Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1345 ggr
Joystick
0

Köldgräns för träning ?

Hur tänker ni under vintern och träning av era shettisar?

Denna vinter har ju varit rätt underlig. I allafall uppe hos oss norr om umeå.

Vad det gäller KÖRNING så blir det ju rätt fort bitande kallt att sitta stilla och åka i vagn.

Arbete vid töm då?? Denna vinter är min första med shetlandsponny som skulle behöva få arbeta mera regelbundet.

Idag visar termometern -23 grader. Å jag kan säga att grabbarna bus åkte ut i hagen 5.45 i morse och de kom in vid 19 tiden idag. Vad vi vet så har det inte varit varmare än -20 grader idag. 

Denna vecka har det blivit lite för lite joba för mina killar för att jag ska vara nöjd pga vädret.. tisdag storm onsdag hiskelig snöstorm och våran gårdsplan drevade igen totalt..

På onsdag ska jag och Pegasus träna för Rolf Hedqvist i Sikeå å jag vill inte komma med en Peggis som inte fått jobba på hemmaplan då det blir våran första träning i VAGN..

Anna-Carin

UG
0

För mig går gränsen när jag själv inte klarar kylan. Som du beskriver sitter man ju stilla i vagnen och då blir det kallt! Jag var ute och körde i 20 minusgrader, mest besvärligt var kalla fötter, händer och luftvägar. Ponnyn bekomm sig inte. De sibiriska hästarna arbetar ju i dubbelt så kalla temperaturer än 20 minus.

HeidiH
0

Jag tror oxå att man får gå efter sig själv. På mitt jobb hade vi en 4 timmars ridtur i 26 minus. Hästarna hade inga problem, trots att de blev svettiga. Så du får känna efter själv..

PP
0

Jag tror det beror på vilken kondition hästen är i och hur hårt den ombeds arbeta. En häst i sämre kondition som ska jobba hårt och dra i sej en massa riktigt kall luft när den blir flåsig, tror jag inte är så bra. Däremot kör man väl travlopp (=vältränade hästar) i riktigt låga temperaturer.

Gå efter vad man själv klarar av är nog en bra riktlinje. Åtminstone så länge man inte frestas att "brassa på" hemåt för att man själv fryser om tårna.

När jag var liten och red på ridskola utan ridhus, ställdes lektionerna in vid kallare än -15. Men det var nog snarare med tanke på ryttarna. Flört

SannaHolmgren
0

Om ryttaren/kusken klarar extrem kyla, så gå efter vad hästen klarar.

Om hästen är van att stallas in i varmt stall och eller täcken utomhus så kanske den inte alltid uppskattar att jobba i en väldig kyla.

Jag har en bekant vars hästar är väldigt omhuldade med varmstall och flera täcken att de inte går att användas under -15 grader ens med ridtäcken och filtar,

sen har jag en bekant vars häst har sommarexem och den blir muskelöm i under -15 då pälsen inte klarar mer ens om den har täcke eftersom pälsen blir så pass förstörd under sommarens kliande. (Ännu sämre klarar den regn och blåst)

och min förra äldre häst frös på gamla dar och ville allra helst inte ens ut ur stallet då det blev under - 10 grader, annars gick han i utebox större delen av sitt liv.

Ahnna
0

Jag tänker ungefär samma som #3, att en otränad häst eller unghäst inte bör utsättas för arbete i för kallt väder, medan vältränade hästar inte påverkas lika mycket. (Och så finns det individer som inte uppskattar kylan oavsett hur vältränade de är, förstås.)

Men du som kusk ska ju också orka med kylan.

Jag tränar normalt inte om det är kallare än cirka -15 för jag upplever att hästarna trippar mer när det blir kallt och är inte lika avslappnade. (Och därigenom har de större muskelspänningar och sånt ökar ju alltid risken för sträckningar och felbelastningar.) Jag har ridit i flera timmar i -30 grader och såna "idiotprojekt" men nu är jag gammal och bekväm (Flört) och tycker inte att det finns någon anledning att utsätta mig själv och hästarna för extrem kyla under arbete. Det medför givetvis att vintersäsongen blir lite osäker eftersom man aldrig vet från dag till dag hur vädret blir, så av den anledningen tränar jag inte särskilt hårt på vintern med flit. Lite skritt och trav och kanske någon kort galopp bara för att underhålla grundkondisen, samt total vila i några dagar lite då och då när det är väldigt kallt. När våren kommer så drar jag igång växlarna igen och tränar hårdare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

Jag är inte ute och kör när det är -15, för jag tycker det är kallt. Mne jag brukar gå upp till ridhuset, tar ca 25min och tömköra några dagar i veckan.

Jag tror det är bra att defår röra på sig för att de inte ska bli stela sen tror jag kroppstemeperaturen i kroppen höjs, då tänker jag inte på när man tränar, utan  i vila, om de hålls i gång än att de står varje dag, så då tror jag de klarar av kylan bättre. Så jag brukar även bara vara ute och gå med dom så de inte står stilla hela dagarna, de gamla busar inte i hagarna så de håller i gång kroppen.

Men varken Harry eller Bill vill vara ute efter 16 på eftermiddagarna, å snöar det och blåser så vill de in tidigare. Bill presterar som bäst när det är +25-30 på sommaren.

StuteriSolo
0

om man ser hur hästarna beter sig i hagen, så är temperaturen det minsta de tänker på, mina unghästar busade så de blev svettig när det var -30, för det var fint väder så de blev glada.

Våra hästar tränas efter när vi fryser ihjäl, tömkörning och körning med kälke när det är för kallt för oss. Ridning på shettisarna är ju inget nu när alla vuxit ur dem, russen rids däremot till ca. -20, sedan fryser vi.

Ahnna
0

#7 Jag tycker att det är skillnad på frivillig lek i hagen och intensiv träning under ryttare eller framför vagn. Då kan inte hästarna välja tempo själva, samt att det de gör i hagen inte är styrketräning i samma bemärkelse och de kan stanna så fort lungor eller muskler börjar värka. (Nån som förstår hur jag tänker?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Joystick
0

Du satte nog huvudet på spiken där. Anledningen till att jag skrev mitt inlägg.

Joystick och Pegasus kan härja och leka i hagen tills de måste vila och hämta andan.

Å så skulle jag ALDRIG pressa de själv i kylan.

Det blev då varmare igår så - 18 grader visade det när jag tömkörde Pegasus. Inga längre sträckor med trav utan mer fokus på igångsättningar, halter lite öppna och sluta.

Det kändes bra och Pegaus va nog lika nöjd som sin matte när vi gick in i stallet

Trine
0

-15 har jag som gräns, visst kan jag tömköra eller gå promenad om det är kallare men inte nå ansträngande jobb iaf.

Det får dom roa sig med i hagarna isf.Iom att jag har kallstall/ o lösdrift har jag lite svårigheter med att få dom att torka om dom blir för svettig när det blir för kallt.