Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 7643 ggr
Ehal
0

Sel- och vagnfrågor!

Jag har köpt en shettis tänkt för sällskap och hobby/motionskörning. Selen som följde med är en enkel bröstsele modell sådan som brukar avrådas från. Klen däckel, bröstan fäst i däckelgjorden och ingen baksele.

Så ny sele ska han få, och jag tänkte först köpa en komplett bröstsele. Men sen när jag googlat så har jag insett att det kan vara trixigt med bröstsele till shettisar då det är så kort avstånd mellan bogspets och luftstrupe. Och jag med min ringa erfarenhet tycker den här herrn verkar ha rätt lågt ansatt hals dessutom =/ Kan lägga ut bilder om det hjälper?

Men då är ju en loksele bättre. Men då kommer frågan var man får tag i en sådan till rimlig peng, och framförallt hur det går att köra rockard med en loksele egentligen? Belastningen blir ju bättre med lokor, men kommer inte skakelinfästningen bli på tok för låg för en rockard??

Det är typ hundra år sedan jag pysslade med körning, så jag känner mig milt sagt vilsen här =/

Annette
0

Leta på begagnatmarknaden tex i lantbrukstidningar. Där har jag hittat min ena loksele till shettis.

Nu blir det tyvärr inte så mycket kört här, men vi har loksele till rockard. Skacklarna hamnar bra. Men jag tycker det är lite klumpigt med loksele till rockard och skall köpa en bra bröstsele så småningom. Loksele är ju mer en sele om de skall dra tungt.

IdaT
0

Om hästen har lite plats för en vanlig brösta kan en Empathy collar kanske vara ett alternativ? Här finns även en hel sele med den bröstan.
Lycka till med körningen och nya hästen! Glad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Ahnna
0

Man kan också be en sadelmakare/skomakare sy om bröstan lite så att luftsrupen får mer utrymme utan att funktionen störs. Det kostar inte så många kronor och är snabbt gjort.

Med loksele hamnar ju skaklarna vid dragringen, vilket är rätt långt ner för de flesta rockards, ja. Men det beror på hur högt skaklarna sitter och hur stora hjul vagnen har. (Men överlag funkar loksele bättre till släde eller 4-hjulsvagn, där skaklarna normalt sitter lägre.) Det finns sätt som man kan höja skakelfästena på en loksele, men eftersom bröstselar med lös brösta m.m. absolut funkar på shettisar så finns det ingen anledning att köpa en loksele för det. Men vill du ha en loksele så är det en annan sak. Glad

Vad är det för storlek på ponnyn? Jag har upplevt att minishettisar har mer problem med bröstan än standardstora ponnyer. Min nuvarande är en standard som har ett ganska litet utrymme för bröstan, men hittills har jag inte behövt sy om någon sele utan det passar trots allt ändå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Ska jag vara riktigt ärlig så vet jag inte hur stor han är Skäms Ska genast mäta ikväll, men han är standard och inte mini. Har ponny iaf i grimman han fick med, och i tränset (dock inte provat tränset). Hialösa 115 cm i täcken, blir aningens för långa men ska det funka i bogen så..

Ska försöka ta en uppställd bild, men som sagt känns som han har väldigt låg och grov halsansättning. Jag har ju dock inte mycket att jämföra med.

JAG vill helst ha en bröstsele jag, så jätteglad om det går. Dock så är Zilcoselen med empathy collar för långt över budget. Den är säkerligen värd pengarna och jag gillar designen sas, men utan att vara snål så det känns som på tok för mycket pengar för att hobby-/motionsköra honom 3 - 4 gånger per vecka. Lämplig budget känns som upp till 2000 kr och det kan man ju få en ny, vettig bröstsele för, från t ex driveoút? (Deras economy t ex?)

Rockard så vet jag inte än vad det blir, har inte vågat köpa något innan jag fått ihop sele som passar, men kollat begmarknaden och hittat ett par jättefina som ser ut ungefär som den i den här annonsen (hoppas det är okej att länka?) http://www.blocket.se/stockholm/Vagn_och_sele_till_Shettis_24871194.htm?ca=10&w=3  Gärna synpunkter på det med, är det en dum typ av vagn/rockard på något vis? Och sen när jag åker och kikar på olika, vad ska jag kolla efter och vara uppmärksam på?

Hittade en annan som verkade jättebra men som kändes väldigt tung, och vågade inte slå till på den trots toppskick och superpris, just för jag insåg att jag har ingen aning vad 'för tung' är för en shettis? Men körerfarenhet sträcker sig till B-ponny och de hade en fyrhjulsvagn modell lätt flakvagn, och en ultralätt tävlingssulky. Och så nordsvensk, och den hade rockarden från helvetet (har jag insett sen) som vägde bly och lät som ett halvt skrotupplag (och drog med loksele, och där tar liksom erfarenheten slut ;) Det här med baksele och svängel och så är - tyvärr - sådant jag insett nu i vuxen ålder att det är himla smart att ha.. oups..

exitingsvillemo
0

Ang vagnen du länkade till.

Om du tittar så ser du att svängeln sitter över skaklarna, jag vill då ha min svängel längre ner, annars kommer draglinorna och skaklarna korsa varandra.

Du ska också känna efter hur skaklarna känns, är dom kraftiga? Håller dom? Vissa skaklar är så klena att du kan trycka ihop dom för hand.

Ställ dig mellan skaklarna och lyft upp vagnen, känns den balnserad? Den ska inte tynga i handen utan bara vila. Hur hamnar skaklarna när du hittar balansen?

Jag använder min vagn till båda mina ponnier, så en fördel är att skaklarna går att korta och länga på ett enkelt vis.

Inte alla vagnar har öglor att fästa bakselen i, det ska du också kolla, att det finns öglor på skaklarna till just bakselen.

Lite tips iallafall =) Lycka Till

Ahnna
0

#4 Jag tror alldeles säkert att det går med en bröstsele. Skulle bröstan vara för tjock mot luftstrupen så kostar det som sagt max ett par hundra att få det fixat av en sadelmakare eller skomakare.

Drive Out's Economy funkar för motionskörning, men ska du tävla eller träna i tuff terräng så bör du gå upp ett snäpp i pris.

