Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1338 ggr
[AlphLauren]
0

Små rymlingar?!

Jag har fått hem en liten född 09 som är ca 1 meter-1,10 hög som plöjer staketet. 4 trådar understa tråden är 25-30 cm från marken bara. Han kör huvudet under, lyfter, springer genom…

E14 går precis bredvid, känns ju sådär. Jagat honom två gånger idag.

Vet inte vad jag ska göra??

Blöta ner? Ståltråd på grimma? Mer tips? brädor går att sätta upp just där han rymt idag men inte om han väljer annat ställe….

Stängsla om går inte heller med tjäle och 30-40cm snö…

Jag tror han letar efter sin mamma?

SofieN
0

Vad har han för sällskap i hagen, har han mat och äta?

Är trådarna placerade i bra höjd, är det tillräckligt med el i?

Kan ju vara lite svårt med dessa påpälsade odjur när det är mycket snö och elen inte är så stark, då kan dom ju passa på och rymma..

UG
0

Har han sällskap i hagen? Har han hö och salt och aktivering? Kan du läga in en björk som han kan tugga på och stimmulera sig med?

hermitage
0

vet hur det känns har 2 russ som gör det på samma ställe där det var tagg tråd och ström.

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

UG
0

#3 Taggtråd är förbjudet som stängsel till hästar.

hermitage
0

ja men detta för länge sen har ingen hage med taggtråd nu längre har bara trästaket nu

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

[AlphLauren]
0

Han har sällskap i hagen. Dock ingen unghäst men han är inte helt lekbefriad ändå min stora.

Fri tillgång på hösilage och halmad ligghall där det finns saltsten. Vatten såklart.

Men han är inte ett dugg rädd för nånting. Min stora stod och åt då sprang den här lilla iväg själv och utforska hagen, gick rätt in i ligghallen själv osv…

Sedan smet han under staketet och då var det inte så mycket ström och inte så låg tråd så han är förlåten. Men 5 timmar idag har vi fixat hage och el. Extra undertråd så nu är det tre trådar på vissa ställen och andra fyra trådar.

Elen är kollad att den ska löpa så smärtfritt som möjligt även om det är snö och is lite här och där…

Sista försöket imorrn är att hälla en hink vatten över honom och sedan låta honom gå på elen. Rymmer han då också så måste jag nog lämna tillbaka honom. Jag har inte tid och råd att ha en rymmare?

Eller tror ni han lugnar sig? Jag vill ju verkligen inte ge upp honom för han är så himla fin och snäll i övrigt!

Han anlände ju igår och innan det har han inte varit mycket från sin mamma så det är antagligen henne han letar efter….

SofieN
0

Du kan ju testa och hålla honom i hagen vid grinden och ge han en stöt på mulen av tråden.

zettan
0

Har själv haft problemet med en unghingst jag hade innan. Men de enda som höll han i hagen var bra el och najtråd. Då höll han sig där han skulle. Men hade batteriet tagit slut då gick han ut igen.

Mini-Angel
0

Har samma problem så lider med dig! Man blir skitstressad av att gå o vara orolig över om dom ska vara på vift när man kommer hem =( Dessutom har jag en 2 års hingst….

Kris_J
0

Har själv av och till genom åren haft små "käcka"  främst ettåringar som trots bra med ström hela staket osv varit helt hopplösa med att forsera staket. Men när den värsta vinterpälsen försvunnit har det upphört. Förstår att TS har det jobbigt speciellt med tanke på vägen.
Någon av dessa  har jag har har haft bekymmer med, medans andra bara har hållt sig runt väggarna här. De mer bekymmersamma har fått stå inne när jag inte varit hemma. Dessutom har det fått bli nedblötta i manen i hopp om att de skall göra ett försök att ta sig ut och då få en stöt, någon har haft en liten "antenn" och grimma på sig. Men antenn och grimma känns inte snällt och desutom kan de ju skada sig om de går med grimma i hagen. Jag har vanligtvis inte grimma på mina i hagen. Andra har det, alla har vi lite olika teorier om huruvida det är bra eller ej. Fler trådar är annars ett enkelt alternativ som kan slå väl ut.

