Könsprägel
Jag förstår uttrycket; en hingst ska se ut som en hingst, och ett sto som ett sto. Jag gillar när man direkt ser vilket kön hästen i fråga har.
MEN- som Tony Irving säger- könsprägel på en vallack? Kan en vallack ha dålig könsprägel? Om han har det är det väl egentligen bra, för han är ju inte en hingst?
Uttrycket har förekommit i kritiken på en utställning, det är därför jag undrar.
En valack är ju fortfarande en häst av han-kön så den bör se maskulin ut, likväl som en hingst ska det.
Skillnaden egentligen mellan valacker och hingstar är ju isåfall hingstens "hingstighet". En hingst ser ju oftast mer "taggad" ut än en valack, men själva maskuliniteten är ju den samme.

Bra fråga
. De behöver ju inte se maskulina ut eftersom de är kastrerade hingstar, å andra sidan skall de inte se feminina ut, för de är inga ston.
Min valack har fått 9 på typ flera gånger. Jag tycker han ser ut som en "det"
. Könstypen har aldrig kommenterats, men han brukar få bra omdöme för rastyp och bruksmodell.

Din Eros och Caritas Primör ser presic som du säger ut som "det"!
Den andre svarte känner jag inte igen, men där ser jag inte tydligt (förutom snoppen då) att det är en det.
Så könsprägel på en vallack kanske ska vara just det, att de ser ut som ett "det"!?

Jag menar inte det här för att vara taskig
, men jag tycker att de två svarta ser rätt feminina ut jämfört med #4 - den hade jag direkt antagit varit en valack, medan jag hade fått titta två gånger på de svarta för att vara säker. (Är det Bonzo i #3 förresten?)
Mitt svar på frågan, så som jag "tycker" att en valack ska se ut, är att han ska vara rätt maskulint byggd och inte kunna misstas för ett sto.
Men han behöver inte se ut som en hingst - vilket han ju heller inte är.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
De två svarta skulle jag ta för ston i första anblick om det inte var för "saken" under magen. Speciellt nr 2 ser väldigt feminin ut på bilden. Den sista ser mer maskulin ut, men det är ju bara en stillbild!

Jag kan inte hålla med om att de svarta ser feminina ut. Så vill jag verkligen inte att mina ston skall se ut ;)
Vi kanske kan fortsätta diskutera begreppet könsprägel istället för att diskutera vissa individer.
Jag tycker du har bra exempel på detpojkar. Har du inga bilder på maskulina ston, feminina hingstar? Men det kanske är för känsligt att lägga ut här i getingboet….

Vilken fin häst du har i #4 gillar den valacken.
Kan inte heller tycka att #2 och #3 ser feminina ut ,för mig är det som #9 säger just detpojkar.(verkligen fina)
Skulle vara skoj om man la ut bilder som man fick gissa ( få se hur många som gissar rätt ) om det är sto el. val. Det ska naturligtvis inte synas under magen då.
2:an ser ut som en valack
3:an håller jag med Ahnna, den har jag kunnat tagit för ett sto.
4:an syns tydligt att det är en pojk
#11 det skulle verkligen vara spännande =) Man får väl photoshoppa bort snoppen då =)
Jag tycker det syns att alla tre är herrar, jag tycker man oftast ser det på huvudet i alla fall. Fast han i röd grimma blir man kanske lite lurad av ;)

Jag menar inte att de två svarta ser ut som ston ska se ut, men de är feminina i typen. Särskilt jämfört med rödskimmeln. Därav att jag skulle behöva titta två gånger för att vara säker på att det verkligen är valacker och inte ston, medan jag inte skulle behöva titta mer än en gång på rödskimmeln för att se att det är en valack.
www.stuteriprecious.se
Vad gäller könsprägel på valacker skulle jag kunna tänka mig att det är ett litet plus om han är maskulin, medan det kanske inte är direkt negativt om könsprägel saknas.

#15 Tror samma.
www.stuteriprecious.se

Bra Veronica!! Fina bilder! Jag tror 17 är valack, 18 hingst och fuxen ett sto.
Rätt eller fel? Fuxen ser tjejig ut, men det kan ju vara en det i alla fall. Däremot finns det inget det över 18, tycker jag!

o på # 17, 18, 19 så tror jag som # 20, men fuxen kan vara en valack. Fast ser söt o lite feminin ut.
#21 Definitivt en det! Eller….

#21 och 22 :17 är rätt , 18 fel och 19 rätt (sto) , 18 är faktsitk en valack ;)
#21 Det skulle faktiskt kunna vara ett sto också hm , den var svår tyckte jag lite nacke, resning osv .

Gud va svårt det är att se! Man tror att det är så självklart när man själv vet vad det är för kön men när man inte har en aning då blir det verkligen mycket klurigare!

Men det var intressant, vill se mera bilder. Gissa mera på # 21!
#21 Riktigt fin ponny, men jag tycker nästan att det är omöjligt att säga. Ser lite ut som ett sto, men den har ju hingstens resning.
Kanske skulle lägga min gissning på en valack bara för det? :)

Hm, trist. Ingen mer som vill gissa? Tyckte det var lite kul det här.
# 28 jo jag vill men jag vet ju så då blir det ju inget roligt
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#28 Har ju gissat jag , man skulle kanske leta upp lite fler bilder i sina gömmor ;)
# 28
Jag Gissar sto.

# 31 RÄTT!!

#32 Då var jag inne på rätt spår då :)

# 33 Jepp, men hon ser nästan ut som en hingst ibland, så jag tyckte det kunde vara ett bra exempel. Hon har fått kritik ngn gång att "mer feminin prägel är önskvärd", men de flesta ggr hon blivit utställd står det feminin faktiskt.

#34 det kan vara nacken som kan göra det men hon är ju ändå feminim så hon var ett bra exempel :)

Jag hade också tänkt skriva sto, men såg precis att svaret redan finns i tråden. Det är nåt maskulint som saknas för att jag skulle ha gissat på hingst eller valack. *svårt att sätta fingret på*
www.stuteriprecious.se
#34 Knepigt. Fast jag nu vet att det är ett sto så har jag svårt att se det. Nog tycker jag hon är maskulin så det räcker för en vallack. Inget elakt, bara en kommentar till hur hon ser ut på just denna bild.
jättesvårt att gissa ju, fick ju svaret nu men min gissning var också hingst el valack..pga "grejen" och resningen. men grejen var fel….