Borelia?
Ni som haft Boerlia på era hästar, hur har det yttrt sig?
Har ett sto som jag mistänker Borelia på och som jag kommer be vet ta prov på,
- är mest nyfikenav era erfarenheter.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag har inte haft någon men däremot mamman till en av mina hingstar har vilket visade sig i allmänt dåligt tillstånd. "Oförklarlig" feber, åt dåligt och var hängig. Hon testades för borelia 2 ggr under en månad. Den första visade negativt och den andra possitivt och veterninären hade sagt att det ibland kan vara svårt att veta säkert.
Men hon kunde behandlas med med pencelin och blev därefter helt återställd.
Jag skulle tro att det är lite samma symptom som oss människor, dvs som en lite kraftigare förkylning, med många symptom gemensamma.
Behandling ska givetvis ske så fort som möjligt då det går att bota väldigt enkelt bara det upptäcks i tid!
Hakuna matata!

Här är lite erfarenheter folk har delat med sig på bukefalos
Jag har haft borrelia på häst några gånger, den första var allmänt trött, ingen feber men låg mest ner i boxen. Han hade lågt Hb också.
Den senaste magrade trots massor av tillskottsfoder, såg rent ut sagt bedrövlig ut.
Sen har jag haft bode borrelia och erlichia några gånger också, men då är det ju svårare att veta vilka symptom som kommer från vad.
Fördelen med bara borrelia är att det behandlas med vanligt penicillin. Erlichia måste behandlas intravenöst med tetracyklin och det är mycket besvärligare…

Tack ska ni ha för era svar. 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se