Den sortens vagn som du länkar till är hett debatterad. Personligen anser jag dem vara en skymf mot vagnar överhuvudtaget, eftersom de är klent byggda, väldigt smala (tipprisk) och har en del annat som inte är så bra. Men det finns vissa som anser att de är perfekta, men det är ju som med allt annat, man får vad man betalar för. En vagn för 3500:- idag är inte lika bra som en vagn man kunde få för de pengarna för 10 år sen.

"Normalvikt" på rockard till A-ponny ligger på runt 50 kilo, give or take. Min första vägde 30-40 kilo och den gick att tävla maraton med, men den höll på att gå sönder när vi körde på en sten så jag tror inte att den hade hållt för så många påkörningar. Skäms Rockarden jag har nu väger cirka 50 kilo, har jag för mig, och är mycket starkare byggd. Men det är också en tävlingsvagn och kostar därefter. Normalvikt på 4-hjulsvagn är cirka 100-150 kilo.

Du har helt rätt, baksele och draglinor fyller en viktig funktion och bör inte utelämnas! Glad

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Oj, vad bra ni 'sa till' ang den vagnen, jag tyckte ju annars att så på bild den typen av vagn såg 'lätt och nätt' och bra ut. Kanske var jag du som bangade den där tyngre/grövre/stabilare rockarden, har tyvärr bara dator i min mail, men någon kanske kan tänka sig att offra sig och kika på den? Dåliga bilder tyvärr.

TACK för förklaringen ang svängel, jag satt och kisade och försökte förstora och utröna om det ens var svängel på den. Det satt ju uppenbart ingen 'där det borde' samtidigt satt det ju draglinor. Men då förstår jag varför jag inte blev klok, svängeln satt strax över skaklarna.

Men om den vagnstypen är omdebatterad, kan någon länka till en vettigare? Tyvärr är jag tveksam om budgeten tål en ny vagn, det ska då vara en billig en, och det kanske inte finns både ny, billig och bra? 4000 kr har jag satt som max för vagn/rockard nu, men kaaanske kan stretchas lite.

Kommer som sagt motionsköra. Jag tycker det är 'helt okej' att köra men inget jag brinner för så egentligen, men tycker inte om att se shettisar som rena hagprydnader utan den måste ju få motion och lite mening med tillvaron liksom. Därav körningen. Kommer till 99.9% att köra på grusväg, grusbilväg eller vad man säger. Ingen 'bankörning' men kanske blir någon tur på någon vall, det är dock INTE ett krav alls. Så tänk grusbilväg. Och så har jag en ond rygg så fjädring känns som ett måste även på grusväg?

Men ingen tävling och ingen tuff terräng. Möjligen kommer jag senare att skaffa en loksele och mer av en 'arbetsvagn' (4-hjulig) så det lilla livet får jobba lite på gården för att förtjäna sitt uppehälle, men där vet jag ganska väl vad jag vill ha, och det är som sagt ett senare projekt, nu är det att motionera och få ner lite hull, upp lite kondition och ge lite mer stimulans än att äta mat och springa i hagen typ.

Ang samma vagn till 2, så egentligen hade jag ju tänkt köra in D-ponnyn, men det blev inte av (ingen utrustning och dålig motivation hos matte), men det står en gryyymt fin trilla i var,garage hos pappa och väntar på sin häst/ponny. Och visst finns drömmen än. Så jag mailade faktiskt drive out och undrade om det fanns någon rockard som kunde passa BÅDE shettis och D-ponny. Jag måste ju ha något att köra in D-ponnyn med om jag ska det, kan ju inte börja med finvagnen. Driveout svarade 'nja' på frågan i princip. Att ev skulle modell si och så kunna passa med ditt och datt hjul, men helt lyckat blev det väl eg aldrig med så stor storleksskillnad mellan hästarna?

Ahnna
0

#7 Nej, det blir inte så bra att ha samma vagn till A- och D-ponny. Det är lite för stora skillnader. En 4-hjulsvagn kan funka, men inte en rockard.

För 4000:- får du ingen bra vagn i nyskick, men har du TUR så kan du få tag på en begagnad Roslagsvagn eller dylikt i prisklassen runt 5000:-. Men det händer inte så ofta. Vagnspriserna har skjutit i höjden de senaste åren, så tyvärr är det svårt att få tag på bra vagnar billigt. Min är som sagt en tävlingsvagn som jag har köpt för att jag är trött på skitvagnar utan fjädring och utan balans som går att ändra, och den kostade drygt 15 000:-. Den är väl värd pengarna, och den finns på avbetalning, men för mig hette lösningen banklån! Cool Det är en Ponnyrockard 016L från Drive Out med lite extra tillbehör för att göra den till en optimal tävlingsvagn.

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Nyskick är inget 'måste', bara den så att säga är säker och körduglig, sen om den inte direkt blänker gör ju inget. Men den måste vara säker, och bra för ponnyn. TYvärr så är banklån/avbetalning inget alternativ just nu, då jag nyss just tagit banklån för att försöka rädda livet på hästen vars död är hela anledningen till att jag blev med sällskapsshettis =/ Men är det helt omöjligt att hitta en vettig vagn (strunt samma hur många hjul) för kring 4000 kr? =/ Först kollade jag kring 2 - 3000 kr, men där var det ganska.. svårt. T ex en sån här vagn, är jag helt ute och cyklar när jag antar att det inte är så bra för ponnyn? (Inget ont om annonsören nu eller så, tar den bara som exempel) Att den är rena döden för min rygg är ju lätt att se, men det kändes inte bra för ponnyn heller, eller?

http://www.blocket.se/stockholm/Rockard_till_A_B_ponny_24197580.htm?ca=10&w=2&last=1

Sen har jag sett en hel del med vad som verkar vara cykelhjul, som jag direkt strukit.

Ahnna
0

#9 Jag skulle inte köpa den vagnen, nej. Den är väl inte hemskare än nåt annat i samma prisklass, men det är absolut ingenting som jag skulle vilja köra omkring med.

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Kan ni lägga ut en bild/länk till bra vagnar? Tänkte om jag kanske kan se skillnaden själv så att säga, så det blir lite lättare när jag kikar på annonser? (Det är ju sällan märke skrivs ut).

Sett det finns nya rockarder för 5 - 6000 kr, antar de är samma 'typ' som den ni avråder från? Eller?

Ahnna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är min vagn. Den kostar som sagt rätt mycket, men det är väl vad man får betala numera för en riktigt schysst vagn som har allt…? Men ska man bara köra lite på vägarna hemmavid så behöver man givetvis ingen tävlingsvagn. Flört

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

En sånhär vagn kostar nästan lika mycket och är också väldigt bra och bekväm att åka i. Kanske också överkurs för hemma-åkaren, men i alla fall. (Den här kallas NHS-sulky.)

