OT Copyright?
En liten oskyldig fråga..
Det är inte tillåtet att publicera andras foton.. då kan fotografen håva in pengar..
MEN hur är det att publicera andras motiv?
dvs fota andras hästar (människor) och lägga ut dem på nätet? Vill jag ha min häst publicerad av någon fotograf? själv vill jag absolut inte hamna på bild..? ovetandes..
Omvänt, kan jag ta kort på andras hästar och använda dem som jag vill??
I stora drag, ja, man får fota andras hästar och använda den som du vill.
Nästan detsamma gäller människor, (dock ej till reklam, då krävs människans tillstånd), står du på din egen eller allmän mark kan du fota tex din nakna granne och göra vad du vill med bilden typ. Se bara på alla paparazzibilder :P
Lagen om copyright (1960:729) finns här>>
#1 Fast det är väl å andra sidan lite sanning med modifikation, då din nakna granne kan se bilden som kränkande, och man får inte publicera kränkande bilder på en annan person…
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#2 Kanske var ett dåligt exempel. Men om grannen har tex morgonrock på sig så anses bilden kanske inte som kränkande, och du får i stort sett göra vad du vill med den (utom i reklamsyfte). Däremot är det helt ok att fota grannen, även om denne skulle vara naken.
Men vad som är kränkande kan också vara en tolkningsfråga. I stora drag får man fota vad som helst utom vissa militära och civila skyddsobjekt.
En bra sammanfattning finns här på fotosidan>>