Rakad ponny - utställning?
Jag har förstått att man får visa sin shettis om man har ett intyg på att den tävlas. Jag funderar på att visa även Bill i Frillesås när vi ändå ska dit med Harry. Mne Bill är ju rakad eftersom han tränas och tävlas. Kan någon ur min klubb- Bergshästklubb skriva ett intyg på att han tävlas som man skickar med anmälningspappret? Kna tex min lagledare i lagserien från 09 skriva ett sådan tintyg?
Vore jätte tacksam för svar!

Ja det går alldeles utmärkt att göra så.
Själv drog jag tex bara ut ett resultat från en tävling när vi visade Lina när hon var klippt .
Tack Veronica!
Min shettis är klippt under magen o halsen just för att han svettas när han rids o leker i hagen. Det hade vart taskigt om han hade kvar sin tjocka päls o gå runt o va svettig.
Får jag inte ställa ut han då?

#3 Som det sägs ovan - man ska ha ett intyg där det står att hästen är klippt för att den arbetar osv. Det finns hästar som kliar sig mkt, och kan vara klippta av den anledningen, därför har det här med intyg på klippta hästar kommit upp.
Har du ingen i närheten; ridlärare, veterinär, hovslagare som kan intyga varför han är klippt?

Om hästen gått igenom undersökningar och blivit klippt, gäller då att veterinär kan skriva intyg (förutsatt att hästen friskförklarats)? Blir hästen placerad eller bara bedömd med kritik?
#5 Visst kan en vet skriva intyg. Hästen blir bedömd och placerad, som dom andra.

Hmm… Jag tänkte eventuellt visa en rakad ponny framåt vårkanten och är ordförande i klubben vi tävlar för - ska jag skriva ett intyg åt mig själv? 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Hur fixar man ett intyg om man tränar ponnyn för att börja tävla senare i vår osv? Skickar en bil då de rids/körs? xD *nyfiken*
Hakuna matata!

#8 Du har inga tävlingsresultat att skriva ut eller kopiera ?
#9 Nej jag tänkte ponnyer som är igångsatta och kommer att tävla i framtiden, t.ex ungponnyer som inte startat något ännu. De måste ju trots allt tränas innan de kan tävlas :)
Hakuna matata!

#10 Fast inte tränar du en ungponny så hårt så den behöver klippas?
Vi tävlar ju med våra och klipper på hösten men jag klipper faktistk aldrig nu vid denna tiden om jag ska vara ärlig och de går på lösdrift och klarar det kanon ändå
#11 Nu har jag ju själv inte shetland men är ändå nyfiken. Har en Welsh Mountain hingst som jag rider (5 år i sommar) och han är snart uppe i full tävlingskondition. Att jag aldrig kom ut på tävling förra året var pga skada.
Nu går han ju täckad då jag föredrar att ha dem täckade framför klippta (men å andra sidan får ingen av våra utom en riktigt tjock vinterpälls).
Men jag funderar på hur någon i min sits med en shettis skulle gjort om de rakade istället för att ha täcke (vilket väll är mer praktiskt som de går på lösdrift).
Skulle jag då inte få visa för att jag inte startat något än? :S
Hakuna matata!
Man kan ju ändå ha en häst igång och behöva ha den klippt utan att tävla eller träna för någon instruktör, då sitter man i en svår sits..
#13 Håller helt klart med dig. Själv har jag aldrig satt min fot på en tävlingsbana mer än som fotograf och jag är uppfödd med hästar. Gillar att utbilda dem och har ridit MSV dressyr med ena ponnyn och hoppat L:A höjder med en annan. Men jag har hästarna för att det är kul att göra något, men är ingen tävlingsmänniska.
Klurigt det där…
Hakuna matata!

FAst har du de på lösdrift så är det ju bättre att täcka med täcke än klippa faktiskt ..
Vi tävlar ju trav med våra och som sagt de har aldrig haft ont av att tränas i gång efter vilan här nu i jan även om de har lång päls de blir svettiga men på med ett bra täcke i flis och låta de stå inne ett tag och sen ut med täcke på funkar kanon bra och hästarna är lika pigga och glada faktiskt.
det är ju så kort period som de såfall är klippta så då kan man ju välja att avstå att visa på utställningen just vinter perioden om man känner att man är tvungen att klippa sin häst för att man tränar dem eller kör osv ..
#15 Tycker bara det känns lite diskriminerande att man ska behöva avstå från en utställning bara för att man rakar sin häst för arbeten men inte tävlar :S Helrakade kan jag väll kanske förstå, men endast halsen eller liknande tycker jag ändå inte borde vara så svårt att godkänna?
Hakuna matata!

