Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2307 ggr
kahelin
1

Vilken ålder!?

Jag har en shettistjej på 1 1/2, med tanke på att hon är så ung så aktiveras hon inte så mycket. Lite promenader ibland och det tycker hon om. Jag har tänkt använda henne till körning för min del och senare även ridponny åt min son. och nu när jag sitter och funderar på det så tnkte jag fråga er hur gamla era shettisar är/var när ni började med tömkörning osv!?? Vid vilken ålder brukar ni köra in era shettisar?

Hanna-D
0

Börjar tömköra vid 2,5 års ålder ca, vagnen tidigast vid 3 år, väntar ibland längre, beror på individen.

Mossedal
1

Om man är ute och promenerar med en häst kan den ju ha gjord/sele på sig (det påfrestar ju inget)…

Vill man kan man börja "tömköra" genom att fästa tömmar i grimman.

Det finns ju egentligen mycket vi kan göra med våra små som inte sliter det minsta på dem, men som ger omväxling och nöje. Ju mer vi hittar på, desto mer "världsvana" blir de.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Milla
1

Jag ska börja med mina 2 åringar nu. Då börjar jag lite försiktigt med att först vänja dom vid träns och bett, och sen vänjs dom vid selen och därefter börjar jag tömköra dom.

Tanken är att dom ska fungera i tömkörningen på så sätt att dom kan stanna och svänga i skritt och trav innan betessläpp

Har en 3 åring som har haft sele på sig 2 ggr och han ska igång lite nu också. Ska försöka få honom i vagn och körd några gånger innan betet

Hur fort det går beror helt och hållet på individen. Jag jäktar inte på någon utan tar det helt och hållet i deras egen takt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kahelin
1

tack för svaren :) intressant att höra hur ni gör och hur ni tänker!

#2 JAg har faktiskt skaffat en tömkörningsgjord som hon haft på sig 2-3 ggr under promenader och det har gått bra. :)

Om ni inte använder tömkörningsgjord, använder ni då samma sele vid tömkörning som vid körning?

Sotingetroll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tömkört min kille sedan han var strax under 1 år, endast i grimma då. Tränset satte jag på när han var ungefär 2, satte dock inte tömmarna i bettet på en gång utan hade grimman också, så han fick arbeta med träns utan att tycka det var obehagligt med tryck i munnen.

Nu är han fyllda 3 år och ska strax sättas på vagnen, han har dragit ett däck och reagerade inte ens. Han tycker inte någonting är speciellt konstigt eftersom han som liten fick följa med på promenader och tömkörningar.

Han är dessutom riden för första gången igår och reagerade inte alls utan gick som om han varit riden flera år.

HeidiH
0

#5 Shettisar är såå himla underbara, så okomlicerade! Gillar läget liksom bara!

Sotingetroll
0

#6 Ja verkligen! De har ett helt underbart psyke!

Moheda
0

Min plan för JJ (f. 1/6 2008) är nu satt i verket! Han har provat tränset två gånger och det gick jättebra. Han bara tuggade och verkade nöjd med det. Nästa steg blir att prova selen. Sedan blir det promenader med träns och grimma. Öva lite kommandon kanske…Tungan ute

Annette
0

Min lille leds till och från hagen samt sköts om, det blir inget mer före hösten åtminstone.

Lisa-MC
0

När min minsting va 5 år så drog han kärran för första gången, han hade nog kunnat de vid 4 års ålder också.

Men jag började tömmköra honom vid ca 2 års ålder, man ska ju vara noga med munnen dom tappar ju tänder lite när som när dom är små så bettlöst ibörjan kan vara bra. Sen fick han ha sadeln o sele på sej utan att jag gick bakom just för träningens skull.

Men sen hörde jag än som körde in sin lilla vid 1½ år, det tycker jag e för tidigt, jag tycker man ska ta de långsamt dom växer o tappar tänder. Man får se i vilken takt dom vill ta de.

zettan
0

börjar lite smått med min 2 åring nu. Har en treåring jag borde börja med men han ska få ta de lugnt nu inför avelsvärderingen. Han tränas korta korta intervaller nu med träns och bett. Ska ta promenader med han oxå snart. men då han är ny på gården vill jag att han ska landa lite till innan jag ställer massa krav.