Kyllemos Eros Ur Avel!
Läste i gårdagens Ridsport att Kyllemos Eros är tagen u r avel på ägarens begäran…
Någon som vet varför?
Fertilitetsproblem.
Så himla synd på en så bra hingst.
Har man tagit spermaprov eller är han urtagen bara ändå ?

å nej fy vad trist

tror säkert ägarna har gjort vad som krävs. Vet mkt väl vem ägaren är o hon vill nog inte ha massa skriverier här.
vänligen respektera det.
# 4 Vad menar du? Det är väl helt naturligt att man undrar när en så bra hingst tas ur avel utan att förklaring anges?
Om ägaren inte vill att man ska undra eller skriva så får dom antingen ange orsak till tidningen som publicerar nyheten eller oxå får dom skriva själva här att dom inte vill att man pratar om det!

Det är väl klart att det undras och fråga måste man ju få veta och beklaga att en fin hingst går ur avlen inget konstigt med det alls
Enligt Webstamboken har han 7 registrerade avkommor och 10 betäckningar som ej gett registrerade föl. Av dess vet man ej om något av om stona kastat eller föl dött vid fölning.
Det ger 41 % registrerade avkommor. Inga toppensiffror, men inte 0 % heller……
Sanne.
Jag kan nog tycka att för att inte skapa spekulationer är det bäst att säga som det är. Klart att folk funderar.
Det bästa vore väl att ägarna går ut och skriver…
Är det nuvarande ägare som svarat i inlägg 1. ???
Ägare är väl Stuteri Hönsetorp?
#9 Han har bytt ägare enligt webstamboken.
Står en annan ägare på stamboken

men snälla ! ALLA skriver inte här inne , kanske pga av att alla snackar så mkt.
är ni så himla nyfikna så ring Malin o fråga då !
#12 Så länge det inte är felaktiga rykten eller osanna källor så har det väl ingen betydelse? Står det i Ridsport så är det offentligt.
Det diskuteras på alla forum när hingstar dör eller tas ur avel. T ex dog nyligen Flyinges fullblodshingst Eighty Eight Keys xx, det diskuteras och ingen tar illa upp.
# 12 Förstår inte varför du är så upprörd! Disskusionen har ju knappast gått överstyr? Och som ngn sa, det är officiell information när det står i tidningen…..
Ringa och fråga tänker jag inte göra, det vore oförskämt och påfluget i min mening…… Jag bara undrade om någon visste, det kan ju finnas många orsaker……
På en del andra hingstar som tas ur avel står det orsak i Ridsport, därför undrade jag eftersom det inte gjorde det denna gången. Ex stod det påg dålig fertilitet på J********** P****** om inte jag minns fel….
Berättar man varför så finns det inget att disskutera, och dina inlägg gör att det mer känns som att det finns ngt att mörka! Varför skulle du annars bli upprörd?

Jag blir inte upprörd, men jag kan tänka mig hur det känns för ägaren. när det pratas om ens häst. jag vet hur svårt Malin har haft det gällande ston mm.
ni behöver inte hoppa på mig, jag försöker bara sätta mig in i deras situtation. jag ska inte skriva mer, ville bara försöka dämpa ner spekulationerna. Om han nu har haft problem så låt det vara så då.
#15 Hur svårt det är för ägaren…? Hästen har ju inte dött precis, den har tagitas ur avel av någon anledning.
Det är väll klart att folk är lite nyfikna och undrar här istället för att ägaren ska få samtal (som kanske inte vore så roligt) av någon som undrar varför~ stup i ett. Så länge det inte är falska rykten utan fakta så är det väll inget konstigt?
Vi är bara nyfikna om det är pga att man vill sattsa på tävling, dålig fertilitet eller kanske någon annan anledning. Och som tisigare nämnt, det var ju publicerat för allmänheten att det jort så varför inte en kort förklaring till orsaken med?
Hakuna matata!
# 15 Jag menar verkligen itne att hoppa på dig! hoppas att du inte tog det så! 
#15 Det är inte utan att jag reagerar på att du klankar på andra som frågar, du menar att de kan kännas jobbigt för fd ägaren att hängas ut. Men, säkert utan mening och uppsåt gör du precis samma sak själv när du beskriver hur fd ägaren haft det. Hoppas du inte misstolkar mig, utan förstår vad jag menar. Jag syftar på det du skriver i inlägg 15 gällande ston, de uppfattar i alla fall jag som att de ger utrymme för spekulationer.
I övrigt välkomnar jag denna diskussion gällande varför hingstar tagits ur avel. När jag för flera år sedan arbetade i SSS styrelse, väckte jag frågan om att vi borde redovisa samtliga hingstar som tagits ur och av vilka orsaker. Men vann inget gehör för detta. Jag anser att skall vi kunna bedriva ett seriöst avelsarbete är vi betjänta av att veta så mycket som möjligt om varje individ, såväl positiva som negativa saker. Varför skall bara några få veta och den breda massan skall om det vill sig illa få dyrköpta erfarenheter för att man inte väljer att redovisa allt. Att en hingst tagits ur behöver inte betyda att det är några fel vare sig gällande sjukdomar, fertilitet, mm eller oklarheter i härstamningen, det kan vara en så simpel orsak som att ägaren inte vill ha sin hingst i avel.
Hur man gör med stona är ett annat och lika intressant kapitel, men det belyses nästan aldrig. Hoppas ingen mistycker att jag slirade lite i denna tråd…
Veritas odium paretFörvånad