Roslagsrockarden står någon tusenlapp lägre i pris, beroende på modell. Just den här har inte fjädring eller ställbar balans, men det går att köpa till.

Hudik-rockards är bekväma att åka i, men vill man ha ryggstöd så får man ju vara lite händig själv. De har inte heller ställbar balans eller fjädring (har jag för mig) så de passar inte alla ponnyer. Exakt pris vet jag inte.

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Gah, tycker ju de ser 'ungefär lika' ut. Här är ytterligare en annons, ä den bra eller dålig och varför/varför inte?

http://www.blocket.se/uppsala/Rockard_och_svart_ladersele_till_Shettis_25100946.htm?ca=10&w=1

Och den här är ju ny, men billig, är den bra eller dålig och varför?

http://www.blocket.se/stockholm/Rockard_lyx_22353246.htm?ca=10&w=3

Ursäkta frågvisheten

Ehal
0

Hudikvarianten, är den alltså bekväm utan fjädring? Och okej för ponnyn (om den passar alltså, hur man nu vet det..)

Ahnna
0

#14 Den vagnen hör till samma kategori som den andra du länkade till. I min värld är de inte värda pengarna, men de kanske håller för grusvägskörning.

#15 Mja… Jag tror egentligen bara att Hudikrockards passar bra till vissa ponnyer, inte till alla. Eftersom balansen inte går att ställa in så kan en för stor eller för liten ponny få vikten helt fel, medan en som är perfekt för vagnen inte behöver någon ändrad balans alls. Jag har bara kört med en sån vagn en gång på tävling, när min vagn gick sönder och jag fick låna en hudik. Den var schysst att köra, lätt och rullade bra, och den verkade passa min dåvarande ponny som var 102 cm hög.

www.stuteriprecious.se

SofieN
0

#13 Roslagsvagnen har väl visst fjädring? Nu såg man ju inte så bra på den bilden, men jag har en exakt likadan och den är fjädrad.

Ahnna
0

#17 Inte den som är på bilden. Det finns Roslagsrockarder som har fjädring, men inte den billigaste modellen.

www.stuteriprecious.se

SofieN
0

Tycker det ser ut precis som den vi har men så var det kanske inte då.

Ehal
0

Ahna - tack för att du orkar svara!

Vad är det förutom tipprisken (som jag antar har att göra med spårvidd, att de är smala?) som är negativt? Alltså om man skulle hitta en som var hyfsat stabilt bygg och inte för klen?

Rena djungeln det här börjar jag inse. Och när jag googlar på 'vagn X' så är vissa suuuupernöjda och andra supermissnöjda, med exakt samma saker?

Ehal
0

Nu ska vi se om jag får till bilder. Ber om ursäkt för skitigheten, men hopplöst förtjust i att rulla. Titta inte på hovar & hull, han kom i fredags..

Men även om man tänker bort fläsket, så blir jag inte klok på var en brösta ska 'få plats'? Men ni får gärna tala om att 'det däääär är inga problem' ;)

Ehal
0

Mer bild

Ehal
0

Och mer

Ehal
0

Och en sista

IdaT
0

#21 Personligen tror jag inte att han kommer ha några problem alls med plats för en brösta. Glad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Ehal
0

Åh vad bra! Jag tycker ju det är liksom 'ingenting' där jag är van se en övergång mellan bog och hals, men är ju perfekt om jag nojar i onödan =)

IdaT
0

#26 Du får nog tänka bort en hel del vinterpäls också… Flört Jag tycker mig se en ganska tydlig övergång. Sedan så har jag för mig om att det är strupen man ska akta så att den inte komme i kläm, och den sitter ju inte direkt där halsen börjar…

Ehal
0

Jo, finns ju en hel del vinterpäls. Fast han är rejält, hmm, skyddat mot vinterkylan *S* med späck med. Har en bild framifrån där man ser bättre. Det formligen dallrar om man känner där…

Men bra du ser övergång, är säkert bara jag som blir förbryllad när det inte är lika tydligt/mycket som på de större hästarna/ponnyerna =)

Lägger in bilden framifrån med, fortfarande mycket päls (ska klippa honom lite nu i veckan tänkte jag) men där ser man lite bättre att han har rejält med fett med.

Ahnna
0

Det ser inte ut att vara någon fara! Glad

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Perfekt! =)

Då var det 'bara' det lilla bekymret med vagn då =/

Hugg inte huvudet av mig nu, men jag låg och grubblade igår kväll. Jag skulle gärna ge honom en roslagsrockard/NHS-sulky/bra rockard från drive out, men det är som sagt över budget och det går inte att komma ifrån tyvärr.

Jag kan ju söka efter en roslagsrockard, och vänta tills jag hittar en beg sas. Kan ju ta 1 månad och kan ta 1 år.. Haken är ju att han då blir i princip omotionerad under väntetiden, och ni har ju sett hullet på honom *harkel* Det är illa ur dubbel meningen, dels såklart att ingen häst ska vara fet om man kan hindra det, men dels även ur fångperspektiv, han har haft ett fånganfall i höstas. Lindrigt men ändock.

Är det HELT idiotiskt att köpa den kraftigare modellen (cavaletti eller oxer) från Jäboruder alt Mickes fyrhjulingar (som jag fattar det är det exakt samma vagn?) och ha nu i början? Det är nu ni helst inte ska hugga huvudet av mig ;)

Jag låg som sagt och grubblade, och om jag köper t ex den så kan jag i mer lugn och ro hålla ett öga på begmarknaden och ändå motionera honom. Jag har hört och förstår vad som inte är bra/optimalt med den vagnen men samtidigt så igår kom en elak liten röd gubbe med horn och satte sig på min ena axel och tyckte att det ändå lär vara ungefär 1000% bättre än det han dragit med förr, och vad jag sas säkerligen i ren okunskap skaffat om jag inte 'kollat upp', både vad gäller sele och vagn. Dvs någon form av 'försvar' för att SÅ illa borde det väl inte vara sålänge?

