Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 831 ggr
FredrikN
0

Biltråden

Med anledning av God dag tråden igår 2007-01-22.

Idag så skulle jag köra till Västervik i jobbet. Ca 25 mil enkel resa. Jag kom  till Kalmar (ca 11 mil hemifrån. Då tog batterier slut. Köpte ett nytt körde hem istället. Det nya batteriet slut när jag kom hem. Antagligen så är generatorn slut. En ny kostar 2500:-

Så kom igen och klaga lite på era bilar

Milla
0

japp då klagar jag också då en vända. Vi har en bil inne på verkstaden nu och det lutar åt att hamna på ca 3000 - 4000 kr vet inte riktigt vad det är som är fel på den.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Puzzel
0

haha nu skulle min gubbe va här han skulle kunna hosta ur sig en hel hardang över våra bilar, gamla sketna volvos en har hål i underredet som blev när vi skulle byta bromsok, denna bil köpte vi i höstas som extrabil haha den gick 2 månader sen står den avställd då domkraften gick genom golvet, gasen är slut i svetsen och krångel att få tag på ny , sen besiktades den andra och fick nerslag på några saker som spindelled, rost, bältena bak eller det ena som tyvärr vår ena hund bitit i, så ja nu står två bilar och väntar på att bli lagade suck o stön, så ja bilar är inte alltid kul, jag frågade gubben om vi inte kunde skaffa några fler hästar och köra med vagn i stället kan ju bli billigare bensinen är ju nästan dyrare än foder, men han frågade när jag tänkte starta på morgonen de dagar jag ska vara inne på Astrid Lindgrens i solna/stockholm om jag ska vara där 7.00 så suck där sprack de.

SannaHolmgren
0

Jag kan ju börja.

Jeepen är obesiktad, har en söndervittrad bränsleslang, har dessutom en tröskel som behöver svetsas och så måste vi köpa nya däck om vi ska kunna köra den i vinter.Och golfdieseln gick upp i kok i somras, Det blev en dyr räkning eftersom verkstaden planade toppen pga det. Någon månad senare så gick bilen igenom bes ua. Någon vecka senare lossnade ett motorfäste, vilket resulterade i att motorn började läcka olja, och i ett obevakat ögonblick så läckte den alldeles för mycket olja och rasade därför. Oljetrycksmätaren fungerade tyvärr inte heller. Nu står golfen och väntar i en skrothög.

Min nyinköpta V40 hostade och hackade något alldeles grymt i söndags, det visade sig att det var en tändmodul (tändpole) som pajat. Var tvungen att beställa, det skulle ta några dagar. Lånade makens bil till jobbet på söndag kväll men blir inringd på snöröjning samma kväll. Han blir därför hämtad av min svägerska som sitter barnvakt åt våra ungar, det blir jag som hämtar barnen efter jag slutat kl 21 på kvällen. Inte kul att försöka få in tre trötta gnälliga ungar i en L300 (gammal "vattenfallsbil") som bara har två passagerarsäten, dessutom är den alldeles full med verktyg, motorsågar, gamla mcdonaldspåsar och gudvetvad.

Idag har jag varit ledig, Maken har lagat volvon, så nu är jag glad igen. Nu är det bara ett fel kvar på bilen, det är att den saknar dragkrok, så jag kan inte köra häst på släpGråter

Hanna-D
0

Jag är nog ganska skonad ändå… Har haft problem att starta bilen, köpte ett nytt batteri och fick i går kväll hjälp att sätta dit det nya. Problemet löst - trodde jag… I morse var bilen tvärdöd!

Fick ringa och väcka min mamma som jobbat natt och hon kom efter en stund med sin bil och efter ca 20 minuter fick vi i gång min bil med hjälp av kablar. Får återigen hjälp av en fantastiskt snäll kompis, den här gången med att koppla bort någonting som hör till batteriet, någon slags batterireserv (kan den heta batterivakt?) så nu hoppas jag att bilen kommer att starta som den ska!

