Lucy har förlorat sitt föl
Just nu är jag fruktansvärt ledsen… varför ska man behöva vara med om det här???
Jag skulle ut i hagen och ta lite kort för vi hade så strålande vackert väder. Jag märkte att ett par hästar saknades så jag gick in i lösdriftshallen för att titta så dom var där. Lucy står upp och är helt genomblöt, Musette och lilla Winna står brevid henne och vaktar.
Lucy är lugn men jag kollar direkt över henne, hon är är mkt röd i hinnorna baktill. Snabbt kallar jag på Magnus och vi tar in henne i stallet. Lucy har 38,9 i temp, frossar och mår inte alls bra. Hon får ett täcke på sig och jag ringer veterinären på en gång. Han råder oss att avvakta och kolla om hon äter och har avföring. Vi avvaktar i ca 1 timma, märker att hon har några värkar men jag känner mig jätteorolig och ringer veterinären igen.
Vetrinären kommer efter en liten stund och konstaterar att livmodern är helt öppen. Fölet ligger med huvudet bakåtslaget och benen ligger också fel. Det kommer ut en del vätska som luktar precis fruktansvärt illa…han säger att fölet är dött sen en liten tid tillbaka. Strax därefter får vet. vänt fölet och dragit ut det, en liten hingst, tre månader före han skulle fötts. Vet uppskattar att han varit död ca 1 vecka i magen.
Lucy var så fantastiskt lugn och fin, stod bara helt stilla och lät veterinären jobba. Nu har hon fått penicillin och vila, hon är jättetrött
Det känns så himla tråkigt och vi är jätteledsna. Till råga på allt så är jag själv på väg att åka på skidsemester, ska åka om en timma…tur att Magnus och våra goa vänner hjälps åt med allt här hemma, ni är GULD värda. TACK.
Så hemskt, men skönt Lucy klarade sig.
Vad oerhört tråkigt. Måste kännas hemskt!
Hoppas att stoet återhämtar sig, och att ni kan ha lite glädje av semestern i alla fall…
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Beklagar verkligen , förlusten av fölet men vilken tur att ni såg henne och fick hjälpt henne innan ni åkte .
Så tråkigt, har upplevt detta själv några gånger, men hoppas att mammahäst hämtar sig bra och utan komplikationer, det är trots allt viktigast.
TUR att det finns "hjälpredor" och att Du får en bra semester iaf.

Åh det var mycket tråkigt. Det var verkligen tur att du gick ut för att fota och märkte vad som skedde. Skulle fölet kunna kommit ut av sig självt trots att det låg fel eftersom han var så liten?
Hoppas Lucy kryar på sig och slipper infektion.
Tack alla för värmande ord.
#5 Fölet var inte så litet trots allt, veterinären trodde inte att hon hade fått ut det själv eftersom det låg så konstigt och dessutom inte var levande.
Jag är lite rädd för att Lucy haft det jobbigt ett bra tag eftersom hon var så genomsvettig.
Nu hoppas jag bara att efterbörden kommer snart och att hon återhämtar sig fint 

beklagar, hoppas nu Lucy kryar på sig och att du kan njuta av din semester.
Oj, vad tråkigt att läsa, hoppas Lucy piggar på sig och vilken tur att du gick ut precis då.

så ledsamt, beklagar verkligen . Hoppas mammahäst återhämtar sig fort och att du kan njuta av din semester trots det tråkiga som hänt, Tänker på er.
Nej så tråkigt! Tur i allafall att mamman verkar klarat sig. Beklagar verkligen!