Hade jag inte kollat är väl risken det slutat med något hemmabygge utan svängel, helt oställbart rakt av, för 2500 kr, a la det här, och det är väl eg inte bättre, eller? http://www.blocket.se/stockholm/Rockard_till_A_B_ponny_24197580.htm?ca=10&w=2&last=1

Innan den här tråden så liksom spårvidd hade jag inte ägnat en tanke ens *skäms* Och inte heller svängelns placering, bara att den FANNS där hade jag tyckte var 'jättebra' *skäms igen*

Jag har googlat och förstår precis vad du menade med att vagnstypen är 'omdiskuterad', samtidigt verkar det ju finnas en hel del personer som är supernöjda med vagnen? Men det sas (utan att trampa någon på tårna) är okunskap? Inte att de inte märker att 'allt är skit', utan för man inte har något att jämföra med? Lite som jag var nöjd med min sadel för X år sen (som passade hästen men kanske inte mig eg), tills jag red i en som passade MIG med, och insåg att 'jaha, det är SÅHÄR det kan vara'. Minns jag förbluffat kände att 'jamen, jag sitter ju i lod automatiskt??'.

Idag är det för mig en självklarhet att sadeln ska passa både hästen och mig, och jag skulle aldrig kunna tänka mig ha den sadeln jag hade då. Men DÅ, när jag inte visste om hur det KUNDE vara, så var jag helt nöjd.

Tänkte om det kan vara lite samma med den rockarden? Så, är jag helt idiotisk och 'elak mot ponnyn' om jag köper en sån, och kollar vidare i lugn och ro på begmarknaden efter en kvalitetsvagn?

exitingsvillemo
0

Har du inga planer på tävling så tycker jag att du kan kolla på de lite billigare vagnarna.

Spårvidden får ju fortfarande vara så bred som möjligt eftersom det minskar tipprisken.

Du skriver att du mest kommer motionera honom på grusväg/bilväg och då ser jag ingen anledning till att köpa en värstingvagn.

Jäboruders vagn vet jag många som är nöjd med och jag har för mig att vissa ändringar gjorts på vagnen, bla har svängeln flyttats ner.

Ha som bas-koll:

• Svängeln sitter bra placerad
  • Det finns öglor för bakselen
  • Skaklarna inte är för veka
  • Vagnen är fjädrad (med tanke på din rygg)

Det är en djungel med vagnar =) Vill man tävla är det ännu svårare.

Lycka till i vagn-letandet =)

Ahnna
0

#30 Jag tror ungefär som du, att folk som är nöjda med klena vagnar inte har så mycket att jämföra med. Man märker när man går upp i prisklass att det finns andra aspekter, som balansen till exempel som ju är väldigt viktig för hästen, som man kanske inte tänker på när man inte har så mycket att jämföra med. Jag menar, när jag började med körning för sisådär 15-16 år sen så hade alla selar med fast brösta utan baksele och på sin höjd hade de svängel och draglinor. Vagnarna ska vi inte tala om, för de var ofta hemmabyggen gjorda på t.ex. en Saab-axel och vägde bly! Men det var ju så kraftiga däck på dem, så hur kunde de vara fel att köra med? Oskyldig

Det här med att all vikt hamnar på hästen om balansen är fel är ju nåt som i alla fall jag har fått lära mig efter vägen och detsamma med bakselens funktion och varför fast brösta inte är bra.

Den största anledningen till att jag ogillar vagnarna som du funderar på är att de är klena. Kör du i diket med en sån vagn, eller om hästen går omkull eller nåt annat oförberett, så är sannolikheten hög att vagnen knäcks så att både du och hästen gör er ordentligt illa. Men vill man bara köra hemma på grusvägen och hästen är lugn och stabil i alla normala situationer så är det väl ingen katastrof att ha en billig vagn. Det gäller väl bara att man är medveten om att den kan gå sönder ganska snart, särskilt om nåt händer. Men jag som dels tävlar och dels kör mycket på traktorvägar och gräsvägar i skogen, över gupp och gropar, skulle aldrig ta risken att köra med en billig vagn av den klena kalibern.

Första gången jag körde med en ordentlig vagn (tävlingsvagn) så blev jag frälst, för plötsligt kunde jag be min häst att gå i dressyrform utan att behöva bära vikten av vagnen också. Det är faktiskt en otrolig lättnad att se sin häst arbeta i form helt bekymmersfritt trots att det sitter två personer i vagnen och hästen fortfarande känns stark, framåt och glad. Den kraften som hästen får när den kan arbeta ostört, trots att den är förspänd, är enorm! Glad

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Om han är 'lugn och trygg i alla lägen' kan jag ju inte svära på, han är dock synnerligen stabil såhär generellt, för att uttrycka det milt. Men som sagt, kan ju inte svära på att han inte i något läge får spunk framför vagn, jag har dock ingen anledning att sas tro det - men jag vet inte. (Det vet man ju iofs aldrig när det är hästar inblandade, men du fattar)

Men tanken är ju just att köpa en 'kvalitetsvagn' (typ beg roslags) på sikt, men det kan ju som sagt ta tid..

När man kollar skaklarna så hur vet man om de är för klena? Om de bågnar bara lilla jag på 50 kg med mina klena armar tar i fattar jag ju, men annars? Jag antar en försäljare blir liiite sur om jag ställer mig och hoppar på en skakel liksom *harkel*

Är risken just skaklarna, förutom spårvidden då, eller är det att hela vagnen är klen? Skaklar skulle man ju kunna fixa ny bara väl? Har en snäll pappa som iaf gjorde skaklar åt ponnyerna när jag var barn (järn/metallskaklar). Iofs känns det surt om man köper något fabriksbyggt och får börja med att byta ut en väsentlig del, men..

Och visste borde väl en ny sån rockard ändå vara bättre än den typen som jag visade annons till, det som känns som 'hemmabygge'? Hemmabyggena ser ju stabilare ut, men justeringsmöjligheterna är ju noll, och svängel och grejer är ju, tja.. oftast inte.

Suck, varför kunde jag inte vara miljonär för. Känns ju som att sålänge allt går som det ska, och vi trallar runt på grusbilvägarna så är det okej iaf, men jag kan ju lätt se blodbadet av en knäckt, sylvass skakel när det inte går som det ska. Och även om risken för det känns minimal, så vem vet..

Det är onekligen svårare ju mer man 'vet' och 'kan'. Tänk vad lätt det var innan. (Och hu så man inser vad de stackars ponnyerna jag hade när jag var liten, inkl första stora hästen, fick stå ut med egentligen.. Men gud skyddar barn och idioter eller hur det nu var..)