#15 Det är ju en bedömingsport ju på sin skönhet och det kan ju vara så att man ibland får ta den ställningen om man verkligen vill visa sin häst när den är klippt för hur det är så är den ju inte lika snygg som klippt , då den tappar och kan se väldigt rolig ut.
Tycker inte att det är diskremenerande utan du har ju faktiskt ett val , vill jag visa eller vill jag träna, men som sagt det går utmärkt att träna hårt utan att behöva klippa ;)
#17 Visst går det att träna hästen hårt utan att klippa men det är inte alls att föredra tycker jag. Dygnsvettiga hästar i kyla är ingen höjdare, och har dom så pass tjock päls torkar det inte i första taget även om man har fleecetäcken. Att hästar är fuktiga mycket är inte alls bra för huden.

#16. Måste man absolut ställa ut på vintern om hästen är klippt då? Det finns ju mängder av utställningar för Shetlandsponnyer varje år, så det blir ju fler tillfällen.

#18 Våra hästar torkar även om de har tjock päls , vi använder halstäcke i fleece på dem :) och de torkar kanon bra och sen när de är torra i allafall på halsen på med ett täcke(de är så bra idag så att de andas och ingen fara och lägga på hästen även om de skulle fortfarande vara lite fuktiga på kroppen då de släpper ut fukten (andas) ,, Vi upplever inga problem alls med att träna med päls, de torkar bra och håller sig friska och krya :))

Att inte ställa ut på vintern med klippt shettis är en sak, men ponnyer som är rakade vintertid ser ju ofta klippta ut ända in mot midsommar. Att inte få ställa ut alls under årets första halva för att hästen ser klippt ut (och man inte kan få ett intyg på varför) är ju inte så kul… Själv siktar jag på en utställning i maj med min klippta shettis och jag vet att hon inte kommer se oklippt ut då. Hon är dessutom inte helklippt nu utan bara filtklippt, så hur "vettig" hon kommer se ut i pälsen vid utställningen vet jag inte.
Att jag klipper när jag tränar är för att man vet att hästen gör av med mindre vätska (precis som människor) vid hård träning om de slipper svettas så mycket. Mindre vätska = mindre energi, så för att kunna träna utan att ponnyn blir trött i onödan så klipper jag lite så att svetten minimeras. Lösdrift eller inte, täcke dygnet runt är en bieffekt av att klippa, men det får man ta. 
www.stuteriprecious.se
#19 Klokt svar Annette!!
Jag visar hellre på vintern för på sommaren så har jag körtävlingar istället. Så får jag göra för att kunna göra båda.

#23 Vi tävlar ju i trav och det är ju nästan varje helg men lyckas pricka in de rätt ändå :) det går at kombinera tävlingar och utställning i alla fall tycker jag det , utan några problem :D
#19 Man borde väl främja dessa ponnyer som både används och ställs ut? Sen har man kanske inte så himla lätt att pricka in utställningarna eller åka väldigt långt för att deltaga och man kanske då vill ställa ut på vintern för att det passar bättre.

#25 Fast jag missar inte en utsällning som jag vill åka på , även om vi verkligen tävlar mycket . Oftast kan man visa på lördagen och tävla på söndagen :) det har ju hänt eller tvärtom
#26 Sen beror det väll på hur långt man ska behöva åka för en utställning med. Och jag förstår inte varför man ska behöva ha ett intyg om att hästen tävlas, för hur många vill raka en häst som inte används?
Jag skulle däremot kunna köpa att det dras någon poäng från rastypen för att de är rakade eller liknande~
Hakuna matata!
#26 Kul att det fungerar för dig. Är nog inte så för alla.

#27 det finns har sett en 2 åring komma rakad ;) och shetland har ju faktistk väldigt många utställningar man kan åka på året runt och det utan några problem som helst ..