På väg hem la ena halvljuset av men det grejar jag i alla fall att byta själv Flört

zettan
0

ja har nog tur ändå som inte har bil :) verkar dyrare att reparera dom än hästarna ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Marta
0

På tal om att någon skrev om att hunden bitit i bältena så bara måste jag berätta om vad som hände vår bil när vi var på hingstpremieringen på Grevagården, det måste ju ha varit förra våren.
Hade med oss en av hundarna Molly ( lagotto) som efter ett tag fick vara i bilen en stund, och då var det ingen längre tid det var frågan om. När vi så kom ut till parkeringen igen för att ta ut henne så är det som en slöja i hela bilen. Hon har slitit ner inner taket i bilen, och inte nog med det när vi sen skullle åka hem inser vi att hon även bitit av båda frambältena!
Gissa vem som får stanna hemma i fortsättningen..

Som tur var så hade vi strax innan blivit påkörda i sidan av en idiot som inte vet vad väjningsplikt betyder, så bilen skulle lösas in av försäkringsbolaget.

Cattis
0

Ja! Jag vill gnälla!

Idag åkte en snäll vän och köpte den del som skulle bytas ut till ljuddämparen. 1200:- Ikväll var han här och kollade under bilen, för att konstatera att jag måste byta avgasröret också. Så nu ligger hela "rörpaketet" I bilen, tills jag får ngn som kan byta röret jag redan fixat, plus det rör jag skall fixa - som jag inte vet hur mkt det kostar extra. Jippie.

För ett par vackor sedan bytte vi generatorn på bilen. Dagarna efter, så blev min bil påkörd av en liten vidrig lastbil. Så jag får i alla fall vara med i gnällklubben! Yes! :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

SaraDoos
0

Jösses…. vilka bilar ni har fått tag på! Rena måndagsexemplaren ju ;-) än så länge dundrar min gamla Saab fram utan problem (har i o f sig bara haft den sedan november…) * peppar, peppar *

ZABA
0

#9 Vänta du bara.. Du kommer säkerligen också att bli drabbad!

Hos mig krånglar både person och lastbil vilket resulterar i allehanda pyssel för personalen i verkstaden här bredvid. Vilket århundrade som helst är de nog i topptrim igen med tanke på hur mycket jobb och frf pengar som läggs ner. Det är utbytta spindelleder, äckligt dyr justering av framvagn, ny fläkt, nytt batteri, rost, bromsar och tillbehör med mera. Fast jag kan iaf köra med dem till skillnad från andra, t ex bilarna som en viss Cattis använder sig av. Flört

cinna
0

Min "arbetshäst" FORRRDEN strejkar när det är kallare än 0 grader och han inte fått bli ordentligt varm mha motorvärmaren. OUPFOSTRADE MONSTER!!!! Har sagt upp bekantskapen med den bilen, bytt med maken istället hehe - lånar Nissan, väluppfostrad, startar alltid, ställer alltid upp.

Annette
0

#11. Du ser, japanare kan man alltid lita på ;)

Cattis
0

Håll nu tummar (o tår). Bara jag får tag i den sista delen som behövs (hjälp!) så kan jag lämna bilen idag på bilverkstaden o troligen få tillbaka den fredag fm. Det skulle kosta mellan 500-1000:- att fixa om jag har delarna. Och det bästa av allt är at verkstaden ligger 500 meter härifrån, så jag kan i princip putta dit den (nedförsbacke halva vägen). Tänk om det kan fungera.

Han (killen på verkstaden) sa att "ja, det kan ju bli dyrare om det tar tid att få loss delarna under bilen". HA! Dem var Kenneth här och plockade ner i går kväll, så alla delar ligger i bilen. "Öh, va bra, då blir det ju billigare" sa han. Tack farbror K! :-)

/Cattis

Annette
0

#13. Det låter ju jättebra, klart det löser sig!

Charlotte-Aveback
0

#13: Vi håller alla våra tummar, tår och hovar för att det löser sig snabbt och billigt! Flört

zettan
0

#14 vi väntar på spänning på hur de går för din bil :) Här håller ja tummar och tår och hästarna håller hovarna :)

Asagard
0

Hm, klaga på bilar. Audin jag hade stod ett år pga motorfel. Orkade inte med den sen, så jag sålde den. Köpte den för 15.000:-, la ner 15.000:- i reparationer och fick 2.000:- när jag sålde den. Vilket klipp! :-D

Caddyn fick jag 7 st 2:or på på besiktningen. Står sedan ett år tillbaka och jag orkar bara tjata på karln att han ska laga den.