MYCKET klokt skrivet!!!
Jag välkommnar också en mer öppenhet om både negativa och positiva egenskaper hos våra avelsdjur!
Sanne.
Jag skrev FÖR ATT INTE SKAPA spekulationer.
Det är nog många som funderar om det är någon annan anledning som man vill undanhålla. Vet att det är alldeles för vanligt.
# 18
Hingsten har uppenbarligen bytt ägare.
#20 Jag skrev fd ägaren.
# 21
ok. Men jag förstår ändå inte varför det ska vara så tabu att säga som det är.
#22 Det undrar jag med.
Det som är så obegripligt gällande våra hästar och deras eventuella brister är att det tas personligt och att det helst skall tystas ned. Men är det något positivt kan det basuneras ut in absurdum. Undantag finns givetvis.
Ovanstående är inte riktad till någon speciell, utan är en allmän reflektion från mig.
Jag säger som tidigare sagt, när orsak inte kommer upp direkt finns flera som tror något vill mörkläggas. När det dessutom kommer ut protester av de som vet något verkar det ju ännu mera misstänksamt och snacket kommer defenitivt börja gå.
Som sagt, sorger där hästen dött då förstår jag att man inte vill vara frågvis~ Men hästen finns kvar och kan bli precis lika älskad men kanske som vallack(?). Om det är pga personliga eller fysiska skäl borde väll läggas på bordet så framför allt folk med avkommor vet varför, så att det inte har något med aveln i sig att göra.
Hakuna matata!

Hur i hela friden skall fd ägaren kunna svara här om hon inte ens läser här?
Jag vet orsaken och den är inte något spännande, mörkläggande eller det allra minsta konstig. Men det är inget som jag tänker skriva här, så ni får väl spekulera vidare om eventuella skandaler och andra skumheter. Eros kommer iallafall få ett spännande liv, säkert väl så roligt som att vara avelshingst och det är väl det viktigaste.
Snacka om att göra en hel hönsgård av en liten, liten fjäder.

#23 Instämmer med dig helt och hållet där :)
# 25
Huruvida det är en hönsgård av en fjäder eller inte ….
Om det nu är så att det är dålig fertilitet som är orsaken, varför i hela fridens namn ska det vara så farligt att berätta det då. Eller om det nu är en annan anledning. Någon orsak är det säkerligen för man tar väl inte ur en så bra hingst ur avel utan anledning.
Det är just sådana här saker som gör att det blir prat som inte stämmer alla gånger, istället för att vara rak och ärlig.
Jag kan förstå i viss mån, för här har ju de som varit ärliga också fått f-n för det. Men det gagnar inte rasen att hålla saker hemliga och det kommer fram i slutänden ändå.
Jag vet också anledningen. INGEN kan rå för om det kommer saker på våra hästar, men att hålla tyst är en annan sak. Det gagnar inte vår avel eller rasen alls.
Mer öppenhet efterlyses över lag.

#27 du kan nog inte mena mig där , jag är ju för mer öppenhet . höll med Kristins tex där uppe
Förlåt Veronica, tar bort det. Läste för snabbt.
Det är bra med öppenhet.

#29 *ler* det är lugnt ;)

#27. Var menar du då att detta skall redovisas? Denna sida är inte någon officiell sida för SSS, så här finns det ingen skyldighet att redovisa någonting.
# 31
Naturligtvis ska det redovisas till SH eller om man kan ha ett register hos SSS.
Borde ligga i allas intresse som håller på med shetlandsponnyavel.

