Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3051 ggr
SofieN
0

Räkna ut foderstat

Gjorde ett litet försök att räkna ut foderstater, vilken djungel det är. Men jag kom i alla fall till att jag hade en bra foderstat sen innan om man bortser ifrån att det är på tok för lite selen. Att öka mineralerna gjorde varken till eller från.

Jag har för mig att tokosel innehåller selen, stämmer det? Försökte hitta det på apotekets hemsida men det fanns inte där. Någon som har koll på vart man kan ge för att få upp selenhalten?

Annette
0

Tokosel.

SofieN
0

Vart får man tag på det då? Fick för mig att det såldes på apoteket men jag hittade det inte där. Eller måste man köpa det på recept numera?

AnnaLundin
0

Tokosel säljs receptfritt på apoteket.

Det finns också selenpreparat som säljs av de flesta fodertillverkare.

Sen ska du också kolla upp seleninnehållet i ditt mineralfoder, för numera är alla svenska mineraltillskott selenberikade.

Det är också så att selen och E-vitamin samverkar och kan i viss mån ersätta varandra.

SofieN
0

Seleninnehållet i mineralfodret är 15 mg per kilo, har kraffts blåa pellets. Men selenvärdet i höet har jag ingen aning om, ska man räkna att det innehåller en viss del ändå?

Tänkte så man inte överdoserar, för selen är väl giftigt i för höga doser? Men det kanske krävs så pass mycket för att det ska hända något?

Hur vet man vilket som är bäst att använda av selen och E-vitamin? Eller bör man kanske använda både och?

AnnaLundin
0

#4 - du kan räkna med att höet inte innehåller något selen alls.

Det är stort spann mellan behov och maxtolerans. Behovet, om jag inte minns tokigt i min migrändimma, är 0,2 mg/100 kg och maxtoleransen ligger på 5 mg/100 kg.

Du bör använda ett preparat som innehåller båda - jag tror att alla selenpreparat innehåller e-vitamin, däremot finns det e-vitamin utan selen.

SofieN
0

#5 Tusen tack för svaret, nu blev jag mycket klokare. :)

Har du någon koll vad priset ligger på för selen?

Annette
0

800 g Tokosel kostar utan recept drygt 300:- på Apoteket.

SofieN
0

#7 Inte så farligt då, trodde nästan det kostade det dubbla.

[Billan]
0

Max tolleransen är till och med på 6 mg/ 100 kg.

icansson
0

ursäkta om jag kapar tråden lite men är de någon som vill skriva utförligt va alla dessa vitaminer är bra för?

e vitamin ex va har de för "funktion"

SofieN
0

#10 E-vitaminer ger man för musklernas skull har jag för mig.

För ett par år sedan stog jag i ett stall där många hästar som fått havre som det var någon fel på, jag tror att den inte var tillräckligt torkad eller bara nyskördad. Dessa hästars ben svullnade och jag är nästan helst säker på att dessa hästar fick E-vitamin mot det.

[Billan]
0

Nedanstående vitaminer  är fettlösliga och kan lagras i kroppen.

A- verkar vid celldelning, har possitiv inverkan på slemhinnornas funktion som skydd för sekundära infektioner.

D- Verksam vid reglering av blodets kalcium nivå.

Vitamin E fungerar som antioxidant och stabiliserar omättade fettsyror samt vitamin A.

Vattenlösliga nedan.

B- komplexet är vattenlösligt och överdosering kissas därmed ut.

B-vitaminer verkar på olika sätt i ämnesomsättningen i cellerna.

Hanna-D
0

#12 Jättebra sammanfattning May! Vad menar du med B-komplexet? Beviplex o dyl?

icansson
0

12# håller med hanna bra beskrivet May o tack så mkt:)

[Billan]
0

#13 & !4

Vad jag vet så är alla B- vitaminer vattenlösliga, finns flera med olika benämningar, B1 , B2 osv.

Aribigga
0

Jag köpte en burk med kombinerad e-vitamin och selen på granngården, ett pulver man ger i maten. Kommer dock inte ihåg märket :/ Kostade 250 kr och jag räknade ut att det kommer att räcka i ca ett halvår till en shettis.

lurvponnyn.vimeddjur.se