Förra veckan hade jag tant Elinda gåendes utanför hagen några gånger, stackars tant hon tog sig ut men inte in. Kom rusande när jag ropade och var aldeles upprörd över att vara ifrån sitt lilla barn (f08). Men efter en lång promenad lyckade jag lokalisera en strömlös bit av staketet och där hade tanten tagit sig ut rätt in i grannens trädgård, han var inte så nöjd kan man säga. Men efter att ha bytt ut en grind och några hundra meter tråd, så är Elinda inne i hagen hela tiden igenGlad

Veritas odium paretFörvånad

[Teddy]
0

#10 Stackars Elinda,men det  kanske är dags att klippa navelsträngen efter 2 år?Cool

Kris_J
0

#11 Oj skrev jag Elinda… Estella skulle det ju vara , Elinda är det "lilla barnet". Klippa navelsträngen? Nja, är det inte lite hårt så här tidigt?Flört De är så rara tillsammans, lillan är nästan större än mamman… Hon får gymnastisera lite när hon skall diaSkrattande

Veritas odium paretFörvånad

[Teddy]
0

#12 Skrattande

perletroll
0

På unghästen som jag hade fick jag knoppa upp pannluggen för att stötarna skulle kännas ordentligt.

Anna-72
0

Hade det problemet med syrrans mini i somras. Vi fick sätta ståltråd, och det hjälpte. Vet inte om det fungerar på vintern, om det ger starkare ström än i de vita banden. Han gick inte genom efter det.

AusaBausa
0

funderade..vilken form av tråd har ni där dem rymmer? elband eller ståltråd?

Har elband nu(sånt vitt som är ca 1 cm brett) men där plöjer lillhingsten igenom men strömmen har nog itne heller gått riktigt runt hela hagen..har hittat brott på elbandet oxå så har nu införskaffat ståltråd som ska sättas upp på mittenbiten ( har 3 snören nu)

ngn som märkt skillnad på elband ståltråd!?!

[Teddy]
0

Elband är sämst hållbarhet av alla elsnöre/rep/bandvarianter. Detta enl ett test i Ridsport, och även ett eget test i min hage. Jag tyckte det var så snyggt med banden, men de höll inte ens ett år. Där jag köpte banden sa dom (när jag klagade) att banden fungerar bäst i bra väder, det bästa var att bara ha dom på sommaren……

SofieN
0

Men det är ju bra att hållbarheten är inte allt för bra, så att tråden går sönder ifall olyckan är framme och någon häst rymmer och fastnar i tråden. Kan bli otäcka skador.

Ståltråd skulle jag aldrig våga använda, den måste väl vara den starkaste sorten och går väl inte av i första taget?

Jag har bra eltråd med många ledare i..

AusaBausa
0

nja fast jag har hört attståltråden är bättre för dengår lättare av när det väl gäller..elbanden fastnar o smiter åt runt ben etc vilket inte en ståltråd gör på samma vis..vet ej om det stämmer men låter som det skulle kunna stämma:-S

[Teddy]
0

#18 Det var inte hållbarheten i själva bandet de testade, utan själva "elförmågan" eller vad det kan heta.

Ståltråd är nog minst farligt, den går inte av i första taget, men gör inte så stor skada som ett elrep som bränner om det snor sig kring ett hästben.

SofieN
0

#20 Hmm, men för mig känns det ändå säkrare med eltråd som går av och bränner än en ståltråd som inte går av..

Det är en himla djungel det här med stängsel, jag är glad att mina håller sig inne trots att elen är lite si sådär med all snö som är nu.

AusaBausa
0

ok då kör jag vidare på att byta ut mitt band till ståltråd i mitten-delen..

tror inte heller elbanden är så bra ur elsynpunkt..dem små trådarna i bandet går av utan ngn större kraft mot dem..:-(

Ju större strömstyrka i tråden desto större chans dem håller sig därifrån o inne i hagen..;-)

[Teddy]
0

Jag satte en extratråd-ståltråd på mitt staket i somras. Fy f-n vilket jobb!! Tråden är stel och otymplig att hålla på med, men det blev jättebra. Och hästarna håller sig borta från staketet!

