Jordgolv i vindskydd?
Har en ligghall m gjuten platta i botten. Nu ska vi bygga en till och jag undrar om det inte vore bättre att ha jord eller sandgolv med djupströbädd ovanpå så att urinen åker rakt igenom? Någon som testat?

Vi har jordgolv i alla våra lösdrifter. Tycker det är jättebra för det blir inte blött. Men det är inte roligt att ta ut. Vi tömmer med en bobcat och det blir ganska ojämt efter man tömt eftersom det inte finns någon platta som tar emot. Å andra sidan så kan man juplatta till efteråt och fylla upp med singel. Det brukar vi göra

Jaha, så intressant. Är singel det bästa att ha i botten, bättre än t.ex. sand?
Sand fryser när det blir kallt. Singel dränerar bättre. Vi har två stora lösdrifter till nötdjur, med betongplatta. Strör ungefär en rundbal varannan dag. I början tar det lite tid att få en stadig bädd, men sedan blir det jättebra. Varmt och skönt underifrån. Vi mockar ut med traktorlastare ca 4-5 ggr en vinter, annars växer bädden fär mycket.
Har fyllt mitt vindskydd med singel och även en bit utanför och det funkar hur bra som helst.

Hur tjock lager m singel lägger ni då? Blir det förstört när ni skottar ut bädden så ett nytt lager läggs varje år?
Precis vad jag skulle fråga! fast…Är det lagligt?? MÅSTE man inte ha plattor överallt?
(Tänker på vår dyra (50 000kr) gödselplatta vi tvingades göra till ingen nytta, den svämmar över och läcker..:( och ingen bryr sig längre, omorganisation..)
Gödslar gör de ju överallt, i hagar, ligghallar. Men tänkte ha dränerande grus/sand/jord med halm uppepå, om man får. Singel som inte fryser kanske vore en bra idé.
#6 Nej man måste inte ha platta i ligghallar, men däremot ska hästarna ha en torr och ren liggplats. Så har man jordgolv och dylikt så blir det säkert mer ströande med halm osv. än om man har en platta då det med platta blir mer "tätt" utifrån så att säga.
Amor vincit omnia 
fast å andra sidan rinner urinen ner i marken… (vilken inte alltid tillåts)

#6 Om man måste ha platta eller inte verkar bero på var man bor.
Vi var tvugna att gjuta platta i våran lilla ligghall till 3 hästar för att få den godkänd.
har plattat grusgolv i vår lösdrift..är perfekt..inget blött här inte..faktiskt lätt att mocka ut också trot sdet ej finns ngt hårt gjutet under..men det är ju faktiskt duktigt packat med..av oss o sen av hästarna..brukar bädda nymockad box med halmkakorna..
enligt personen på länsstyrelsen jag pratade med ang stallbygge så är det kommunen som bestämmer om man måste ha gjuten platta eller inte. Detta är av miljöskäl, beroende på var man bor och hur nära man har till vattendrag osv för att det inte skall förorena på ngt vis.
Länsstyrelsen har inget emot lösdrift utan platta för hästarnas skull, bara dom har en torr liggplats, och det är ju direkt beroende på hur mkt man strör.