Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 953 ggr
Elinormaggan
0

Vaccsinationer?

Villka vacsinationer ska man vaccsinera imot om man ska byta stall?

Övrigt att tänka på då jag Ev ska på träningsläger nästa sommar? ;)

Mvh

Elinor *tacksam för svar*

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Hanna-D
0

Alla hästar bör vaccineras mot stelkramp. Jag vaccinerar även mina mot hästinfluensa.

[LinneaDahlberg]
0

Kolla upp om stallet du ska flytta till har några särskilda krav! I övrigt håller jag med Hanna.

kicki80
0

har också mina stelkrampade och vacc mot hästinfluensa.. men kolla med övriga i stallet

Elinormaggan
0

hur många dagar/veckor/månder innan ska man göra sånt här?

Och det stallet jag ska till har typ inga krav direkt så jag gör det för Dzastis egen säkerhet!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Ellen89
0

Jag har just vaccinerat mitt nya sto - Det stod pa lappen (som kom med sprutan) att om en hast inte har vaccinerats forut, sa maste den goras 3ggr med max 2 veckors mellanrum (sen var 5e ar). Ganska trakigt att det inte vaccinerats lika mycket har I Australien, 9 arigt sto som aldrig hade varit vaccinerad!!

Hanna-D
0

Hästinfluensa (A2):
* Föl första gången vid 6 månader
* Andra vaccineringen inom 1-2 månader
* Tredje vaccinationen 3-6 månader efter den andra
* Därefter årligen

Stelkramp (tetanus):
* Föl första gången vid 4 månader
* Andra vaccineringen inom 6 veckor
* Därefter ca vart tredje år

Kan dock skilja lite beroende på vilket vaccin man använder. Fråga din veterinär!

Hanna-D
0

#5 Det är vanligt i Sverige också. Jag har fått grundvaccinera de ponnyer jag köpt.

[Billan]
0

Här vaccinerar vi mot stelkramp som vi anser är varje hästägares skyldighet.

Mot influensa däremot har vi inte gett vaccin, av den orsaken att de som är vaccinerade ofta kan vara dolda smittbärere. Det är även så att sjuka kan dom bli ändå trots vaccin fast då en mildare variant.

Vi har också fått vaccinera de pållar vi köpt.