Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3579 ggr
Joystick
0

Smarta ideer kring hästhantering

Vilka är era bästa tips för att underlätta stallarbetet?

Till sommaren ska vi försöka göra om i stallet.

Allt för att göra hästhanteringen så "energisnål" som möjligt. Jag har ju ALLT att tjäna på detta då min kropp är rapplig och min energi är sinande..

Det vi gör idag.. Har pållarna ute så mycket det bara går. De går ute dygnet runt om det inte är katastrofalt väder..

Mockar ut ur hagen ca 1 gång i veckan beroende på ork.

Hö tas i IKEA påsar som då ofta får lifta på Joystick eller Pegasus rygg på vägen ut.

I stallet har vi just nu en plasttrall som de får stå på med frambenen nuläget..

En kontorsstol med hjul används vid skötsel.. blir än bättre om vi kommer på en vettig lösning på en RAMP som grabbarna kan stå på vid selning osv i stallet..

Till den framtida maratonvagnen ska vi försöka få till en ramp som jag kan parkera vid när jag ska kliva i vagnen

Ideer på hur man gör detta säkert??

ALLA tips är välkomna.. Jag är rädd om den lilla energi jag har så fram med era bästa tips..

Tacksam för hjälp

Anna-Carin med Joystick Diablo och Pegasus

SofieN
0

Oj, det låter som om du kan ha det lite tufft ibland. Vet inte om jag har så mycket att bidra med..

Du kan inte ha hästarna på fri tillgång av hö? Då hänger det ju på om någon kan köra, bära eller rulla ut det förstås.

Att ha hästarna på en ramp kan ju kännas lite riskabelt. Men vill man så kan det ju fungera att bygga en bro som man har som agilityhinder.

Uppfostran är verkligen A och O om det ska kunna vara säkert med olika hjälpmedel.

Har du någon som kan hjälpa dig med stallsysslorna eller känner du att du vill pyssla med det själv? Så kan du kanske spara din energi till själva körningen och hästskötseln?

Joystick
0

#1 Livet är väl inte alltid en dans på rosor men det är mitt liv.

Säkerheten är GIVETVIS A och O.

Å mina killar är vana med lite konstiga saker som rullator och permobil. Både Joystick och Pegasus har dessutom gått upp och vänt på handikapprampen till vårat hus.

Med shettisar istället för stora hästar som jag hade tidigare har jag dubbelt upp med energi kvar nu.

Jag försöker bara hitta ändå bättre lösningar för att underlätta.

Anna-Carin

AnnaLundin
0

Det finns en kille här i trakten som tävlar (har tävlat i alla fall) körning för handikappade, jag ska se om jag kan lokalisera honom, för han borde kunna ha bra tips.

tillägg:
jag hittade honom på sin klubbs hemsida, där han sitter i sektionen för funktionshindrade, du har fått pm med hans mejladress.

Joystick
0

#3 Tack och bock.

Ska skicka ett mejl dit!

Anna-Carin

kajsa-kavat
0

"0 Tack för tipset med en kontorsstol i stallet, det var ju verkligen smart tycker jag. Att jag inte tänkt på det förut. Det ska jag verkligen prova på en gång. (ryggeländet vill inte att jag ska sköta hovarna och benen på dom små minisarna)

AnnaLundin
0

I stället för kontorstol kan man använda en åkstol

(en sån ska jag själv skaffa mig nån gång när jag har pengar över…)

Joystick
0

Som gjord för stallet ju

Var får man tag på en sån??

Ingen mer som klurar på smarta lösningar??

Anna-Carin

AnnaLundin
0

#7 - googla på åkstol, finns många som säljer.

Och jodå, nog klurar jag lite, även om jag inte är sådär värst handikappad av min reumatiska sjukdom - än…

Något jag själv har planerat är att sätta infravärme med timer över skötplatsen - både för min egen skull och då kan man ju dessutom bada hästar (vid behov) även om det är kallt ute… (jag har kallstall)

kajsa-kavat
0

"6 Åkstol var ju ett jättebra förslag, där kan man ju även ha lite verktyg och borstar på hyllan under. Fast dom kostar, har inte hittat någon under 1050 kr.

AnnaLundin
0

#9 - har man tur och lite ihärdig i sitt letande kanske man kan hitta någon begagnad nånstans. (det fanns ingen på blocket eller tradera idag, men det finns ju fler ställen…) De är inte gratis, men förmodligen värda sina pengar efterom de är gjorda för lite tuffare tag än kontorsstolar är… Jag har sett många liknande med väldigt många år på nacken.

kajsa-kavat
0

"10 Jag var också inne på både Tradera och Blocket och kollade, men som sagts inget där idag.

