Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 3380 ggr
stallostby
0

Fukt och värme i stallet

Jag behöver lite åsikter, är oense med min gamle svärfar om stallmiljön. Är osäker på om jag har rätt eller fel.

Stallet är av trä och isolerat. Svärfar bommar igen allt som går så fort det blir lite kallt. Vi vattnar med hinkar och har värme i "mjölkrummet" där vattenledningen är. Vattnet fryser inte. ej i hinkarna heller mer än vid extrem kyla då det blir lite is..

Vi har problem med fukt i stallet. Vid kyla fryser det till is, mest på fönstren. Grace den gamla märren, är svettig under manen på morgnarna vilket ger is i manen och frost i pälsen när hon går ut.

Svärfar har nu trots mina protester ställt in en värmefläkt i stallet för att hålla fukten borta, men det blir ju varmare också..

Jag vill att dörrarna ställs upp vid morgonfodringen så de får vänja sig vid kallluften innan de slängs ut i kanske -10 grader. (Grace verkar börja svettas när hon äter morgonhöet).

Tacksam för synpunkter!

MadeleneJansson
0

Kyla är mkt bättre än fukt. Stäng av fläkten och låt stallet vara kallt, så mår pållarna bättre. Shettisar med full vinterpäls är inte alls så känsliga för drag som andra hästar eller nötdjur som gubben kanske haft förut?

Att hon börjar svettas när hon får mat är inte konstigt, fodret genererar värme genom att matsmältningen börjar… Det är ju därför man säger att hästar med fri tillgång på mat aldrig fryser.

stallostby
0

Har många gånger tänkt på luftavfuktare, men då måste ju dörrar och ventiler vara stängda, annars måste man ju avfukta hela världen….eller?

Miija
0

Torr, kall kyla är inget farligt för hästarna så länge de har mat och en torr bädd. Däremot den situation som du beskriver att du har idag är onyttig, den bäddar för problem med luftvägar, kvalster m.m.

runas
0

Jag har också problem med fukt, bondens lösning är att sätta in en fläkt men jag vill öppna upp fönstren lite för att få in mer cirkulation.

Försvåras av att det är öppet in till ladugården där korna står o de alstrar mkt värme…

Ska fixa en lösdrift i sommar så slipper jag våndas.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

stallostby
0

Torr och frisk luft är det jag vill ha och nu har vi haft torr kall väderlek en hel del, men när allt stängs till så blir det ju fukt!

Läste precis en artikel att rörelse i luften håller klimatet torrt, men det kan ju naturligtvis aldrig bli torrare än uteluften.

stallostby
0

#4 Håller med dig, hoppas jag kan ordna lösdrift istället, tror det är bra. Då får de avgöra själva när de vill ha skydd. Nu vill de ju bara in för att maten finns där..

VeronicaP
0

Jag har minus i mitt stall när det är kallt , jag har alltid dörren lite öppen och fönstrerna öppna .

Det är inte bra om det är så i  ditt stall , det kan lättare bli luftvägsproblem mm

seijsing
0

Vi har också minusgrader i stallet, funkar kanonbra. Endast ett tilluftsintag och en trumma i taket där luften går ut. Blir det kallare än 15 minus stänger vi igen vetilationen lite och vår/höst måste vi ha dörren öppen en aning för att inte få fuktigt klimat.

Om ponnyerna släpps ut i kyla och har blivit fuktiga av att stå inne under natten är det bäddat för problem.