Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1744 ggr
mille-star
0

Första tävlingssäsongen!

Efter en hel höst av hårdträning så tänkte jag börja tävla denna säsong med min shetlandsponny!

Eftersom det är första gången är jag inte insatt ett dugg i hur det fungerar rent praktiskt. Det blir lokal lätt b vi börjar med så grönt kort, licens och mätintyg behövs om jag fattat det rätt!

Men vilken klubb ska jag tävla för? Hur har ni gjort? Jag är medlem i tre stycken, ridklubben som ligger bredvid stallet för att få använda ridbanor och ridhus, rid och körklubben shetland för att få vara med på tävlingar och johannesbergskuskarna för att få träna på deras anläggning. Själv bor jag i uppsala, ridklubben har inga köraktiviteter utan jag är enda kusken.

Angående klädsel, hur bör kusk och groom vara klädda? Körförkläde, huvudbonad och detta har jag koll på men resten? Ska vi vara lika klädda eller ska kusken ha andra kläder? Kavaj eller tröja? Hur fungerar stilpoängen? Vad får man höga resp. låga betyg för?

Tacksam för hjälp!

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh vad roligt Elin! Stort lycka till inför tävlingssäsongen 2010!

Om jag vore du skulle jag tävla för Johannesbergskuskarna. Helt enkelt utifrån att jag tror de har mycket kunskap och intresse för klassisk körsport. Min körförening ERF betalar tillbaka licenspengarna om man genomfört körtävlingar, kanske även Johannesbergskuskarna gör det? Du får undersöka vilken av föreningarna du tror är mest förmånlig för dig.

Ang. klädsel så har ju www.kuskringen.se många tips. Ekipaget bör harmoniera tidsenligt, har du en sportig rockard kan du klä dig sportigt. Stilpoängen som jag har varit med om på körtävlingar är en ruta längst ner på dressyrprotokollet: "Presentation" skala 1-10.

Själv brukar jag klä mig med bruna skor, svarta byxor, blå tröja med vit skjorta under, bruna handskar och hjälm. Groomen klär sig lika. Hälsar Ulrika

(på bilden har vi lika tröjor, groomen och jag)

UG
0

Här hade vi kavajer ;-)

QuickStep
0

fina ni e på bilderna!

UG
0

svartvitt kanske…

UG
0

Helsvart i höstrusk…

UG
0

Totalt osynkroniserat ;-)

mille-star
0

Tack snälla Ulrika för tipsen och de fina bilderna att bli inspirerad av! Det blir Upplandskuskarna jag tävlar för i år, ska bli spännande.

Någon mer här som kommer starta i dressyrcupen?

SannaHolmgren
0

Ulrika Tack för inspiration och din kunskap här på sajten, det är massor med bra tips du delar med dig av,

hälsar Sanna som också är körintresserad.Flört

Joystick
0

Jag debuterar i år i körning med shetlandsponny med Pegasus född -06.  Har tidigare kört KM med fjorhäst fler ggr.. å så tävlat i Villvattnet med Big Money Pellini varmblod.. Nordsvensken Krutrök såldes till Finland innan vi nådde några tävlingsbanor..

Pga MINA begränsningar  kommer vi att starta i 2 tävlingar om min kropp håller hela vägen.Vi kommer då att tävla för Villvattnets körsällskap.. Å tävlingarna vi ska vara med i är just i Villvattnet 7- 9 juli och sen i Sikeå i september..

Mitt val av klubb att tävla för.. Ja där styr hjärtat helt enkelt.. Rolf Hedqvist ordförande i Villvattnet är en orsaken? anledningarna till att jag överhuvud taget vågar köra häst idag efter mina skenturer..

Har ju två ridskolor närmare hemma varav jag varit anställd på den ena men står för mitt val ändå.. Än om det känns lite konstig att vara mera HEMMA 7  mil hemifrån än 3 km den LÅNGA vägen.

Anna-Carin

Ninnii
0

Jag brukars e ut så här när jag tävlar.

Brukar ha bruna skor och bruna hanskar. Glöm ej att groom måste ha hanskar på sig!

Ninnii
0

I maraton är det inte så viktigt vad du har för kläder utan det viktigaste är hjälm, det måste du ha. Från 2011 måste man ha säkerhetsväst på sig oxå.