Ahnna
0

#33 De vagnar som jag har inspekterat live har varit klena i hela konstruktionen. Skaklarna har varit väldigt smala och därmed veka, sätet har bågnat när man har suttit på det, forbrunnen har känts som att den kommer bli bucklig om man kör på en sten, hjulfästena har känts som att de inte skulle hålla om man körde ner i en grop och så vidare. Visst, det är spekulationer, men jag tänker ju inte krascha med en vagn bara för att kolla om jag hade rätt…

Men framförallt så har det varit en del saker att ändra på. Svängeln måste ju flyttas ner om den sitter för högt. Skaklarna har en stooooor böj i fram som är totalt onödig och gör det svårt att spänna för, så den kan behövas kortas av. Fästsöljorna för bakselen brukar sitta på tok för långt bak. Sätet kan behöva stadgas upp undertill. Och så vidare…

Flera vagnar av den typen har stag som sitter på skaklarna, i "hörnen" längst bak, så att säga. För mig är det lika med en risk för att hästen fastnar om den t.ex. sparkar bakut och får in ett ben innanför ett sånt stag. Så det tycker jag ser lite läskigt ut.

Ja, visst är det jobbigt att vara "upplyst" om vi ska kalla det så! Oskyldig Jag hade samma problem som du och lånade vagn ett tag innan jag kunde köpa min nuvarande. Samma med sadlar, som ju också behöver passas in noga, vilket in alla gjorde förr. Det var ett helsike att hitta sadlar till mitt fullblod, så nu när jag har 2 som passar så är jag livrädd att de ska bli stulna eller gå sönder eller nåt så att jag måste hitta nya!

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Sadlar ja, sadeldjungeln måste vara det mest nervpåfrestande som finns. Tack och lov har det varit ganska behagligt på den fronten sen jag skippade araber och hade fullblod. Lyxigt värre. Men när D-ponnyn ska ha en 'riktig' sadel (han har en Wintec Wide nu, är ju under inridning än, passar honom förträffligt - men JAG avskyr den, den är så inkompatibel med mig som något kan bli) kommer jag vara där igen, han är INTE lätt att hitta till. Min adelutprovare kommer mest troligen lägga sig ner och spontandö ;)

Och istället går jag, saligt ovetandes, rakt in i vagnsdjungeln. Och jag såg det inte ens komma..  suck

Men då tror jag att jag ska försöka åka och kolla på en sån Cavalettirockard hos Mickes (btw, cavaletti eller oxer, den för B-ponny. Läst många sm tyckt B-ponnyvarianten passat bäst på standardshettis? Men M själv tyckte att cavaletti funkar bättre till standard?), och blir jag inte alldeles förskräckt - risken verkar ju finnas - får det nog bli en sån sålänge? =/

Hittade en roslagsrockard beg för 6, men den var såklart såld =/

SannaHolmgren
0

Har du kollat på vagnarna från www.jensa.nu (smålandsvagnar)

Det är rejäla vagnar, som man kan mer eller mindre måttbeställa, få extrautrustade, med eller utan fjädring, de håller för påfrestningar, men är mera som "bruksvagnar" och är inga exklusiva tävlingsvrålåk.

Jag har en 4hjuling därifrån och jag är helnöjd. Den kommer hålla i all evighet känns det som, och om någon grej går sönder så är det bara att ta fram vinkelslip, svets och rostskyddsfärg

Ahnna
0

#36 Jag har kört en 4-hjulsvagn från Jensa och håller med om att det är schyssta grejer! Hade jag råd skulle jag gärna köpa en sån.

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Jo sett de på Jensa, men är väldans klena djur på rockarden tycker jag? Sen gör ju tyvärr frakten att priset sticker iväg än mer =/

Hittat en hudikvagn för ponny (använd till welsh mountain), men det var ju tydligen det där om den passade eller ej, den har ingen svängel heller?

Sett en Pegasus eller vad det hette med som SÅG bra ut iaf, men finns på tok för långt bort tyvärr =/

Ahnna
0

#38 Det ser ut som cykeldäck på rockarden till A-ponny hos Jensa. Det hade jag på min första vagn och det höll för allt utom att köra på stora stenar. (Jag har testat…) Men man får ju se till att ha cykelpump och punkterings-kit hemma, så att man kan laga däcken ibland.

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Jo, håller borde de göra så punkteringsmässigt, var ju cykeldäck på sulkyn vi hade (som kördes på grusväg). Men om man pratar om klena konstruktioner osv så är ju cykeldäck inte riktigt så stabilt?

Ahnna
0

#40 Det finns cykeldäck och det finns cykeldäck. De jag hade på min förra vagn var inte precis den smalaste sorten.

www.stuteriprecious.se

SannaHolmgren
0

Det borde gå att köpa rockarden och däcken separat, att man då beställer gjutna däck = punkteringsfria, och sätter på dem på rockarden själv. Lagom kul att stå med punka på vagnen nån mil hemifrån, när det börjar regna och bli mörkt, ont i ena knät, med tre småbarn som är trötta och hungriga, och mobilen har ingen täckning… (*hemska minnen*Foten i munnen)

Ehal
0

Hmm, skrota det här med rockard helt kanske..

För inatt snubblade jag över den här:

----> se bild, bilden från blocket

Både par och enkelskakel, dessutom är den bromsad. Jag är kär, den vill flytta hit, det syns ju lång väg!

SannaHolmgren
0

Kära nån så fin!!

Klart du ska slå till.

Då är valet av sele också lätt - loksele (min favorit).

Denna typ av loksele (från ITE) är med lite läderremmar och träskruv lätta att renovera, bygga om och justera så de passar individen, kan köras både i par och i enbet. Bifogar bild på min sele jag renoverat och jag är inte särskilt händig. Har låtit sy upp remmen från bakselen till däckeln, samt reparerat sömmar på två ställen.

/Sanna

SannaHolmgren
0

Före-bild:

Ehal
0

Absolut blir det loksele till den, redan kollat på de hos Drive out =) Är de något att ha, var ju himla trevligt pris (2500 - 3000 kr) för att vara ny? Dock ingen baksele så man får lägga till en femhundring för det.

