Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2830 ggr
Mini-Angel
0

Våtdräkt på.....

Då var det dax för badning av två busungar inför söndagens äventyr i Köping.Äntligen nollgradigt ute- dock snöstorm men ingen polarkyla iaf. Tur man har varm stall med duschspilta o varmvatten =) Ska bli spännande att se hur nyss fyllda 2års hingsten på 70cm reagerar,hans första bad någonsin! Rinner inte vattnet undan tillräckligt fort i golvbrunnen drunknar han väl =) Sen blir det frottering av päls o massa varma täcken på. Lycka till-till mig…..

Johanna-Granberg
1

Rekommenderar att inte tvätta dem överhuduvtaget, då fettlagret i pälsen försvinner och du behöver ha dem täckade ett bra tag efter utställningen också. Samt att det tar ett bra tag för dem att torka. Själva borstar vi så gott det går och använder lite pälsglans.

ThiffannyJ
0

#0 Vi brukar bada hästarna inför vinterutställning, men då har det varit lite andra temeraturer än nu.

Jag skulle inte heller bada. Som #1 skriver så räcker det med borst och pälsglans. Hästarna blir/är ju inte heller skitiga som om det skulle vräka ner regn och vara lera ute. Och en annan rekomendatin är att inte borta upp så mycket skit (stöv) från botten.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SofieN
0

Jag gjorde det misstaget att tvätta hästarna inför en vinterutställning, det tog verkligen tid innan det torkade. Hade ju en kritvit häst och då blir det ju lite svårt att få dom snygga utan.

Om det verkligen behövs är det ju bra att du passar på nu när det inte är så kallt och när dom har lite tid att torka. :)

Mini-Angel
0

Ja alltså hos förra ägaren stod dom på torv o den ena är isabell så….Det är gammal ingrodd "skit" på dom.Men har som sagt varm stall o har alla mina andra täckade jämt samt att dom står på box,så det kommer gå bra  Skrattande

Mini-Angel
0

Glömde skriva att dom ska visas i Norrköping nästa helg oxå så badet nu räcker för två st utställningar =)

helenep
0

Har du fler isabeller eller är det Pixie du ställer ut?

ThiffannyJ
0

#4 Jag ska också visa en isabell, hon har också ingrodd lera i hårbotten, men jag kommer inte bada henne ändå. Jag är övertygad om att domaren har förståelse för det. Det tar tid för ponnyerna att torka och det tar tid för dem att återfetta sig. Jag har också möjlighet att bada och täcka, men om det slår om till -25 som det var i helgen hos oss, spelar det nog ingen roll hur mycket jag täcker henne, det naturliga skyddet är ändå borta.

Inför höst och vinterutställninga måste man "bada med förstånd".

www.minishetland.com

SofieN
0

Fast det är ju ändå skillnad på hästar som är installade och går ute. Dom som går ute dygnet runt nu håller sig ju jätterena och fina när det är så mycket snö, dom som står installade och kanske står på torv har ju möjlighet att skita ner sig.

Har man hästar som går ute dygnet runt så så skulle jag aldrig bada dom, men har man dom däremot installade är det en annan sak.

ThiffannyJ
0

#8 Hästar som tävlas och tränas står installade hos hos. Resten är på lösdrift. Och jag kommer inte bada dem för det.

www.minishetland.com

SofieN
0

#9 Ja, det är ju helt klart upp till var och en hur man tycker och hur man gör. Men har man en ljus häst som fram till ganska nyligen stått länge på torv förstår jag om man vill tvätta.

Det är inget som drabbar hästen något speciellt mycket om den står installad och går med täcke.

VeronicaP
0

Fast vem har sagt att det är varmare när det kommer att vara hingstpremieringen och då badas det alltid.

Finns faktistk schampon som inte förstör det naturliga fettet.

jag ä tvungen att tvätta svans på 2 av mina och kommer att göra det , jag har badat förr till vinterutställningar även då det varit minus men de mina har klarat det och inte frusit …

Mini-Angel
0

Nu är det iaf gjort!  Tungan ute  Var värre än jag trodde när jag såg all skit som fullkomligt forsade av dom,usch. Har använt ett jätte bra schampo som inte förstör fett i huden o dom står i stall med många plusgrader o här där jag bor ska det vara runt noll grader framöver.  Skrattande   Helenep- Japp,har en liten minihingst på 70cm oxå,efter Vipke. Han är 2år i år.Pixie är dräktig så hon får inte visas    Flört

Hanna-D
1

#11 Fast vem har sagt att det är varmare när det kommer att vara hingstpremieringen och då badas det alltid.

Sant! När vi visade Stuart (minns inte vilket år…) stod vi och badade mellan snödrivorna… I April!

ThiffannyJ
0

#11 Finns inga garantier att det är varmare i april. Men tiden efte är ju varmare. Badar man nu så lär det ju dröja minst tre månader innan det blir värme.

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#13 Precis och de fryser lika mycket då som nu i så fall ..

#14 Fast det är ju tiden efter som är värst  i så fall, men det finns faktiskt bra schampon som inte förstör hästarnas naturliga fett.