Chryslern stod också ett år, pga att ett hjul till kamremmen havererade (minns ej vad det heter). Fick köpa ett nytt. 5.000:- kostade det. Fick spara länge, det kan jag lova.

Passaten stannar hela tiden. Skitkul. Går inte att starta igen, utan är helt död. Så väntar man ca 5 min, så tänder den igen och går att starta. Jippie! När det hänt så där 5 ggr på en dag, då är man inte lika glad längre… Är avställd nu på obestämd tid. Orkar inte med den. Annars var den jättebra. Diesel och drog bara 0,5 l per mil. Billig.

Volvon fungerar som den ska. Förutom att min älskade sambo tog Chryslern i morse när han åkte till jobbet och tog med sig både min och hans Volvonyckel, så här står jag helt strandsatt. Suck. Tjejerna fick jag skicka med assistenten till skolan och lillgrabben och jag skulle som tur var vara hemma idag, så på så sätt löste det sig. Dock blir det en slädtur upp till bussen (3 km tur och retur), eftersom bilen inte går att köra. :-D

Milla
0

Nä jag röstar för häst och vagn igenCool

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

#17 "Skönt" att höra at tdet finns folk som har det sämre :-P
Känner mig inte lika ensam nu… :-D

/Cattis

Lauth
0

Har lagt ner 5000 på nya bromsar till min volvo 740 nu. Bilprovningen hade vissa åsikter om dom.. Men jag fick ju köra därifrån och inget körförbud *nöjd*

Så nu är allt: bromsok, bromsskivor bak och fram, belägg fram och bak, renoverad glidbult fram, nya stötdämpare, förstärkta fjädrar bak och ett nytt litet baklyse på plats. Ska in och visa upp pärlan när jag får lön igen på bilprovningen så är den allt redo för en ny hektiskt utställningssäsong. Akta er polisen i busken här kommer jag med släpet Flört

Cattis
0

#20 Bäst du sparar undan lite så du har o kan betala böterna bara :-)

/Cattis

Lauth
0

Sitter ju på jobbet, det kommer ju nya den 25:e varje månad *obekymrad*

Men nu vet jag ju att det är 50 km på den vägsträckan det här året. Kan ju vara bra att komma ihåg eftersom jag tänkte åka den iaf 2 gånger i år  + att böterna har blivit så dyra nu Ledsen

Niklas
0

Vår bil går som en dröm! :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cattis
0

#23 Du platsar inte i den här tråden med en fungerande bil.

/Cattis

VeronicaP
0

vi har 2 st egna bilar som fungerar bra ..peppar peppar och sen har ju även sambon en jobbar bil också som går helt utmärkt Flört

Cattis
0

#25 Ni borde starta en tråd om bilar som fungerar bra istället . Som vi andra kan läsa och avundas er i… :-)

/Cattis

Niklas
0

#24: Nu kom jag på det. Gulan mår inte bra! Den har varit på verkstan sen i slutet av sommaren. Fast det kanske blir världens biligaste vinterförvaring. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

RebeckaSvensson
0

Bilar… Inte så roliga alltid, men väldigt bra när man ska iväg.

Min kära bil har jag precis varit och hämtat på en av våra andra gårdar och det var inte ngn höjdare köra den. Ngt fel på startmotorn igen. Vet inte vilken gång i ordningen den behöver bytas. Men, nu åker jag upp till Uppsala snart igen och då får de här hemma ta hand om den, vilket de inte gör så bra…

Bilen som vi har i Uppsala behöver få bytat glödstift. Iofs går det ju att skruva loss batteriet och ha det till värmning i källaren varje natt, men inte så kul i längden. Ska försöka få bytat det, för det är inget som man gör själv där uppe i kylan då det inte sitter så bra till.