Billig var/är vagnen också, så det enda jag är rädd för nu är att min pappa som imorgon är utskickad att hämta den, ska ställa till med något. Pappa är kvar på 70-talet och tyckte 'VAD DYRT!' *suckar och dunkar huvudet i väggen* Och det sista den är är dyr, tvärtom som sagt, den är billig, sådär extremfyndbillig så jag kastade mig på telefonen imorse så snart anständigheten tillät det - livrädd för den redan var såld. Men pappa tror att man kan köpa vagnar/selar/etc för samma pris som när han skaffade ponnyerna jag hade när vi var små *himlar med ögonen*

SannaHolmgren
0

Har du beställt hem den? Så kul! Jag vet inte något om driveouts lokselar, jag kan just nu inte heller öppna deras webshop och kolla, de ändrar inne på sidan eller nåt. Det jag vill ha med min loksele är en rejäl däckel, dubbla gjordar, inte alltför tjocka bossor på lokorna och lagom hårt stoppade, och tömringar som inte sitter direkt på lokorna, men detta kan man ändra på själv, om man ens behöver ha det.:-)

Drömmen är en loksele som agneta har, med bågdäckel till sina minishettisar, men då får man bli miljonär eller nåt… Länk

Ehal
0

Beställt vad, loksele? Nopes, bara tittat än. Däckeln tycker jag är jättesvår att bedöma, tycker alla läderdäcklar ser 'klena' ut till shettis, men är nog även där att jag inte är van med så små grejer?

Varför vill man inte ha tömringar i lokan?

Driveout har en för 2500 kr, står såhär om den:

Loksele med dubbla gjordar och svanskappa. Huvudlag med "silver"rosetter medföljer, liksom töm (vävband/läder), samt dubbelsydda och nylonförstärkta skakelremmar. Lokorna har två höjdlägen för den övre lokremmen. Öppningsbar svanskappa. Finns i strl shettis-x-full.
Loklängd: shettis: 24", ponny: 26", cob: 28", full: 31", x-full: 31" (1"=2,53 cm)

Det jag kan känna spontant är att det är synd att det inte är ställbara dragläder, men det är det ju sällan/aldrig(?) på de billiga. Om jag ser rätt på bilden är det tömtingar i lokan dock

SannaHolmgren
0

#48 vagnen…

Tömringar på lokorna kan ge en bruten linje på tömmen, det kan störa den känsliga hästen i arbetet. Det är då bättre att ha tömmen utanför tömringen eller att ha fäst den i en läderrem.

Det låter ungefär som Boles loksele, kan undra om det är "samma". Boles är klen i däckeln som vrider sig lätt och lokorna är lite klumpiga.

Men till vanlig hemma-vardagskörning - ingen större betydelse. Det är viktigt för mig som är kräsen och eftersom jag tävlar, men även den enklare bolevarianten går igenom spannkontrollen på tävling.

Draglädren är lagom långa om dragringen hamnar strax framför (aldrig bakom) däckelgjorden i dragläge.

Tömmen som medföljer brukar vara ca 8 m vilket ibland är lite för kort om man inte har en vagn som man har kortat av skacklarna på. Draglinor behöver du, det hittar du lättast på med en bit kätting, ett par karbinhakar och ett lagom långt rep som du splitsar själv. Finns annars bla hos floby överskottslager.

Ehal
0

Men draglinor behöver jag verkligen det med en loksele och rekade skaklar? Blir inte det kaka på kaka? Jag har fattat det som att rekade skaklar så att säga 'ersätter' draglinor + svängel?

Ah, tack för förklaringen ang tömringen. När jag tänker efter hade nog ponnylokselen vi hade när jag var liten inga ringar alls förrän i däckeln. Men kan man helt sonika 'hoppa över' att använda ringarna då, eller skruva ur dem? (Nu tror jag inte herrn alls är den känsliga sorten, men om..)

HUr bedömer man lagom längd på dragläder utan ha en passande sele att mäta med, eller får man chansa och isf byta?

Drive outs sida funkar nu, finns tre bilder på selen där? Då kan du kanske kolla om det är samma som Bole? (Isf är det ju enormt mkt bättre pris från Bole. Om inte selen är tvärskit då överlag så att säga såklart).

Hjälper det med ett däckelunderlägg? Byta däckeln?

SannaHolmgren
0

Nej egentligen behövs ju inte draglinorna förr så tävlade man i bruks utan draglinor, idag är det ett krav, men med draglinor så kan du göra så mycket mera förutom att dra vagnen. Trycket på däckeln blir också jämnare med linor än med utan, hästen kan höja och sänka huvudet mera även i tungt drag,

Tömringarnas syfte är att hindra tömmen från att fastna i lokorna, nästan ett "måste" i skogskörning men annars inte nödvändigt.

Prova selen. Tyvärr kan man inte alltid prova nya lokselar (börjes har tex ingen bytesrätt) Var bor du? Du kan prova min!

Däckeln vred sig den ena framåt och den ena bakåt på min kompis bole-sele, nu är ju däckeln jättelätt att byta ut. Den sorten är likadan som på de vanliga bröstselarna. Jag kollar på driveout när jag kommer hem, måste sticka till jobbet nu. Tusan vad lätt det är att sjabbla bort tid framför datorn.Skäms

Ahnna
0

Tömringarna på lokorna ska ju sitta på rätt ställe, så att linjen till bettet inte blir bruten. I brukskörning (och skogskörning kanske?) kan man få straffpoäng i funktionskontrollen om man inte har det.

Draglinor bör man alltid ha, oavsett sele! Glad

Det största problemet med lokselar till shetland är att de är för långa i lokträna och behöver kortas. Ett annat problem som ofta ställer till det är att draglädrena sällan är ställbara och då måste selen passa som en smäck som den är, annars blir ju draglädrena för korta eller för långa.

www.stuteriprecious.se

Ehal
0

Var sjutton ska man fästa draglinorna vid en rekad skakel då? Eller ska den kompletteras med en svängel, men det blir väl verkligen kaka på kaka?

Jo, det är ju det där med så få inställningsmöjligheter på lokselarna (modell billigare) jmf med en bröstsele.. Men dra den vagnen med bröstsele, går det/är det en bra ide?

Tyvärr lär inte budgeten tillåta en ny loksele med ställbara dragläder, bågdäckel etc eftersom det brukar stå 'Tärnsjö' på dem ;) Beg verkar de vara i samma utrotningshotade klass som beg roslagsrockards… =/

Sen kanske man har tur och hittar en ej ställbar som passar som en smäck, men känns kanske lite överoptimistiskt att förvänta sig.