#32. Hingsten togs ur avel för mindre än 2 veckor sedan.
Hur vet du att det inte redan är rapporterat?
Sedan påstår du dig ju känna till orsaken, så jag förstår verkligen inte din upprördhet.
# 33
Jag är inte upprörd alls. Det verkar mera som Du tar illa upp att andra vill veta. Var det inte du som tog upp saken om rapportering ?
Tycker du att man ska mörka saker som dyker upp i rasen ?? Fertilitet är också ett avelsgenetiskt problem.
Jag efterlyser bara lite mera öppenhet bland de som kallar sig uppfödare, och som bara är förvaltare av rasen, inte äger den.
Jag jobbar för rasens friskhet och sundhet, inget annat. Det hoppas jag alla gör som avlar på shetland.

#34. Diskussionen hade kommit ganska långt innan jag gav mig in i den och jag tycker du hojtat allra värst om att de skulle ha något att dölja. Läs alltihop igen så ser du hur diskussionen gått om du inte minns.
Jag tycker inte något har mörkats, han togs som sagt ur avel på fd ägarens begäran för ca 14 dagar sedan, ingen lång tid. Inom SSS har vi en medlemstidning. Det är väl lämpligt att meddela saker och ting där. Men i motsats till skvallerblaskorna så utkommer den endast 4 ggr/år så vi får väl ha lite tålamod. Det kanske skall behandlas av andra instanser också, men jag tror inte att sånt görs över en natt. Jag vet inte hur det går till när ägaren själv väljer att ta hingsten ur avel.
Däremot tycker jag att du smutskastar den fd ägaren genom dina insinuationer i dina inlägg. Du skriver att du vill motverka rykten. I mina ögon gör du precis tvärtom. Det tycker jag illa om. Fd ägaren läser som sagt troligen inte här, så vad uppnår du genom att fortsätta be om svar här?
Så slipper ni fundera vidare…
När man tar ut sin hingst ur aveln skall man:
Skicka in en "skrivelse" till SH om att man tar ur sin hingst ur aveln, samt kopia på/om man har vetrinärsintyg/provsvar m.m. på anledningen till att man tar ur sin hingst ur aveln. Sen ville även Morgan Johnsson som är ordförare i AVN ha en kopia på de papper som man skickade till SH. SH sköter sedan rapporteringen till SSS. Så var det iaf för oss när vi tog ur vår hingst på egen begäran 2008.

Fast helt ärligt så tycker inte jag att någon hetsar för att smutskasta fd ägarn , nuvarande ägare , allt är nog hur man tolkar hur folk tycker och tänker.
Gå man in med tanken att de försöker smutskasta så kan man nog få allt till att det verkar så , det enda som är att folk undrade varför han tog ur avlen , och att det var synd på en bra och snygg hingst .
Sen har det däremot kommit in annat då som gör att man kan tolka det som att det döljs även om jag vet att det inte alls är det som är meningen .
Men Annette inte kallar du RIDSPORT för en Skavllerblaska
Frågan är fri som sagt ….
# 35
Nu tror jag att du tolkat helt fel.
Efterlyser mera öppenhet från ALLA uppfödare. Inget som gäller denna hingst eller hingstägare, nuvarande eller tidigare eller uppfödare heller för resten.
Tar man det så har man läst helt galet.
Jag tycker det är strongt gjort av de Hingst/stoägare som tar det ansvaret.

#37 jag skulle ju skriva #35 där var ju inte till 36 hm ni fattar *ler*
Läste på nya ägarens hemsida att han tydligen ska pröva på western och även gå knatteridning 

Det är kanon att han får glädja någon annan med nu när det tyvärr har blivit som det har blett .
Jag tycker det är otroligt ansvarsfullt att ägaren faktiskt väljer att ta hingsten ur aveln, om den inte längre fungerar som avelshingst.
Men jag anser inte att det är ngt konstigt att folk funderar. TS ställde ju bara e enkel fråga, inget konstigt med det. Klart man vill veta vad anledningen är, speciellt de som har avkommor efter honom.
#41 Ja men det är ju jätteroligt
så inte är han mindre värd nu!

#35 Tidningen Ridsport är ju faktiskt Ridsportförbundets tidning, tror t o m den kallas "officiellt organ", för att sprida info. Att kalla den Skvallerblaska är lite att ta i.
#44 Om du menar Svenska Ridsportförbundet så stämmer det INTE, deras tidning heter Häst & Ryttare.

Jag tror du har missuppfattat Billan totalt! jag uppfattar hennes inlägg som att hon vill värna om rasen, och UNDVIKA att det sprids skvaller och osanna rykten.
INTE så som du uppfattat det…….där ser man vad man kan uppfatta det som skrivs olika
BRA och KLOKT skrivet av dig Billan