Jag har sett att man använder sådan åkstolar på bilverkstäder, ska kolla en verkstad som nyss lagts ner.

Joystick
0

Helt klart värt att spara ihop pengar till.

Men i väntan på det så fungerar kontorsstolen också!!

Förslag på "ramp" eller kanske man ska säga upphöjjning?

Har ju en plasttrall som jag fått på jobbet idag som grabbarna får kliva upp med frambenen  på.. Önskvärt vore något som är dubbelt så högt och sen som de ryms hela pållarna på..

Mina busar kliver snällt upp på de förhöjningar som vi har i stallet..Så för deras del är det inga problem men hur beräknar man hållfastheten på en sånt konstruktion och vad tror ni om att klä det med nån slags "antihalk" matta

Anna-Carin

IdaS-A
0

Den där åkstolen såg ju fiffig ut, men kontorsstol är nog också bra då den har ryggstöd om man nu behöver det.

Vi har en såndär boxgardin vid skötspiltan, där det finns massa fack för borstar,benskydd och allt man behöver i lagom höjd.

Annars har jag nog inga tips vad jag kan komma på.

Joystick
0

13 oj vilken tur att du skrev det om ryggstödet.. Jag kan ju inte sitta länge på stolar utan ryggstöd.. balansen fixar inte det..

Anna-Carin

susanne-s
0

Sådana "åkstolar" kallar jag "frökenstol", det finns på alla förskolor.
Kanske finns det någon förskola som har en som gått sönder.. som kan lagas…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#14 - här säljer de en "ryggbricka" som tillbehör…

Silenos
0

Antihalkmattor för hästar, att lägga på pall/bord borde ju gå att få tag i . Finns ju gummimattor att köpa att lägga i box, eller i transport.

AnnaLundin
0

#12 - vad menar du för typ av ramp? Hurdan har du nu? Hur hög vill du att den ska vara?

HeidiH
0

Ramp går ju att snickra ihop själv, ja kanske inte TS, men någon i henens närhet. Då får man den ju Precis som man vill ha den.

Ergonomiska grepar mm finns ju numera, men sånt har du redan kan jag tro.. Går hästarna på lösdrift? Kan ju vara ett smidigare alternativ? Finns säker massor man kan göra, men gäller att komma på det oxå!

Joystick
0

#18 Ramp är kanske fel ord.. men en platå som pållarna kan stå på så arbetshöjden för mig blir bättre.

Ett par dm kanske..får ju inte bli för högt. Just nu är jag på testa om det går stadiet..både om det hjälper mig och se vad pållarna tyckte.

Ska sätta sambon i arbete så snart jag kommit på hur jag vill ha det

#19  Pållarna går på mer eller mindre lösdrift. De får sova inne i kallstall när matte blir alltför blödig.. Alltså när vi har stormvindar och riktigt dåligt väder. Just för att det ska underlätta med skötseln.

Ergonomiska grepar har jag å de va just för att få lite nytänkande ideer som jag skrev denna tråd.

SÅåå lätt att bli hemma blind oavsett om man är i dåligt kroppsligt skick eller ej.

Tack för alla goda ideer hitintills

Anna-Carin

Emmy_O
0

Sån "Åk" stol finns väl på biltema m.m  Jula.

Har köpt en åt pappa från Jula.

kajsa-kavat
0

"21 Har du något pris ?

Emmy_O
0

tror de kallas arbetspall på JULA kostar den 249 kr

kajsa-kavat
0

"23 Stort tack för tipset. Det priset passar mig bättre, ska åka och kolla på Jula så snart jag får tid.

kajsa-kavat
0

Jag var till Jula idag och köpte arbetspallen för 299 kr. Har t.o.m använt den idag och den fungerar helt perfekt, för mitt ändamål i alla fall.

Jag satt och raspade hovarna på en shettis, och det gick jättebra. Har man en lugn ponny, så fungerar det. Men jag vet inte hur det skulle fungera med unghästarna, kanske blir man översprungen då. Jag vet inte.

Stolen är väl värd sitt pris, så varför skulle man köpa en dyr stol ??

Joystick
0

#25 Så bra att det fungerade!

Ska titta på den när vi åker till Skellefte nästa gång. Å provsitta den å se om min rygg kan tänka sig acceptera  en sån när min kontorsstol gjort sitt.

Anna-Carin