Man får väl kanske förstå att alla inte prioriterar utställningar högst, men för den skull gärna vill ställa ut någon gång. Något som borde uppskattas och uppmuntras, kan jag tycka.
Personligen tycker jag att texten i grundpropositionen skulle kunna ändras till "arbetande ponnyer får rakas för sitt välbefinnande". Det kan visserligen bli svårt att kräva intyg, men jag tror nog ändå inte det är många som rakar sina ponnyer för skojs skull om man säger så. Rakade shetlandsponnyer brukar inte heller vara till sin direkta fördel
, så jag tror inte heller att folk kommer sätta igång och raka sina utställningsponnyer.
Som jag har förstått det har nuvarande regler gällande rakning tillkommit efter förslag från medlemmar, så medlemmar kan ju även påverka att det blir en ändring. Om det är det man vill. Det känns lite tjatigt att denna fråga tas upp inför vinterutställningarna varje år, men någon motion eller skrivelse aldrig verkar nå styrelsen… 
Till sist så vill jag bara påpeka att man får visa sin rakade ponny utan intyg. Man blir visserligen oplacerad, men man får sin bedömning och delpoäng om det är det man är ute efter.

För alla är det inte så enkelt att ställa ut. Häromkring finns ingen utställning under 2 timmars bilresa hemifrån och de som finns är väldigt få. För att kunna ställa ut "året runt" skulle jag behöva åka 2-10 timmar enkelt resa varje gång, så jag tycker inte att det är helt sant att säga att det finns många utställningar som man kan åka på utan problem.
Det beror helt enkelt på var man bor.
www.stuteriprecious.se

Fast om man tränar sin ponny så kan man säkert få en tränare att intyga att den tränar för framtida ponnyer , det går så lätt att lösa eg :)
Alla känner nog en tränare eller ridlärare kanske som kan intyga , tycker inte det är så stort problem faktiskt om jag ska vara ärlig , det går att lösa om man verkligen vill.
#30 det fanns folk som helklippte sina ponnyer , huvud, ben och allt just för att deras hästar skulle vara snyggare på utställning bla.
#32 Det är väll upp till domaren att se till att verkligen titta på ponnyerna. Att dra lite över rygen och bakdelen för att känna hur korset är egentligen vore ju en bra lösning för alla då jag är väl medveten de kan få hår på ganska olustiga vis ibland.
Och som Ahnna säger så är det dåligt med utställningar norr om stockholm över huvud taget.
Hakuna matata!
Så här är reglerna gällande klippning i moderlandet:
"Only working ponies of four years old or over may be clipped in the interest of welfare, otherwise ponies are shown in full coat. Under no circumstances should foals be clipped. Ponies should always be shown in a clean condition.
The ponys ears may be trimmed flat but there must be no trimming inside the ear. Trimming of whiskers on the jaw line is acceptable. Manes and tails must not be pulled but tails may be rough trimmed to clear the ground if dragging. Leg feathers must not be trimmed. No false hair, artificial colouring or make-up should be used."
Det finns en orsak till varför våra Svenska regler ser ut som de gör. Det fanns personer som klippte i lämplig tid innan utställning för att dra fördel av det. Det var ponnyer som i strikt bemärkelse inte arbetade. Det var för att stävja detta dagens lydelse tillkom. Precis som beskriv i inlägg 32.
Veritas odium paretFörvånad

Jag har ett dilemma med min hingst. Han blev buköppnad sedan ett flertal hästar i stallet fått återkommande koliker varav han värst. De hittade inget onormalt eller fel på honom, frisk som en nötkärna! Kom fram till att höet var boven i dramat för allt slutade sedan höet blev utbytt.
Men hur bör jag göra? Jag hade som plan att ställa ut honom i höstas, men det blev inte av och avelsvärdera honom i vår om han hade fått bra poäng och kritik. Nu får vi stå över ett år vilket inte är någon fara med, däremot vill jag gärna ställa honom i sommar. Men ser det dumt ut, till hans nackdel och vårt "rykte" (vill ju inte att han ska få stämpel som sjuklig för det är inte sant!)? Förra sommaren bytte han till sommarpäls i juli (men då bodde i fjällen om det har betydelse). De rakade områdena kommer skvallra under lång tid framöver men jag vill ju inte avelsvärdera honom utan att först fått honom bedömd, det kan ju bli pinsamt 

#34 Då ser ju moderlandets regler ut precis som jag tycker de borde göra här.
Faktiskt är det lite konstigt att inte detta är direkt översatt när så mycket annat är det. 
Jag har hört talas om dessa "förskönande" rakningar, men aldrig förstått hur det fungerar… Hursomhelst tycker jag det är mycket trist att ett fåtal (?) personer med tvivelaktiga groomingmetoder ska få sätta stopp/krångla till det för andra som arbetar och använder sina ponnyer. Det känns så dubbelt att å ena sidan slå sej för bröstet för att shetlandsponnyn är en så användbar ras, och sen å andra sidan få de med arbetande ponnyer att känna sej ovälkomna på utställning.
Om man vill ha ett omdöme på sin arbetande ponny kanske det är bättre att visa den på sommarpremiering istället för på utställning?