Kris_J
0

Tvättad man och svans + snabbrengöring(grön flaska) och pälsglans är fullt tillräckligt för det mesta.Förvånad

Veritas odium paretFörvånad

ThiffannyJ
0

#15 Absolut, och jag säger inte att det är fel att bada, det är upp till var och en. Jag har själv badat vintertid. Men jag tror inte många förstår vilket efterjobb det är, även fast man använder bra schampoo. Och sen vill jag påsta att det är skillnad att bada i februari mot april, även fast det ibland kan vara skitväder i april med!

www.minishetland.com

icansson
0

en borstning o pälsglans finns de nån bättre lösning:)

Mini-Angel
0

En liten undran….alla travhästar som duschas VARJE dag efter träning o tävling,hur är det med dom då? Likaså halvblod som tävlas o badas o klipps osv året runt,det är ju ändå raser som är frusna av sig o inte som tex shettisar   Tungan ute Har halvblod med som badats mitt i vintern utan några som hellst problem

ThiffannyJ
0

#19 Fast dessa hästar har ju kanppas Shetlandsponnyns tjocka päls Tungan ute

www.minishetland.com

Mini-Angel
0

Men "fettet" försvinner på dom med,o ingen bryr sig  Tungan ute

VeronicaP
0

Fast vi spolar av våra också om de varit och tränat på banan ;) det är bara på med bra täcke så torkar de faktiskt riktigt fort.

Det är ju likadant med dem när de tränas här hemme de blir ju rätt svetta med sin tjocka päls men på med fleece täcke (med hals) och låt dem stå inne någon timme sen går de att släppa ut med täcke på :)

Mini-Angel
0

#22 Håller med Skrattande

UlrikaHalfvarsson
0

#21 Travarna spolas ju bara av, dom gnuggas inte med shampoo och dom har täcken på sig både inne och uteGlad 

Vi kommer använda torr shampoo på våran skäck, blir ju att man tar bort underhuds fettet då oxå. Men de får ju lov att bli så när det är så mkt vitt på henne och när hon gärna trycker sig mot väggen och skiterTungan ute

Carita
0

#19 Vi duschar inte våra travare varje dag efter träningarna på vintern. Däremot efter lopp om det inte är för kallt, men då täcks de med massa täcken med huvor och träcks tills de är torra.

Jag minns att jag badade Primör när jag skulle visa i Köping 2005 jag stod klockan 5 på morgonen och torkade han med en hårblås framför en byggfläkt så han inte skulle behöva stå fuktig i transporten. Mina behöver fettet i pälsarna när de ska gå ute dygnet runt så här blir ingen badning i vintertiderna som råder nu i dessa dagar.

VeronicaP
0

#24 Fast vår går inte med täcken hela tiden och vi använder liniment schampo också ;) och våra hästar går på lösdrift  iof bara ponny travare men med mycket päls :D

#25 Fast tvättar jag hela hästen brukar jag göra det 2 dagar innan

Mini-Angel
0

Japp,idag onsdag badade alltså mina gullungar =) Så dom ska nog vara torra till söndag   Tungan ute  Har även turen att ha endast 10 minuters resa till Köping. Ni som åker långt ifrån-Kör för guds skull försiktigt! Vi måste vara rädda om dom små liven o inte minst oss människor  Flört

Carita
0

#26 ja jag forstod att man skulle göra det några dagar innan, detta var min första utställning så man var helt grön kan jag säga…

runas
0

men hur gör ni som inte badar med delade manar? Hur få manen(bångstyrig sådan) på båda sidor utan att blöta?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

ThiffannyJ
0

#29 Jag delar manen och sen flätar ner den Skrattande Fast de flesta av våra hästar har manen på två sidor, man behöver bara fixa till benan lite.

www.minishetland.com

Elshira
0

Här hemma är det badning som gäller för i princip samtliga utställningar, även vintertid (dock är det sällan vi åker på vinterutställningar utan de första brukar ju vara hingstvisningen). Är ponnyn väldigt ren och har blank fin päls så kan det ju dock räcka med borstning + tvättning av haser eller andra problemområden + svansen.

Vi har alla våra inne över natten och även om de flesta normalt sett går utan täcke så har alla varsin uppsättning då det behövs.

Så länge de inte är beroende av sin päls enbart utan får komma in emellanåt eller har täcken på sig ser jag inga problem med det. Men hästar som går på lösdrift utan täcke kommer ju bli helt genomblöta utan sitt fettlager.

Hakuna matata!

susanne-s
0

Jag badar inte inför en vinterutställning (undantaget en skäck kanske, men då tvättar jag bara de vita eller de smutsiga partierna.)
Täcke på ngr dagar - 1 vecka innan, om det är smutsigt eller nederbörd ute. Stå på stall sista natten. Fuktar manar med pälsglans inför delning. Är det minus även i stallet så får det bli täcke med hals så manen torkar.
Det enda jag tvättar är svans och ev ben beroende på väder…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

seijsing
0

Trots att det inte är något jag förespråkar ska jag erkänna att jag varje vinter har duschat min isabellshettis inför utställningar. Oftast innebär det att han tvättas ute i -10. Vi är då alltid minst tre stycken så att själva tvättningen ska gå rysligt fort. Sedan på med fleecefilt, vintertäcke och in i riktigt uppvärmt stall. Han är då alltid torr morgonen efter och har aldrig blivit varken förkyld efter eller visat att han fryser.

Elshira
0

Jag kan väll tillägga att vi antingen duschar i grannens spolspilta eller i vårat stall där det alltid är runt +5. Vet inte om jag hade velat duscha helt ute i den friska vinterkylan. Men det är klart, gott om varmvatten hela tiden så  1 håller, 1-2 schamponerar och 1 sköljer hela tiden. Då kan väll även det fungera.

Och fleecetäcken går det åt 2-3 st för att få dem till att torka ordentligt.

Hakuna matata!