Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1461 ggr
icansson
0

spilta va gäller

Hej

har en liten undran…en spilta ska ha två skiljeväggar men om den är som en box med fyra väggar får man använda den som spilta då? då måtten är för små för en box men godkänd för användning av spilta.

De svåra är ju att boxdörren är på långsidan alltså varken bakom eller framför hästen.

Hoppas ni förstår jättesvårt o förklara detta men men.

susanne-s
0

vet inte riktigt vad som gäller… man får ju inte längre bygga nytt
vad gäller spiltor iaf.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

icansson
0

ja det vet jag men dom står ju redan där o har använts som spiltor vet dock ej om de är godkända däravm in fråga

AnnaLundin
0

spiltbox är inte godkänt att använda, utan antingen uppbundet i spilta med rätt mått eller box med godkända mått.

icansson
0

men de finns ju dom som har dörr bakom hästen som ett sparkskydd

icansson
0

och man kan ju ta bort boxdörren

om de går att stänga anses de som en box men om man öppnar upp så borde de ju vara annat

AnnaLundin
0

#4 - att folk har det är en sak, men det är inte tillåtet.

icansson
0

6# okej har bara googlat lite på det men har ej kunnat läsa om de varit inspekterat av länsstyrelsen eller så.

någon som använder spiltor till sina hästar som vill visa bild om ni har en annorlunda givetvis godkänd spilta?

Har haft bekymmer då mitt stall inte blev godkänt av länsstyrelsen som ligghall och även andra brister. Köpte då en tälthall som jag skulle använda som ligghall företaget i fråga intygade mig om att de var fullt godkänt annars hade de inte fått sälja för den användning sa de. Men lurad blev jag måtten på tältet är godkänt men hållbarheten inte den bästa, så länsstyrelsen godkände inte de heller. Tältet får jag i alla fall återlämna.

Det tråkiga av detta blev ju att jag kom tillbaka till ruta ett utan godkänd ligghall….och omöjligt att börja bygga med detta väder.

Så har hittat ett annat stall MEN de finns brister…

i stallet finns spiltor o boxar.

boxen som troligen används som spiltbox med har måtten 410 cm (längd) 210 cm (bred) dvs att boxen är för smal för min stora häst(vbl165cm). De va då min tanke kom in på om jag kunde använda den som spilta eftersom de inte är samma krav på mått.

Jag har ringt länsstyrelsen för att få mer tid på mig och har ringt ridskolan här om stallplats men gick inte flytta dit han på så kort varsel . Då länsstyrelsen kommer på onsdag.

Så sitter här o funderar o funderar men har nu slut på ideer o möjligheter. Och tyvärr så kort tid på mig.

PP
0

Men nog borde man rimligtvis få använda en spiltbox som spilta..? Att använda den som box är ju mer förståeligt att man inte får, för om alla sidor höll minimummått, skulle det ju vara en box och inte en spiltbox. Obestämd 

Tidigare gjorde vår ridskola två spiltor i en storhästbox genom att sätta in en spiltvägg och ha hästarna uppbundna som i spiltor. Detta var dock för flera år sen när det inte fanns någon kontroll från myndighetshåll.

susanne-s
0

Om det gäller fram till sommaren så kanske länstyrelsen kan ge dig dispans eftersom att det är svårt att bygga nu…?
Fråga och hoppas att du inte får ut en grinig en..

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

icansson
0

#9 ja jag ska ringa på måndag o fråga för säkerhetsskull tyvärr har jag fått en redig laglydig hehe men efter allt strul hoppas ja de kan ge mig lite förståelse för de är ju inget som skadar hästarna och dom är välmående o de är ju priotet ett.

Silenos
0

Det stod mycket om det i vår lokaltidning för något år sedan. Ridskolans lilla shettis stod i spilta. De satte en dörr och lät honom stå lös däri. Men…då räknades det som en box, och då var inte måtten godkända. De blev tvugnga att ta bort dörren och låta ponnyn stå uppbunden.

icansson
0

11# ja måtten för en box är ju ansedda för att hästen ska stå fritt o kunna vända sig om

måtten för en spilta är ju mindre för att hästen inte ska kunna vända sig om.

Men jag inte förstå va de har för betydelse om de e  med en boxdörr. Hästen kommer ju ingenstans i spiltan.

AnnaLundin
0

#12 - är det en dörr på så är det en box….

Kom ihåg att myndigheter är rätt stelbenta.

Hanna-D
0

#12 måtten för en spilta är ju mindre för att hästen inte ska kunna vända sig om.

Klart de ska kunna vända sig om! De allra flesta hästar väljer att vända sig om när de ska ut ur spiltan. Väldigt få väljer att backa ut…

icansson
0

14# ja men de ska inte kunna vända sig om när de stå bundna så de fastnar läste ja någonstans men kan ha fel

lillolga
0

#7. Kanske utebox vore en lösning? De är lätt och snabb att montera ihop, godkända mått och kan ha de i hagen och använda som ligghall. Dock inte billigaste lösningen kanske…

Väntar själv på länsstyrelsen som ska komma och kolla mitt stall, hoppas verkligen inge större brister finns.

Hur lång tid får man på sig att åtgärda sina brister på ett ungefär???

icansson
0

#16 brukar vara runt en månad

lillolga
0

#17. oki, runt en månad låter rimligt vid små saker som skall åtgärdas, lite nätt om tid om de kräver stora saker, ex ombyggnad och dyligt!

Hoppas att allt löser sig för dig och din häst…

annie
0

# 1 S - Jag har inte hittat information om att man inte får bygga nya spiltor. Har du sett det någonstans? Så länge man håller måtten ska det väl gå bra? Eller…? Obestämd

icansson
0

19#Du får inte bygga nya spiltor som ska användas för din hästs dygnsvila. De spiltor som du redan har får du fortfarande använda för hästens dygnsvila.

kopierat från jordbruksverkets hemsida

annie
0

#20 Ja, nu hittade jag det jag med! Tackar Cool