Beklagar verkligen förlusten av fölet. Hoppas stoet återhämtar sig snart och att du kan ha glädje av din semester trots allt …

Så Oerhört tråkigt! Skönt ändå att det gick bra och att Lucy klarar av det bra.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Det är så hemskt , vi tänker på er.
kände mig så du m som inte kunde prata ens en gång, men jag var ju på kurs. hade jag bara varit hemma hade jag kommit som en blixt, det vet du .
stora kramar från alla oss

Beklagar förlusten av fölis, men tur att lucy har klarat sej iaf
Tänker på dej/er

mitt inlägg kom visst inte med =(
Beklagar de som hänt Pia. Verkligen jätte tråkigt. Jag hoppas att Lucy återhämtar sig snabbt och att efterbörden kommit ut nu. tänker på er och skickar massa styrek kramar
Beklagar verkligen er förlust av fölet. Hoppas Lucy återhämtar sig bra, och att du kan och får njuta av din semester.
Beklagar, men så skönt att ni inte hann åka på semestern iaf.
Hoppas Lucy repar sig fort nu då.
åh fy vad hemskt…jag är livrädd att råka ut för sådana hemskheter man får läsa om här! jag beklagar verkligen!

Beklagar. Alltid tråkigt att mista ett föl.
Mitt i bedrövelsen får man väl ändå vara tacksam över när stona klarar sig. De har man ju lärt känna och har en relation till.
Hoppas stoet piggar på sig. Tråkigt att mista fölet.

Beklagar verkligen Pia, stackars Lucy, hoppas hon kryar på sig snabbt.
Försök njuta av din semester nu ändå, dina pållar är ju i goda händer.
kram på dig
Beklagar förlusten av fölet och hoppas att stoet piggnar till.
Jag är så glad att jag inte har nån fölning att oroa mig för i år.

Tråkigt … det är så jobbigt och ledsamt för både häst och ägare. Gör du en obducering på fölet? Så du vet orsaken menar jag

Nej vad tråkigt…..
vet hur det känns :/
Kramar från Ponnyexpressen
STORT TACK till er alla för uppmuntrande ord och omtankar.
Jag skickar en liten snabb hälsning från ett fantastiskt Åre, Lucy mår fint och har piggat på sig bra. Hon har dock inte släppt efterbörden än, vilket oroar mig. Magnus har haft kontakt med veterinär flera gånger och det är inte ovanligt att det kan dröja när det blir så här, men hon får penicillin och efterbörden bör släppa inom några dagar.
På fredag är jag hemma igen, säkert med rejäl träningsvärk i benen
, ha det fint alla vänner.
Kram Pia
#25 Beklagar.
Är det inte brukligt att vet "plockar ut" efterbörden om den inte kommit ut av sig själv inom några timmar?
Veritas odium paretFörvånad
Beklagar, hemskt tråkigt! Skönt att höra att stoet verkar ta det bra i allafall! Kram!
Jag skulle kräva att veterinären kom ut och tog bort efterbörden, de kan få livmoderinflammation om den sitter kvar för länge. Det felet gjorde DV här, "den kan lugnt sitta över natten" vilket höll på kosta Fixy livet.

"Efterbörden bör släppa inom några dagar"
Öhh, vad är det för en veterinär som säger så???
Efterbörden ska ut rätt så omgående. Bör inte sitta längre än 6 timmar och absolut inte över 12 timmar.
Håller med Hanna, det kan få väldiga konsekvenser för stoet om inte efterbörden släpper, i synnerhet som hon haft ett dött föl.
Här hade veterinären satt in såväl penecillin som sulfa på ett sånt sto
Man brukar ge Partoxin som är sammandragande och hjälper till att få ut efterbörden, motion kan också hjälpa. Hoppas ni slipper komplikationer…

Är ni säkra på att eftbörden inte har kommit ut ?
Hänger det fortfarande ut där bak ?
För hänger det inget där bak så kan det mycket väl vara så att hon har släppt efterbörden och ev ätit upp den eller om hon går ute att någon fågel eller räv har gjort det.
Gör det de så hade jag krävt att veterinären kommer och tar ut den direkt , säger som de andra de kan få stora komplikationer om de inte tar ut den och har hon den kvar lär hon alldeles säkert behöva spolas mer än en gång.