Ahnna
0

#53 Ja, du behöver en svängel att fästa draglinorna i, annars är de ju värdelösa. Flört Det blir inte kaka på kaka, utan hästen får mycket enklare att dra och svänga.

Kolla med en sadelmakare vad denne skulle ta för att sy om draglädrena på en billig loksele till ställbara. Det kan ju omöjligt bli lika dyrt som att köpa en ny dyr sele. Jag vet ju inte vad din vagn väger, men överlag så är loksele bättre till 4-hjulsvagnar när man kör enbet, eftersom det kan bli för tungt för en bröstsele. Kör man par så är det en annan femma.

www.stuteriprecious.se

SannaHolmgren
0

Men leta föest upp en sele som du tror passar. Det bästa är nog att hitta en bättre begagnad, lite trevligare kvalitet än att köpa en jättebillig som du måste bygga om för nån halv tusenlapp eller komplettera med mera, det lönar sig oftast.

Det ser ut som samma modell av loksele som bole har. Annars leta efter en sån som dessa har, länk:

ITE läderprodukter  

Dessa lokselar har lite kortare dragläder, lite kortare lokor, du kan fästa tömringarna var du vill på lokorna (om du vill ha några) och de har en något stadigare däckel, lite nättare i bossorna.

Nackputan blir lätt ställbar om man pillar bort deras nitar och fäster med en träskruv istället, och de är billiga på begagnatmarknaden.

Ehal
0

Frågan är hur man vet det är en sån så att säga? De flesta som har lokselar har 'ingen aning' om vad det är för märke tycks det =/

Sen, har ITE haft/gjort olika modeller? Jag köpte en sån (till en större ponny) beg för kanske 5 år sen, men den var ju helknepig i storleken, jättelånga lokor, på tok för korta dragläder och inget kändes symmestriskt alls, men det kanske var en billighetsmodell, eller ett 'hopplock?

Vagnen är hemma nu, och förutom att jag ska strypa den f*n som tyckt det var en käck ide att av någon outgrundlig anledning SVETSA fast parskakeln - så kommer få ta fram rondellen för att få bort parskakeln, och sätta ett nytt fäste för enbetsskakeln, så har jag ju kunnat kolla hur skaklarna ser ut, och det är eh skakelöglor, heter det så? En liten 'rektangulär ögla' modell smal på den. Och då är det loksele det ska vara antar jag? Dvs man trär - men gud vad jag inte vet vad saker heter - en läderbit som man på utsidan stoppar igenom en träbit, eller dito i metall? Nån som fattade vad jag yrade om?

Antar det inte blir bra med bröstsele då? (Har annars hittat en superfin komplett Pfiff Presentation i närheten till fint pris, men antar det inte blir bra med den här vagnen?)

Ehal
0

Bilder så ni slipper försöka fattar hur jag menar.

'Rektangulära öglan' på skakeln

Ehal
0

Hur parskakeln är fäst i vagnen, om jag inte är en komplett idiot så var den som fäste skakeln det då jag inte ser något sätt att få loss den utan att ta fram en rondell och kapa? Första bilden av flera

Ehal
0

Mer bild

Ehal
0

Ännu en

Ehal
0

Och en bild på skakelfästet för enbetsskakeln, den detalj som ursprungligen hörde till för att fästa i lär ha flytt sin kos någon gång antar jag?

SannaHolmgren
0

Jag blev inte heller riktigt klok på dina bilder på hur det satt ihop. Kanske det finns något som är övermålat?

Om skakelöglorna är vända inåt mot hästen så kan du glömma seltungor, då är det vanliga skakelremmar som gäller. En seltunga är en platta fäst i dragringen, som sticker ut vågrätt från hästen genom skakeln och man låser fast den med en pinne på andra sidan.

Jag har ju en sele från ITE som jag byggt om. Det du kan titta efter är tygbossor stoppade med tagel, likadan modell på däckel, också stoppad med tagel, bossorna på lokorna är lite "plastiga" på baksidan, inget riktigt läder tror jag. Allt på lokorna är fastsatt med små nitar. Nackputan är tunn med ullfilt mot hästen.

Vissa delar kan ju vara utbytt, men kolla runt så hittar du så småningom något.

Har du möjlighet så får du som sagt prova min.

Ehal
0

Glömde svara på det innan, jag bor tyvärr nästan uppe i Gävle, så inte alls nära dig =/

Vad gäller selar så efter gediget dammsugande av begmarknaden så har jag hittat X lokselar av 'ingen aning' märke, känns likvärdiga med den hos Driveout/Bole dock, dvs ungefär samma modell. Ingen aning ang skick då samtliga är såpass långt bort att det blir till att köpa osedd/skicka då =/

Sen har jag som sagt hittat en beg Pfiff Presentation komplett bröstsele, för bra pris. Finns inom åkbart avstånd med. Men frågan är ju då om den övht funkar till den vagnen? (Det känns som nej, som att den vagnen måste ha loksele? Eller? Suck..)

Om jag någonsin får rätsida på skakelfan. Tyvärr så tror jag inget är övermålat, vi var tre pers som stod och kliade oss i huvudet när den lastades av här (jag, pappa, hovslagaren). Och jag tror tyvärr något hjon inte tänkte längre än näsan räckte. De delarna som är fästa genom att de är instuckna i 'rören' på själva vagnen skulle ju gått åt SAMMA håll, så man kunde lossat sprint (för jo sprintar satt det) och sen 'slagit ut' det åt endera hållet. Men nu sitter de ju emot varandra, och omöjligt få bort? (Och som sagt, ens om man fick bort dem utan rondell så måste det saknas någon del för att fästa enbetsskakeln i?)

Men, får väl kapa bort parskakeln helt enkelt, lite surt för framtiden om man ska sälja, men JAG har ju nada nytta av parskakeln. Men hur jag ska fästa enbetsskakeln övergår just nu mitt förstånd faktiskt?

Ah, ja öglorna är på insidan, och du har ju helt rätt att då går det inte med seltungor (så hette det ja!), på vagnen vi hade när jag var liten satt de ju mycket riktigt på utsidan.

Ehal
0

Jag yrar, öglorna på skakeln är på utsidan, inget annat.

SannaHolmgren
0

Måste och måste, men om du ändå endast kommer köra enbet så vill du kunna dra lite folk med på vagnen, och det kommer att bli tungt i uppförsbackar och om du kör på nån gropig skogsväg, så loksele är ju att föredra.

