Betäcka över gränserna
Jag är ny inom shettisaveln och har massor av funderingar bl.a:
Är det okay att betäcka en mini med en standard (och vice versa)? Eller är det fel? Vill gärna ha en förklaring på hur ni tänker och varför det, OM det är, fel.
Tacksam för svar!

Det är ju samma ras, så "fel" är det ju inte. Det man i så fall får fråga sig är varför man vill göra det, vad man vill uppnå.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag tänkte närmast på att mini har fler färgvarianter och jag tycker det är sån fröjd att vi har en ras med så många olika "kulörer"
Visst är både fuxar och svarta otroligt vackra många gånger och säkert "lättare" att skapa rent extreiört iom att det finns så många olika hingstar och ston och komb att välja mellan. Läste på någon hemsida för ett tag sen ett klokt citat (ber om ursäkt att jag norpar det men det var så himla bra) "man kan inte måla innan man har byggt". Men jag vill ändå försöka så gott det går och så gott jag kan och långt ifrån alla kommer givetvis inte hålla måttet, säkert färre än om jag valt svart/fuxavel, men jag vill så gärna försöka!
Först och främst får man väl tänka vad man vill med sin avel. Vill du avla på udda färger, kanske det finns fler valmöjligheter inom mini, men även standardshettisar har samma färgskala. Skillnaden är väl att de bästa individerna bland standard ofta är svarta, men inom mini är det de "färglada" som oftast kommer först i ringen.
Jag tror på att föda upp antingen mini eller standard. Att uppfinna något nytt kan var svårt.
Lycka till!
Det är ju två "varianter" av samma ras men med olika höjd. Tanken är väll att de även ska dömas på samma vis egentligen då jag vet att endel "för små" stora shettisar fått kritiken att de ser för mycket ut som en mini (vilket jag förstått ska vara fel egentligen…?). Eller har jag helt fel?
Hakuna matata!

Jag är absolut inte ute efter att skapa något nytt, nått som inte finns. Men det är ju som sagt samma ras, så därför funderade jag. Nu finns det ju även ngr standard shettisar som är skäckar, black mm och jag vill hjälp till att bevara färgskala även på de stora men inte till vilket pris som helst såklart. Temperament och rastypiskt uttryck och typ är självklart. Annars kan man ju lika gärna blandrasuppföda
Men vägen till målet är ju inte alltid en rak väg.
Tar tacksamt emot fler tankar i ämnet!
#5 jag förstår hur du tänker ;) När man gör ett val att färgavla, så måste man tänka långsiktigt och då menar jag riktigt långsiktigt. Jag har också börjat kolla på lite mini-hingstar med goda egenskaper, just för att vissa färger inte finns i Sverige på de godkända standardhingstar vi har.
Shetlandsponnyn stora färgskala är för mig lika viktigt att bevara som vilken annan egenskap som helst. Men exakt som du så avlar jag inte färg för vilket pris som helst.
Ibland får man ta olika vägar till sitt avelsmål, vägar man egentligen hade tänkt att ta.