Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1939 ggr
Sotingetroll
0

Vagnfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är helt ny med körning, har nu skaffat mig en vagn men skakeln är som böjd längst ut vid huvudet, varför är den det? Vad har det för funktion? Jag tycker det mest är ivägen och stör hästen.

Det är som på den här bilden, fast det är inte den vagnen.

[Teddy]
0

Det är för att skona hästen om man tex svänger väldigt snävt. Om skakeln är helt rak kan änden gå in i bogen.

Sotingetroll
0

Okej, men jag tycker att när jag ska svänga så får han huvudet i "hålet" i svängen där, han måste alltså lyfta upp huvudet ganska mycket för att huvudet inte ska slå i den när han svänger..

[Teddy]
0

Bild tack! Är grejerna inprovade ordentligt?

Sotingetroll
0

Får ta och fixa en bild senare då, har bara kört han 1 gång med den så jag har inte hunnit ta kort ännu. Jo, jag tycker nog allting är inprovat, har kollat så vikten är rätt och selen är körd med på annan häst tidigare..

Sotingetroll
0

Visst ska det vara ungefär 5kg i vikt i skaklarna? Tyckte jag läste det i annan tråd här som jag inte hittar nu..

QuickStep
0

3kg tror jag om ja inte minns fel

Pyttis
0

#5 Har en vagn (dock rockard) med sådana skaklar….men jag har kapat en del av de långa utstickande böjarna, de var mer "ivägen" och nästan omöjligt (tyckte jag) att kunna trä in dem i skakelöglorna. Tog av ca 10 cm, då blev det mer "lagom böj" för både pålle och mig.

Sotingetroll
0

Ja jag har också funderat på att kapa av endel av dem, de är ju större än hela hästens huvud liksom.. Det är en rockard jag har också, fast det finns hållor där man ska sätta fast vagnen men jag vet inte jag.. Tror man får modifiera om den lite, "köpa billigt, köpa dyrt" Oskyldig

[Teddy]
0

Ja det finns otroligt stora "krokar" på en del skaklar. Det verkar som om man gör samma böj för alla raser.
Visst kan man ta av en bit om det är SÅ stor böj, det skulle nog jag gjort också.

Sotingetroll
0

Ja, detta är ju en vagn för MINIshetland och ändå är kroken så otroligt stor, så det är nog som du säger, den skulle likagärna kunna vara för en stor häst :p

Sotingetroll
0

Glömde dessvärre kameran när ja va i stallet, så blev dåligt med kort :/

Pyttis
0

#11 Kapa en 10 cm så ska Du se att det blir alldeles utmärktSkrattande

Pyttis
0

#11 Har Du svängel på Din vagn? Var sitter den isf? OM den sitter UPPE på framkanten av sittkorgen så får Du nog flytta ner den. Annars blir det fel draglinje. Det fick jag göra på min "kärra" för att det skulle passa till minisarna.

Sotingetroll
0

#13 Jo det finns en svängel, fast den är inte fastsatt ännu då jag inte fått draglinorna ännu. Så jag vet inte exakt vart och hur den kommer sitta. Men det ska jag tänka på när jag monterar den sen! Hur ska en rätt draglinje se ut då? :p

Ahnna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Draglinorna ska sitta i samma linje som skaklarna. Grundregeln är att skaklarna och draglinorna aldrig ska gå i kors, så därför ska svängeln aldrig sitta ovanför skaklarna. Draglinorna ska inte heller sitta längre ifrån skaklarna vid vagnen än de gör vid hästen, utan linjen ska vara ungefär densamma.

Det här är ingen jättebra bild (klicka på den och öppna i ett eget fönster så kanske det syns bättre) men man ser i alla fall att svängeln sitter på ungefär samma höjd som skaklarna, precis mitt emellan skaklarna, så att draglinorna går i precis samma linje som skaklarna från vagnen till hästen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sotingetroll
0

#15 tack så mycket på din beskrivning! Det ska jag tänka på när jag monterar dit den! Såg tyvärr inte så mycket på din bild men tror beskrivningen va tillräcklig :)