Öglan vänt utåt eller inåt är sak samma.

Min vagn (men snälla ignorera mina supervilda ungar, hon ville bara kolla vad som fanns underOskyldig)…

Ehal
0

Jo, för att använda seltungor måste väl öglan sitta på undersidan av skakeln, ville bara korrigera att jag bara yrade lite.

HELT offtopic men din ponny är så grymt snygg, ser ut som en torktumlad norids (ta INTE illa upp, det är en KOMPLIMANG!) och jag blir alldeles stjärnögd varenda bild jag ser.

Men okej, då blir det loksele då, bara be till gudarna att den från Drive-out/bole passar..

Men, tips på hur fästa enbetsskakeln då? Om man kapar av pareländet där det ser ut som en 'gaffel', så att gaffeln och allt försvinner. Men hur fäster man andra skakeln sen då? Antar man kan kapa fästet på enbetsskakeln och svetsa ihop skiten, men finns det någon smartare lösning?

Det är vändskiva fram för övrigt, om det spelar roll för svaret.

Ahnna
0

Jag tycker att det ser ut som att det går att plocka bort parstången och svänglarna. Under svänglarna ser det ju ut som att det sitter muttrar eller nåt annat som går att öppna…? Kapar du stången rakt av så har du ju inget att sätta enbetsskaklarna i, men som jag fattar det så tar man bort parstången och parsvänglarna och sätter fast enbetsskaklarna på samma sätt.

www.stuteriprecious.se

Ehal
1

Tyvärr inte. Svänglarna sitter med mutter ja, rakt genom 'järnstången'. Jättelätt ta bort svänglarna, men skakeln och allt annat är ju kvar då, och hur fan får man bort den?

Så, jag hittar INGET sätt som inte innefattar rondell att få bort parstången? (Och inte ens med fantasi någonstans att fästa skakeln med det fästet som sitter på).

Så jag ser som sagt inte hur fan man ens i teorin får bort parstången utan att sabba den?

Men nej, blir ju inget fäste för skakeln om jag kapar, utan då får man fixa det, och där jag undrade hur?

Kan ta bort svänglarna när jag går ner och fodrar sen, och ta en bild utan.

Ahnna
0

#68 Men vänta lite nu… Hur ser enbetsskakeln ut där den ska fästas i vagnen? Ska den fästas på samma sätt som parstången, alltså i de där runda sakerna (2 på varje sida) som parstångskonstruktionen sitter i? Då är jag övertygad om att det går att vrida på något rör för att få loss allting - min ena 4-hjulsvagn hade nåt liknande fäste och de skaklarna gick att få loss. Jag kan ta en närmare titt på det imorgon och se om jag kan klura ut hur de satt.

Så vänta med kapningen! Flört

www.stuteriprecious.se

SannaHolmgren
0

Tusentack, han är litegrann ögongodis!Kyss min lilla medelmåtta muller.

Jag tycker också du ska vänta med att kapa, det kan ju vara enklare än man tror. Fråga "svanhild" på bukefalos-forum om du har möjlighet, som har vagnsmuseum så kanske du får napp…

Ehal
0

#69 Nej det är ju det det inte gör =/ Se bild i inlägg #61 så ser du fästet. Jag misstänker det ursprungligen måste funnits endera en del till - att just fästa i de där 'runda skerna' och som sen hade ett fäste som passade på det med skakeln. Alt har de någon gång byggt om skakeln för att passa annan vagn. Samma järn, design (hemgjort) och färg etc på både parstång och skakel, men någonstans har någon endera gjort om, eller tappat bort en bit till skakeln, och som sagt satt fast på ngt knasigt sätt.

Och om man skulle få loss i de där 'rören', så därinne kan ju ju ändå inte sätta nån skakel väl?

Kunde inte lossa svängelhelvetet, de har målat på bultarna och orkade inte bråka, men tog en närbild.

SannaHolmgren
0

Jag har vändskiva inunder min vagn. Skacklarna är en parstång en höger och en vänsterskakel. Dessa skaklar är i änden mot vagnen svetsade mot rör som man trär på stången, fixerar dem med en rörbit och låser med sprint. Enkelt och lätt att byta ut. Bilder har jag inga men kan fixa, fast inte förrän efter julhelgerna.

Eventuellt har en vän en shettissele som inte används, ska jag fråga?

Ehal
0

Om det är en loksele - jättegärna =)

SannaHolmgren
0

vänta några dar då de inte är hemma fnv

Ehal
0

Absolut, jag väntar.

*resten raderat, kom på själv varför det inte gick*

SannaHolmgren
0

Smsade med henne idag, hon ville tyvärr inte sälja selen, den ska sparas ifall de köper en ponny i framtiden. (sånt där sparande är bra onödigt på användbara grejer tycker jagFlört )men jag hör av mig om hon ändrar sig.

Ehal
0

*väcker tråden igen*

Vagnen är hos vagndoktorn (aka pappa) men borde bli klar snart. Pappa vägrade låna ut en rondell med kapskiva åt mig, utan skulle 'göra det där åt mig'. Det senaste jag hörde var en massa mutter om 'jävla slarvbygge, ingen finish, har ju blandat skruv hej vilt', så det verkar som om vagnen åkt på en makeover och inte bara en skakelfix. Jag klagar inte ;)

Men, den borde bli klar snart, och då är det ju dags att ta tag i det med loksele igen. Har inte velat köpa någon utan att kunna prova den med vagnen. Dock kollar på den billiga hos driveout, den som väl är samma som Bole har. Samt lusläst begmarknaden men det är ju stendött känns det som =/

Såg nu av en slump att adelssons.se har erbjudande på värmlandssele, produktbilden är 'snodd' från Hööks så antar det är samma som de hade? Blir inte klok på det där med värmlandssele, är det en modell eller ett märke?

Hursom, erbjudande var det, och priset är eg en bit över budget, men jag är kanske inte omöjlig. MEN - är den selen bra? Så bra att det är värt prisskillnaden jmf med drive outs?

Annette
0

#77. Snodd vill jag nog inte kalla bilden. Om jag uppfattat det rätt så har Pernilla tagit över Hööks seltillverkning.

Ehal
0

Därför jag skrev 'fnuttar' kring snodd. Men bilden är samma som var i Hööks kataloger, och då antar jag det är samma sele.

Men är den bra?

Annette
0

Jag tror att det är en riktig kvalitetssele.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.