Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 3694 ggr
mille-star
0

Lämplig vikt på parvagn?

Jag sitter och kikar lite efter en maratonvagn som jag kan ha till shettispar.

Begagnade finns det ju väldigt ont om i rätt bredd, jag vill ha en som är tävlingsgodkänd! Vikterna varierar väldigt mellan de vagnar jag kikat på hos olika tillverkare, jag vill ha en tålig vagn som håller i terrängen, den får heller inte vara allt för nerskalad så att en normallång vuxen sitter trångt.

Vad är lämplig vikt för en parvagn till shetlandsponny? Jag har hittat en som ser väldigt fin ut som väger 240 kg. Den marknadsförs som parvagn till shetland men det låter väldigt tungt?

Någon som har erfarenhet av parvagnar? Vad har ni för vagn och vad väger den?

[Teddy]
0

Min väger 140.Det är en Tidaholmsvagn, wagonettemodell.

stallmagic
0

Vi har en maratonvogn fra Tidaholm. Veier ca 230 kg.

Starter MPD stevner, og vekten er ikke noe problemFlört

Ahnna
0

Jag har samma funderingar som du och har genom såna här diskussioner tidigare på olika forum kommit fram till att man kan hitta fullt vettiga vagnar under 150 kilo. Man får ju betänka att det ska sitta två vuxna människor på vagnen också, så det blir ytterligare runt 120 kilo give or take. (För mig och den/de jag brukar ha som groom i alla fall.) Nog för att två shettisar klarar högre vikter, men varför göra det tyngre för dem än det behöver vara? Särskilt i högre klasser där sträckorna är långa så blir ju varje kilo man kan avvara viktigt.

Men huvudsaken är att vagnen är stabil, gjord för tävling och håller rätt mått både på bredden och höjden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

NovaRoll
0

Det är inte vikten som är avgörande utan avvägningen

Ninnii
0

Det bästa är väl att kolla i det nya TR för att se vad det ska vara för vikt på en parvagn tillAponny. Ska man tävla så är det ju bäst att köpa en som är godkänd redan från början.

kollade nu medans jag skriver:

A-ponny/par min vikt maratonvagn:

lokalklass - minvikt 90kg spårvidd 120cm

nationellklass lätt/msv - 150kg spårvidd 125cm

elitklass - 150kg spårvidd 138-140cm

Ahnna
0

#4 Med 4-hjulsvagn är inte balansen lika kritisk som med enaxlad vagn, om det var så du menade? Med 4-hjulsvagn är det ju ingen vikt som ligger på hästarna på samma sätt.

www.stuteriprecious.se

mille-star
0

Tack för svaren!

Balansen bör man väl inte behöva oroa sig för eftersom vagnen står på 4 hjul. Den bör då alltså väga minst 150kg för att få tävla högre klass än lokalt. Känns ju lite onödigt isåfall att köpa en som väger under 150kg när det rör sig om såpass mycket pengar!

Vilka vagnar har ni erfarenhet av? Några bilder, gärna med kusk!

Ahnna
0

#7 I alla fall förut så fick man påverka vagnens tyngd med t.ex. blyvikter om den vägde för lite för en viss klass. Köper du en vagn som väger 140 kilo så är det ju inte så mycket extra vikt som ska till. (Om man fortfarande får göra så alltså.) Och nej, balansen på själva vagnen påverkar inte hästarna.

www.stuteriprecious.se

stallmagic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Balansen i vognen påvirker hvor fort du kan kjøre uten å få skrens/veltFlört

Vi har hatt fire forskjellige parvogner til shettis, og er mest fornøyd med Tidaholmvognen vi har nå.

I Norge må vognen veie minimum 225 kg for start i høyere klasser.

Ninnii
0

#9 Snyggt ekipage!!!

[Teddy]
0

#9 Jättefint ekipage!

Behöver man inte ha groom i Norge?

Ahnna
0

#9 Jojo, men vikten ligger inte på hästarna som den gör med t.ex. en rockard, så avvägningen är inte kritisk för hästarna. Men självklart ska inte vagnen tippa utan måste vara rätt höjd i proportion till bredden. (Vilket alla vagnar tyvärr inte är…)

Väldigt fint ekipage! Glad

www.stuteriprecious.se

stallmagic
0

Joda, vi må ha groom, men dette bildet er tatt under premie utdelingenGlad

Tusen takk:)

entill
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är mycke att tänka på när det gäller vagnar och deras vikt. Något jag har lagt märke till är att inte alla vagnar rullar lika lätt. Det är ju faktiskt det som är det viktigaste för hästarna. Därför är det viktigt att man kollar att allt är välsmort och att hjulen snurrar lätt. De flesta moderna vagnar är ju försedda med skivbromsar. Det behövs inte mycket rost eller smuts för att bromsarna skall kärva och vagnen blir jättetung att dra. Slitna lager gör också vagnen tyngre att dra.

Jag vet inte vad vår gamla maratonvagn väger, men den rullar väldigt lätt och har används till allt från haflinger till shetland. Den är från början byggd för shetland enbet, och tävlades på den tiden då det var både vagndomare och groom på vagnen. Vi har dock byggt om den något och breddat den till godkända mått. Saknar tyvärr broms.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Sherlock
0

#14 Så fint!