#37 För att man kanske vill delta i sin förenings aktiviteter..?
#38 Man kan ju komma med sin klippta ponny oavsett, har man bara för avsikt att deltaga men utan några förväntningar kanske man nöjer sig med enbart det verbala omdömet…
Har man regler skall de ju följas tycker jag, annars kan man skrota dem om man inte lägger sig vinn om att följa dem. Det skall inte vara så att på den ena utställningen följer man reglerna men på en annan struntar man i dem. Det är inte rättvist.
Det har ju förekommit att ungponnyer(som uppenbarligen varit för ung för att tävla) kommit och varit rakade och trots detta rangerats.

Men varför måste det ena utesluta det andra? Varför måste man syssla med antingen bruks eller utställning, varför kan inte reglerna välkomna både och? (Är det inte för användbarhetens skull som vi ställer ut i grund och botten, för att visa fram de med bäst lämpad exteriör för fortsatt avel och användande?) Om det hade stått "arbetande" ponny i de svenska reglerna, som det gör i moderlandets regler, så hade det öppnat fler dörrar för de som motionerar sina ponnyer men inte tävlar.
En ponny som är rakad på utställning behöver ju inte vara nyrakad, utan kan ha rakats för flera månader sedan men fortfarande ser lite skum ut. Så möjligheten att raka för skönhetens skull (fuska, alltså) är fortfarande fullt möjligt om man bara har ett intyg på att hästen tränas/tävlas. (Och rent krasst, vem ska kolla upp att den som har skrivit intyget inte är partisk och kanske rent av hittar på att ponnyn tränas? Det är ju bara ett namn på ett papper.)
Ungponnyer som är rakade är ju tragiskt, men att de blir rangerade är ju domarens fel, inte ägarens.
www.stuteriprecious.se

#39 Jag förstår inte alls varför du riktar ditt inlägg till mej. Jag har hela tiden skrivit att jag tycker att reglerna borde omformuleras.
Vill man bara ha en bedömning är ju dagens regler inget problem (vilket jag faktiskt påpekade i #30). Problemet är ju att man stänger ute dem som arbetar sina ponnyer på sådant sätt att de anser det nödvändigt att raka dem från att delta fullt ut.
Information istället för förbud kan ju vara en trevligare väg att gå.
#41 Första stycket i mitt inlägg 39 är ett svar på det som du skrev till mig i inlägg 38.
Förövrigt är en rakad ponny inte direkt helt rastypisk…

#42 Så då menar du att om man inte har en helt rastypisk ponny bör man hålla sej hemma från föreningens utställningar? 

Det är väl inte rastypiskt för någon ras att vara rakad - ingen häst föds ju så.
Men eftersom man får ställa ut om man har ett intyg på att hästen tävlas så anser alltså SSS att det inte gör någon skillnad. Bara pappret finns.
www.stuteriprecious.se
#43 Hur fick du till det nu? Nu vantolkar du mig, jag har inte påstått de du fått för dig.

#45 När du skriver att det är bättre att visa på premiering än på utställning och att rakade ponnyer inte är direkt helt rastypiska, får jag intrycket av att du tycker det är onödigt att visa dessa ponnyer på utställning öht. Och eftersom det finns ponnyer som kanske inte är helt rastypiska även när de är orakade/i sommarpäls, är det kanske onödigt att ta ut dem med..?
Men jag ska inte "bråka" mer med dej. 
Det är tydligt att vi inte har samma åsikt i frågan.
#46 Men jag har inte skrivit vad jag verkligen tycker om rakade ponnyer på utställning. Bara diskuterat lite kring olika alternativ. Beroende på vad man vill uppnå med att visa sin rakade ponny.

Tjoho
just hemkommen från utställning där vår rakade tävlings/utställningsponny fick 41p klassvinnare och väldigt fin kritik av Ronny Johnsson

#48 GRATTIS!!! 

¤48 Grattis
#48 Vad kul! Grattis!!!