Mängd kraftfoder
Ni som fodrar era dräktiga/digivande ston med kraftfoder - hur mycket ger ni dem? (Och vad)
Har nu köpt Mustang Breed till mitt sto och på säcken står att man ska ge 2-4 kg om dagen. Förstår att det förmodligen inte är uträknat på en shetland… (Och jo, jag förstår att det är indivduellt hur mycket kraftfoder man ger beroende på bl a hökvalité osv, men tycker att det kan vara intressant att veta ändå…)

De utav mina dräktiga och också ännu digivande ston som får kraftfoder får per dygn:
1 skopa lucernpellets (ca 8 dl) = drygt 0,5 kg
5 dl betfor
Linfrön
1 liter havre eller fibergi = ca 0,5 kg
Lucernen o betforn blötlägges givetvis innan utfodring.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Nu har jag ju ingen som är digivande längre men tre är dräktiga och de får bara hö, salt, mineraler och ca 1 kg fodermorötter/dygn. Även innan årets föl avvandes åt modern endast detta plus gräs förstås. Har ett kanonhö med värden som gör att jag inte behöver fodra med kraftfoder, stona har varit runda och fina (läs för runda…).
Först vid sjunde dräktighets månaden brukar det bli dags att ge lite kraftfoder.

1 skopa lucernpellets (ca 8 dl) = drygt 0,5 kg 5 dl betfor Linfrön 1 liter havre eller fibergi = ca 0,5 kg
Menar du att dom får så mkt / häst? - jag kanske får öka på till mina dom delar (2st) på 5 dl torr betfor samt 5 dl kraft grov. (blötläggs självklart)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#3 Ja, men det är bara ett par stycken som får kraftfoder. Alla mina ston får inte så mkt/ngt kraftfoder alls.
Men då äter deras fölungar en del de med. Och det tar ett bra tag innan de ätit upp :-)
/Cattis

Har inte heller några digivande ston , men de dräktiga får endast fri tillgång till ensilage och mineraler. Vid deras 3 -2 sista månader brukar jag ge lite kraftfoder och då brukar de få havre och Betfor.

Det dräktiga stoet som jag har lånat äter följande, per dag, utslaget på två mål:
5kg HorseHage (lågt protein)
14 dl kornkross
5,5 dl helhavre
5 dl betfor
60 g mineraler (Krafft Miner Grön)
Hon är inte fet, men i gott hull. Foderstaten är uträknad med Hippocampus och ska ge henne precis rätt av alla ämnen hon behöver just nu, men bör ökas inom 1-2 månader och sedan ökas löpande tills hon fölar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 wow! det var mycket. men vissa behöver kanske…
Våra digivande får hö och lusern (3 hg), mineraler, vitaminer o tokosel.
De dräktiga får enbart hö och 1 hg lusern och det enbart för att de ska få i sig mineralerna-och vitaminerna och tokosel. De tre sista månaderna får de dock kraftfoder.
#1#6. jösses vad mycket kraftfoder! även om de är dräktiga. 1 liter havre!! det skulle min arab gå i taket av. Lucern skulle jag aldrig våga ge mina små. Araben var på väg att få fång av endast 0,5 kg lucern. Hovslagaren undrade om jag fodrade med detta utan ha en aning om det. Så det slutade jag bums med förvisso hade det nog börjat spira lite grönt hagen men ändå. nä lucern är jag skeptisk till..

