Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 14395 ggr
Lisa-MC
0

Hur mycket hö?

Hur mkt hö ger ni era shettisar?

Dom ska ju äta för att hålla värmen bra nu under vintern.

Men det är ju lätt att dom små går upp lite för mycket så hur håller ni era shettisar i bra form?

HeidiH
1

Min får 5,5 kg, utöver det halm ute och även ine i boxen. Funkar bra! kanske är lite rund, men fin ändå (tycker partiska jag)

Mini-Angel
0

Mina får mellan 3-4 kg per ponny beroende på ålder,storlek,arbete osv. Men absolut inte över 4kg.Dom står på box med halm som strö o får även musli o betfor.

SofieN
1

Ungefär 6 kilo per häst när dom är installade, står på halm och får även halm ute ibland om dom behöver något extra att tugga på.

polgara
0

Mina går på lösdrift o har fri tillgång på torrt hösilage, 7 shettisar o 1arab trycker i sig 2 rundbalar i veckan. Hingsten står på box nattetid har fritt ute o får hönät med ca 5kg i till natten, alla är fina i hullet

Nitro
0

Blizzard äter ungefär 6 kg om dagen.

UG
0

Fri tillgång.

VeronicaP
0

Fri tillgång

Anna-72
0

Fri tillgång

Maliiin
0

Våra har så gott som fri tillgång på hö ute om dagarna. Sen står dom på halm inne om nätterna och får då ca 1 kg hö var..

[Rebecka]
0

Mina går på lösdrift och har fri tillgång av hösilage

Parla
0

Har ingen shettis men har en a-ponny av shettistyp och hon får 6kg hö om dagen.

Nitro
0

Blizzard i #5 har alltså i stort sett fri tillgång, när vi ger dem hö har de lite kvar av föregående giva. Men jag har räknat iom höåtgången och det är ungefär 6 kg han knaprar i sig.

Emmy_O
0

Tror mina får hösilage men väger inte de utan går på ögonmått. men kanske motsvarar 3 kg hö.

Angelus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran minishettis på 76cm får fri tillgång när han är i hagen (vilket är ca 12timmar om dagen) samt lite grand vid nattning. Han står också på halm. Detta fungerar extremt bra för honom :D

(Bilden är från 2008, enda jag hade på den här datorn)

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Klasselover
0

Har A-ponny av shettistyp jag med, 4-5kg om dan när han är på lösdriften, är det riktigt dåligt väder står han inne och får något mindre, fri tillgång på halm i ligghallen..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

SofieN
0

#14 Extremt bra kan du väl inte påstå? Nu ser han ju rätt tjock ut bilden, men det kanske är ifrån betessäsongen i och för sig?

Angelus
0

#16 Jo, jag skulle påstå att det fungerar extremt bra för honom. Ja, fotot är antagligen från betessäsongen 2008 och som sagt, enda bilden jag har på honom på den här datorn. Om man är vidare intresserad finns bilder på min hemsida: www.angelusstuteri.webs.com

Nu är han inte alls lika fet eftersom det har varit kallt och då går de ju åt mkt för att hålla värmen. Dessutom är det ju jobbigt att pulsa i den här snön som kommit :D Och så är han lekfarbror åt mitt 'föl' och springer väldigt mycket i hagen :D

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Lisa-MC
0

Ser att måmga har fri tillgång, de tror jag e de bästa.

Jag väger inte höt till mina lägger in så dom har o plocka med under natten. Så de känns skönt att andra ger sina shettisar fritillgång.

abbe75
0

En liten fråga bara angående detta med hö.

Ett exempel:

Om man ger vanligt hö typ 2,5kg ska man ge samma antal kg om man ger hö-ensilage eller ensilage eller hur mycket ska de ha då.

Hö = 2,5kg

Hö-ensilage = ?

Ensilage = ?

OBS!!!

Detta är bara ett exempel så inga komentaret om att det är för lite mm.