Nu är det ju så att Pia inte kan svara här, på allt ni skriver, men självklart har dom koll på stoet, hon står ju inte obevakad !
Magnus har haft väldigt täta kontakter med veterinären, och dom gör allt dom kan naturligtvis. Stoet mår väl o är pigg så det verkar vara lugnt.
Obduktion kanske inte var det första man tänkte på i deras läge.
Tänk på att kanske inte kritisera för mkt då detta kan hända oss alla. och att nu inte Pia ens kan kommentera läget. bara en tanke…
#32 Tycker inte att folk kritiserar men ifrågasätter veterinärens förfarande och jag tror alla som har skrivit har stoets hälsa i första hand.

#32 Inte menat som kritik mot Pia alls faktiskt men jag vet att man kan missa efterbörden , hade ett sto här som stod med efterbörd kvar och det hängde inte ut något där bak .
Sen har jag haft en som har lagt efterbörden utan att vi hittade den så det är inte lätt alltid.
Det som är att man är lite mer frågande mot veterinären som säger att den kan vara kvar så länge , för det har jag verkligen aldrig hört förr.

#32 Ingen kritik mot Pia, men mot veterinärens svar. Precis som Hanna skriver så är det ju stoet man tänker på.
Man kan ju undra varför veterinären inte kan masa sig ut och ta bort efterbörden.
Jag hade varit fly förbannad på veterinären, men hade nog inte hamnat i denna situationen då vår veterinär alltid kommer ut på sånt här, omgående. Dessutom hade hon ju ett dött föl, som legat dött en längre tid. Hon är ju antagligen hur infekterad som helst och borde sköljas.
Detta är råd och ingen kritik mot Pia, man kan tycka att en utbildad veterinär ska kunna sånt här.

Veterinären är en som hållt på med häst i säkert 20 år, tror nog de lyssnar på honom.
hon ska sköljas idag, har fått pencillin sen det hände, även annan medecin som inte jag vet vad.
Nu är inte Pia el Magnus sånna som blir "fly förbannade" man litar ju på sin veterinär.
har man aldrig varit med om en sån här sak så vet man inte heller vad el hur man ska göra. Men bara så alla vet är Lucy helt ok idag.
Ingen kritik mot Pia eller Magnus, men jag tänkte samma som de som skrivit innan på tråden, det är helt åt skogen av veterinären att inte agera när stoet inte är ren efter så lång tid.
# 36 Det spelar ingen om veterinären hållt på med häst i 20 år. Hans agerande runt detta är riktigt bedrövligt!
För dom som följer den här tråden så kommer här en snabbrapport från Åre
.
Jag är ledsen och förtvivlad över att jag inte själv är hemma i detta läget, men jag litar till 100% på Magnus och våra vänner som hjälper till hemma. Dessutom litar jag till 100% på vår veterinär, vilket gör att jag inte tänker gå in närmare i denna diskussion.
Denna tråd skapade jag för att tala om den tragiska nyheten, inte för att diskuttera min veterinärs kompetens.
Lucy mår fint, moderkakan är nu ute, hon är sköljd och har fått penicillin ända sedan i lördags.
Nu ska vi bara se framåt och hoppas att övriga föl ska komma i rätt tid. /Pia

#38 skönt att den är ute och jag hoppas du har det skönt i backen :)

Vad skönt att höra Pia. Ha de nu bra resten av tiden i Åre. Så ska du se att du har en pigg och glad Lucy när du kommer hem =)
usch stackarn!
lider med er..
Hoppas stoet återhämtar sig snabbt..
Min fråga gällande efterbörden var absolut inte menad att misskreditera någon. Jag frågade av intresse eftersom den beskrivna behandlingen, för i alla fall mig, inte var något jag visste förekom. Tanken hade slagit mig att det kanske var någon ny behandlingsform. För även om man har gjort på ett visst sätt i alla år så kan det ju vara så att nya rön gör att man förkastar de gamla.
Jag har själv haft ett sto med kvarbliven efterbörd, den gången var den veterinären själv orolig att han faktiskt kunde orsaka skada då han plockade ut efterbörden.
Ursäkta att jag inte skapade en ny tråd, kanske läga att göra det om vi skall diskutera frågan mer.
Veritas odium paretFörvånad