag kan spruta in det i munnen..annars är det svårt att få i dom.

Så jag börjar med att ge det och sen promenerar jag i 15-30 min pass sen vila en stund. ger ofta parrafin ett par gånger under det dygnet. Har bara någon enstaka gång  behövt ta ut veterinären för att det ej släppt av den behandlingen

kajsa-kavat
0

Det är ju jätteviktigt med vatten. Jag har fyra små minisar och dom dricker inte så mycket. Men ändå måste dom få i sig vatten för att motverka kolik. Jag har ett tips som jag provat i vinter. Termobarerna tycker jag har varit lite dyra. Så jag provade med en värmeplatta som man annars använder för höns, till hästarna. Vi har ett däck som står på frigolit, därefter har vi värmeplattan och så hinken. Det fungerar faktist väldigt bra om man inte ska ha så mycket vatten tempererat. Ett tips bara.

Stall-Stjarna
0

9# Blev lite nyfiken, vad är det för värmeplatta (jag har nog inte hört talas om det tidigare?!) Lät smart =)

kajsa-kavat
0

"10 Värmeplatta finns att köpa på Lantbutiken, finns i två storlekar och kostar knappt 400 kr, minns inte riktigt.

InaJacobsen
0

Jag fick också ett kolikanfall på min minsting för en tid sedan, ett ordentligt sådant som slutade på djursjukhuset i Helsingborg. Jag skrev om mina åtgärder efter koliken i ett inlägg i min blogg: http://inajacobsen.blogg.se/2010/january/busfroet-ar-hemma-igen.html

Hoppas de kan ge dig lite ytterligare tips :)

Tess-W
0

Parrafinolja går att köpa i de flesta färghandelsbutiker och vad jag hört så försvinner det överflödiga ut med urinen.

Har hjälpt mina två kolikston jag haft denna vinter, och har inte varit problem att få i dem ihop med foder.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

[Billan]
0

Det ska vara flytande medecinskt parafin. ( tror inte att det är samma som man köper på färgaffären )

Flytande parrafin  tas inte upp alls  av kroppen. Det går genom matsmältningskanalen helt opåverkat och smörjer bara upp systemet så att maten ska passera snabbare och inte stå still .Den täpper  däremot  till porerna i tarmen så att näring inte kan tas upp. Därför ska den bara ges i några dagar..

Tess-W
0

Den vi köpt, av färghandeln, (köps även av vårdtagarna på äldreboendet i närheten) är densamma som vetrinären föreslog, och var just den som kroppen inte skulle ta skada av. Och, som sagt, mina hästar mår av den. Gav utav detta i drygt 1 vecka.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

stallostby
0

#0 Min första tanke var iskallt vatten som de kanske inte ens dricker, alltså brist på vatten.. Det tipset fick jag själv härifrån förra vintern då mina två unghästar fick kolikanfall vid några tillfällen vid kallt väder..

Min ena (ungsto) drack ordentligt när hon fick ljummet vatten..I år har jag försökt med detta men de vill inte dricka utan äter snö! tydligt ihop med höet..och ungstoet har diarréer..

einarsson
0

0# Har du kollat tänderna på henne? Du skrev att hon var äldre, så om du inte kollat tänderna kan det kanske vara problem med dem. Det kan göra att hon inte kan äta grovfoder ordentligt.

Om tänderna är bra och hon äter bra med grovfoder, kan det vara för lite vatten som många ovan skriver. Annars kan det ju vara rena oturen också.

Glansia
0

Tack för alla åsikter och tips!

[Billan]
0

# 15

Ja men då är det väl ok då.  Antar att priset är ett helt annat på färgaffären.