#10 Lucern har jag fodrat med de sista 10 åren utan problem.
1 liter havre är ingen enorm mängd alls, funkar finemang.
/Cattis
#10 Är du säker på att det är lusernen araben reagerade på? Det är nämligen INTE proteiner som utlöser fång, även om man trodde det förr… Jag har aldrig tidigare hört om nån som fått fång av just lusern.
Jag har också fodrat med lusern och allehanda andra kraftfoder till mina shetlandsponnyer (och halvblod) så länge jag haft egna hästar - shettisar sen -91.
Håller med Cattis, 1 liter havre är absolut inget problem. Jag har haft mer än en shettis på 2 kg kraftfoder/dag + fritt med hö eller bete… (avelshingstar, tränande ponnytravare, digivande ston osv)
Luzern räknas till grovfoder och mindre farligt att ge än alla kraftfoder.
#11 Ger du Luzern i pelletsform?
Ni som ger Luzern i pellets ger ni det som det är eller med vatten i?
Lusern har vi också alltid utfodrat med. Och i stora mängder och det är ett jättebra foder. Precis som #13. skriver så är det ju ett grovfoder o kan i princip ersätta hö.
#14. Har gett både pelletsform och blött med varmt vatten och så stråhack. Föredrar pelletsen och även hästarna gör det.
Ni som ger era hästar lusern, hur mycket ger ni dom?

Mitt dräktiga sto får just nu enbart hö, pga fång. Höt har fina värden och hon borde klara sig fint på det.
Hon får självklart mineraler och tocosel.
Mitt digivande sto, som är lite äldre, har börjat falla ur lite så hon får nu mer än tidigare. Hon får 5 dl Kraft grov 1 liter Lusern pellets och 5 dl betfor (torr) mineral och tocosel. Detta blötlägges självklart. Det tar tid för henne att äta upp.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#12. Jag vet att det inte är enbart proteiner som utlöser fång utan en obalans i tarmen. Luzern är ju en baljväxt och det vet man ju hur man blir i magen av mkt sånt…
och nej jag har inga bevis för att det var det min arab reagerade på men eftersom min hovslagare frågade just om jag fodrade med det så..men det är troligt att det var i kombination med färskt gräs.
men det är ju bra att veta att de tål så mkt kraftfoder det trodde jag faktiskt inte. Men det blir väl onödigt dyrt för de är väl rätt lättfödda annars. Men givetvis ska digivande ha extra.

#18 Dyrt och dyrt, är det vad de kräver så måste de ju få detta. Jag tycker inte alls att alla shettisar överlag är så lättfödda. Jo om de är gall och inte arbetar kanske, men annars är det många som kräver ngt extra.
#14 Jag ger pellets som blötlägges innan utfodringen.
/Cattis
Säkert en dum fråga…men vad är lucern för foder???vad innehåller det? skulle vara kul att veta om det finns nåt motsvarande här i finland.här i våra trakter används racing fodren kanske mest.
Hej,
Eftersom jag är nybliven shettisägare (har flera stora hästar) så följer jag med stort intresse allt som skrivs om deras utfodring. Jag har ett sto på 4 år som i första hand kommer att användas till trav men hon rids även. Hon körs och rids regelbundet på ett sätt som är anpassat till hennes ålder.
I stallet där hon står används hel havre i mycket små mängder på de andra ponnyerna, de tror att mycket havre=protein=fång. Själv använder jag Eggersmans örtmusli som innehåller allt en häst behöver. Frågan är, hur mycket törs man ge utan att man behöver oroa sig? Självklart är det individuellt och anpassat till hökvalitet men det känns lite frustrerande att få lika många olika svar som personer jag frågar. Tänkte att ett forum som det här kanske kan ge mig tips och råd.
Tack på förhand
Helene 

Jag har inte en enorm foderstat men det funkar på mina hästar! 6dl kraaft grund, 5dl betfor , 3kg hö,mineral och saltsten och lite morötter och äpplen då och då!!!
Mitt dräktiga, digivande ministo får per dygn: Fri tillgång på analyserat hö. Proteinet i höet räcker inte till för hennes behov så jag kompletterar med en liter havre, några gram sojaprotein, en liter luzernhack. Får hon inte detta så faller hon ur direkt: Ryggen blir toppig och buken blir stor. Men när hon får det protein hon behöver blir ryggen platt och fin och buken stramas upp. Hon har aldrig haft fång. Jag är livrädd att hon inte ska få i sig den näring hon behöver. Otillräklig näring leder enligt min övertygelse till obalans i tarmfloran och fång.
#20 Lusern är en gräs sort.