Jag älskar rosa så när jag tävlar maraton så har jag rosa tröja, rosa hanskar och en rosa hjälm. Tror inte jag har nån bild på det men kan skicka med en bild från när jag tränar maraton på min rosa hjälm som jag bara ÄLSKAR!

Ninnii
0

Så här såg vi ut i ösregn när jag tävlade maraton.

Ninnii
0

Här har jag västen i orange

Ahnna
0

Det finns en del gamla regler som fortfarande lever kvar av tradition, men man blir inte utesluten för att man "bryter" mot dem. Flört T.ex. ska man "aldrig" ha svarta tömmar eller vita ärmar på jackan/tröjan. (Det första för att svarta tömmar = begravning och det andra för att ärmarna lätt blir smutsiga av tömmarna.) Det är väl framförallt i dressyren som de flesta brukar snofsa till sig, gärna i samma "stil" som vagnen. I maraton är det friare klädsel, som redan påpekats. Men i dressyr och precision så ska inte kusken och groomen vara likadant klädda, om man ska följa traditionen.

För att tävla maraton måste din ponny även ha skor på alla 4 och ska ni gå upp i nationell klass så småningom så kommer ponnyn behöva ponnylicens. (Engångskostnad som följer med ponnyn livet ut.) Glöm heller inte att pisken ska nå fram till däckeln när du sitter tillbaka i sätet, så den ska alltså inte vara kortare eller särskilt mycket längre än så. Handskar och huvudbonad måste även groomen ha och handskarna ska traditionellt inte vara vita.

När jag började med körning för 100 år sen så var reglerna såna att bara kusken fick gå precisionsbanan och skulle då vara fullt klädd med pisk, handskar, huvudbonad och förkläde - någon som vet om det fortfarande är så? Jag har alltid gjort så (förutom på klubbtävlingar) i alla fall, just för att jag inte vet om det är ändrat på senare år. Oskyldig (Det ser ju prydligt ut, om inte annat!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

Mycket märkliga regler inom körningen Oskyldig

UG
0

"…bara kusken fick gå precisionsbanan och skulle då vara fullt klädd med pisk, handskar, huvudbonad och förkläde - någon som vet om det fortfarande är så?"

Det är så fortfarande, förutom att man inte behöver ha pisken.

entill
0

Traditioner kommer och går. De traditioner som nämns här gäller nog i första hand körtävlingar i den form som nu körs, och det har ju inte funnits så länge. Traditionen med ljusa tömmar har visserligen funnits länge, men förr betydde det att ekipaget framfördes av ägaren, om en anställd körde användes svarta tömmar. Vid begravning fick inga andra tömmar än svarta användas oavsett vem som körde.

Däremot finns det traditioner som man idag helt glömt bort. t.ex. att aldrig blanda messingsbeslag med silverbeslag på utrustningen. eller att ha brun sele om man har träfärgad vagn. Det finns fler exempel. Det är bara att lära sig vad som räknas som tradition just nu…

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

SannaHolmgren
0

#17 Ska man inte ha brun sele om man har träfärgad vagn? Men svart går väl bra då, eller att man målar vagnen?

entill
0

Jag menade förståss att till träfärgad vagn skulle det vara brun sele. Numera går det nog bra med vilken färg som helst på både vagn och sele.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ahnna
0

#17 Såna regler, angåede beslagen och färg på sele + vagn, tycker jag hör till "sunt förnuft" eller hur man ska säga, eftersom det inte är så snyggt att blanda. Jag är uppfostrad så, i alla fall. Tungan ute (Av erfaret körfolk… Vilket kanske förklarar saken!)

Som jag skrev inledningsvis i mitt första inlägg så blir man ju inte portad om man bryter mot traditionella regler, för idag spelar sånt ingen roll. Om vi jämför med westernridning så var svarta sadlar på modet ett tag, men nu är de i princip bannlysta - för att det inte anses tillräckligt traditionellt med svart längre. Men man får fortfarande ha svart sadel på tävling.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnicaL
0

#0 Vad roligt! Det är jättekul att tävla i körning! Vi har bara varit ute en sesong, men det var jättekul!Skrattande

Lycka till!!!