Ahnna
0

#19 Hur myket du måste ge för att tillgodose behovet beror på hur blött hösilaget är. (Hösilage är "lite torrare ensilge" men annars samma sak.)

Vet du hur hög torrsubstans det tilltänkta hösilaget har?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

abbe75
0

#19 jag vet inte vad värdet ligger på torrsubstansen men om man tar ett snett på ett ungefär hur mycket ska det vara då.

Det hösilaget som används just nu är inte så blött men det är ju inte tort heller fuktigt kan man kanske säga men som sagt skulle gärna vilja ha ett snett på hur mycket man kan ta av respektive sort för det varierar lite på vad som kommer hem.

Så mitt exempel kvarstår.

Hö = 2,5kg

Hö-ensilage = ?

Ensilage = ?

OBS!!!

Detta är bara ett exempel så inga komentaret om att det är för lite mm.

SannaHolmgren
0

Mina shettisar äter massor när det är kallt, de får säkert i sig 6-7 kg om dan när de äter som mest, och de dricker massor. Och de går inte heller upp i vikt konstigt nog. En 15-kgbal räcker ett dygn ungefär, ibland 1½ dygn, beroende på hur kallt det är. Några kg i veckan äter kaninerna.

susanne-s
0

#21 Man räknar ju på ett minimum på 1kg Torrsubstans per 100 kg kroppsvikt
(eller var det 1.2kg?) Så ju blötare föder dessto mer. Detta för att hästen ska få i sig tillräckligt med STRÅ foder. Detta har ju ingenting med fodrets värden att göra. så ett minimum på 3,5-4 kg utan att ta fram miniräknaren…

Mina hästar har nästan alla fri tillgång. vissa på hö vissa på Hösilage och vissa blandar vi åt :-)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

Rekommendationerna är väl 1,2 kg / 100 kg häst och dygn.

Men ska hästarna stå enbart på stråfoder och värdena är låga behöver de kanske äta betydligt mera / dygn för att få i sig underhållsbehovet.

Jag räknade på en foderstat åt bekanta son med det grovfodret de hade skulle deras ettåringar behöva äta 14 kg hösilage / dygn för att få i sig sitt behov.

Våra tio, därav fem ettåringar klämmer i sig 600 kg på en vecka Glad fri tillgång. Det blir ett snitt på 8,5 kg / häst och dygn.

Ahnna
0

#21 Som de andra har svarat, 1.2 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt är absolut minimum. Därför kan man inte göra ett snitt på hur mycket man ska ge av olika foder, utan man måste veta hur hög TS respektive grovfoder har. Ett hösilage kanske har 75% TS medan ett annat har 50% TS, vilket ger en betydlig skillnad i fodermängd för att hästen ska få i sig rätt mängd TS varje dag.

Men är det väldigt blött så måste man ge mycket och är det väldigt torrt så kan man ge betydligt mindre, kan man säga. Sen tillkommer ju protein, energi och mineralvärden som kanske gör att man måste ge ännu mer än minimigivan för att foderstaten ska gå ihop. (Och betänk också att "minimum" betyder att man absolut kan ge mer utan att hästen tar skada.)

Så det finns inget bra svar på ditt exempel, för det beror helt på vad analysen visar för torrsubstansvärde.

Om vi tar mitt nuvarande hösilage som exempel så har det 69% TS med lågt proteinvärde, så mina blivande 2-åringar (standard) måste få i sig åtminstone 5 kg hösilage + 0,5 kg lusernpellets för att allt ska gå ihop. Lyckligtvis är de matvrak hela bunten… Oskyldig Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

# 21

1  kg torrsubstans motsvarar :

4-7 kg bete       med 18-25 % torrsubstans

2,5 kg hösilage  med 40 % torrsubstans

1,8 kg hösilage   med 60 % torrsubstans

1,2 kg hö            med 84 % torrsubstans

Fodras bara med grovfoder rekommenderas lägsta intag med 1,8 kg / 100 kg häst.