Foder?
Jag undrar lite grann om foder.
När man ger havre ska man då ge det krossat eller hel, vilket tycker ni är bäst och varför?
Varför och till vilka hästar ger man lucern?
Jag har gett mina hästar Mustang men jag tycker det gör varken till eller ifrån, utan jag tycker de blir feta, Bill har fått värsta kaggen nu i vinter, så jag funderar på att sluta köpa det och kanske ge lite havre.
Vi har ett bra hösilage, så jag vill ge något som Bill kan få lite mer energi av, så han orkar tävla. Men inte blir fet.
Jag har alltid haft färdig foder så jag har inte behövt ge något extra med vitamnier och liknade.
Om man ger havre så antar jag att man behöver ge vitaminer och mineraler så de får i sig, vad ger ni då?
Vore tacksam om någion kan ge lite tips!
Hel - längre hållbarhet och mer näring.
Krossad - kortare hållbarhet (vitaminer försvinner)
Skulle dock ge krossat om jag skulle fodra unghästar.
Lucern är väl främst om man vill ha in mer proteiner i foderstaten, till exempelvis dräktiga eller tunna ston och unghästar.
Fördelen med helhavre är som sagt att hållbarheten är längre. Havrekross är bara " färsk " i en vecka.
Luzern räknas till grovfoder och är inte lika farligt att fodra som en del andra proteinrika foder.Luzern ges för att höja främst protein innehållet i foderstaten, men ger även en del energi.
En stor buk kan tyda på för lite protein i foderstaten.