AusaBausa
0

Mm kan tänka mig att den inte är så lättjobbad, hrm! O ännu värre nu när det är vinter..brrr…

MEN detär det värt så jag slipper köra från jobbet o hämta in en häst som gillar sin frihet;-)

susanne-s
0

Har hört att man kan bogsera en bil i ett elband (franskt) det är skrämmande tycker jag, det lär ju inte gå av i första taget om en häst springer igenom.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

StuteriSolo
0

de franska elbanden går inte att jämföra samma vecka med de andra elbanden som finns på marknaden, de franska elbanden är gjorda för att hålla, och leda ström i alla väder, polarbanden de har är oerhört bra om man bor så det är mycket snö på vintern, eller väldigt torrt.

Idén med ett staket är ju att hästarna ska ha respekt för det, har man för dåligt med ström och dåliga band/rep så lär sig hästarna att det bara är att springa rätt igenom, och när de väl har lärt sig det, då är det inte kul.

AusaBausa
0

sant #26 har man duktigt med el ska dem ju inte vara nära tråden oavsett vilket snöre som man har..

MEN dem där elbanden blir det lätt brott i så tror mer på ståltråd för att det ska ge bäst el..

StuteriSolo
0

Vi har järntråd i sommarhagarna, och ett elrep i mitten så hästarna ser var staketet är. Har haft elband i en hagen en säsong, och det gör jag inte om, fullständigt värdelöst. De blåste sönder, så ledarna gick av litet här och där.

Vinterhagarna har polarband som måste vara världens bästa uppfinning, det är ström överallt där staketet tittar fram ur snön, fast det är helt nersnöat 1-2 trådar. (Vi har tre trådar i alla hagar, en på ca. 40 cm och så en hammare emellan till nästa och nästa, men vi har bara ponnyer)

Emmy_O
0

Ja, stål tråd har jag på tråden längst ner och de funkar kanon.

Sedan har jag gjort så att jag har lindat elband runt grimman och så mellan öronen har jag tagit en ståltråd som sticker upp mellan öronen och de funkar för kryper dom under med huvudet så får dom sig en rejäl stöt sen gör dom inte så nå mer..

Funkar kanon..

sedan slipper man använda grimman, bara i nödfall…

Elshira
0

Klipp huvudet och fläta pannluggen annars är det hopplöst även om det annars respekterar tråden. En tjock pannlugg isolerar eldeles utmärkt, våra brukar knipsa gräset en bra bit utanför hagen på det viset.

Grannens Welsh av Cobtyp gick gärna in till kompisarna i andra hagen genom att bara lyfta tråden och springa~ Så hon tyckte helt enklet stöten var värd att springa.

Så det enda är nog att se till att han får känna av elen ordentligt. Om du inte har ett väggfast aggregat tycker jag du ska skaffa ett då de med batterier ofta är klenare, se till att inte ha till kor heller då dessa ger mindre stöter och mer sällan.

Fungerar inte det/går itne att fixa så får du helt enkelt få honom att nosa på staketet ordentligt blöta honom lite på mulen och någon hink vatten på marken. Gör några dagar tills du ser att han defenitivt inte går fram till staketet. I värsta fall så är väll "antengrimma" något att fixa med har dock aldrig gjort något liknande själv.

Men bättre de får sig några obehagliga stöter några gånger än att de ska rymma och bli påkörda. ;/

Hakuna matata!

proppis
0

#0.

Jag har också en rymmare.

Ställer jag henne i en hage med många låga elband/elrep så rymmer hon tyvärr lika mycket nu (3,5 år) som när jag fick hem henne som åring.
Som tur är springer hon inte från gården, hon går alltid så hon ser de andra hästarna. Men jag tycker det är otryggt ändå! Vill att min häst ska vara i hagen!

Det enda som fungerar på henne är fårstängsel!
Kan du inte försöka få upp ett fårstängsel på de värsta ställena?
Går ju kanske att binda stängslet vid stolparna och skotta fast de med snö nertill?

Hoppas du löser det så du får behålla lillen! =)
Lycka till

Hanna-D
0

Se över jordningen till staket. Kan vara svårt nu när det är så mycket snö, kanske är det därför era ponnyer rymmer?

AusaBausa
0

#32 mmm jag har med kommit fram t att jag har för lite jordning så det ska fixas så fort snön är borta:-S

Ståltråden är hemkommen men väntar på varmare väder..o peppar peppar så har ingen häst varit ute sen jag bytte ut elbandet på dem ställe jag såg/kollade m eltestaren att det var brott på bandet/ej var ström..sp hoppas det varar;-)