Är inte förvånad att där är ngt som behöver bytas på den bilen för alltid händer där ngt med bilarna som kommer upp där. Hade min bil där innan och den har alltid fungerat superbra här hemma, men där uppe har den blivit bogserad till verksatd ett par gånger och tom fått åka lastbil hem en jul. Här hemma löser det sig alltid, men där uppe är det svårare när man måste ha hjälp av kompisarna så fort ngt händer och vara till besvär, vilket jag hatar.

[Jemla]
0

Nu är det nog dags för mig att sluta klaga på "min" bil. Flört 

Dens största problem just nu är att dörrarna och centrallåset fryser igen när det blir kallt ute… Riktigt irriterande ibland tycker jag men jag får väl vara glad att den *peppar peppar* fungerar i övrigt i alla fall. Glad

RebeckaSvensson
0

#29 Jag har samma problem med bilen som vi har i Uppsala. Det är det konstigt kalla klimatet där upp, tacka vet jag medelhavsklimatet i Skåne ;-)

Annette
0

Vi har haft bilar som vi inte ens vågat åka ur länet med. Min gamla orange Volvo 142 (Klenoden hette han) frös dörrarna på vintern, det gick inte att stänga dom. Då var det bra med ett hundkoppel i bilen som man band mellan passagerardörren och förardörren. Problemet var att i varje sväng åkte dörren upp lite ändå….

Sen var det min gröna SAAB som jag fick ha batteriladdare på varje natt. En gång glömde jag det och fick ta taxi till jobbet. Det kostade 98 :-. Jag jobbade på Volvo och Stefan och jag hade börjat spana på varann. Han jobbade på ABAB eller Partena eller vad nu de hette då, han var väktare i alla fall. Jag tyckte det var lite pinsamt att anlända i taxi till porten, i fall han skulle sitta där, så jag åkte bara till järnvägsstationen och gick därifrån.

Min första bil, Fingal, hade trasigt lås till bakluckan, den gick bara att öppna inifrån. Min Rottweiler åkte ofta med, så luckan var ju tvungen att öppnas. Det löste sig med att jag band ett balsnöre på insidan av bakluckan, då kunde jag sitta i framsätet och rycka i snöret. Vips, så gick luckan upp.

Sen hade jag en värdelös Opel Rekord också. Den var så nersutten i förarstolen att jag fick sitta på en kudde för att se över ratten.

Charlotte-Aveback
0

#31: Vilken sanslös bilerfarenhet du har i bagaget! Jag tycker de verkar ha varit riktiga "klenoder" allihopa! Räcka ut tungan

Annette
0

#32. Det kanske är därför jag är ute och åker så mycket nu på allehanda shetlandsaktiviteter. Mina traumatiska bilerfarenheter begränsade ju min frihet Flört

AnnaLundin
0

Mina bromsbelägg OCH skivor bak är totalt nerslitna, det är plåt mot plåt nu och låter ILLA när jag bromsar Fundersam

Hade tid att få det bytt förra torsdagen, men avbokade den tiden för jag hade ingen större lust att bli strandsatt hemma hela torsdagen med alla barnen om vi då fortfarande inte skulle ha fått tillbaka strömmen efter Pers härjningar… Nu fick vi ju strömmen åter vid 21-tiden på onsdagkvällen, men då var det för sent att återboka verkstaden Fundersam, så ny tid på tisdag. Hoppas det funkar!

Lulan
0

Min "supersaab" är fortfarande död - har ingen lust (varken jag eller sambon) att börja leta fel när det är -15grader! Vi tar det till helgen då det förhoppnigsvis blir varmare.

annars så har bagageluckan gått i baklås, så ska något dit måste man fälla ned baksäterna (som inte heller går att fälla ned helt, så man får som trycka ned sakerna..). sedan går centrallåset i baklås om det är kallare än -5grader, så bilen förblir olåst (det dyraste man kan stjäla i den är kasettdäcket :)). bakdörrarna går inte stänga om det är kallare än -10grader, då får man antingen hålla i dörren eller binda fast den (finns alltid en grimskaft i bilen av den anledningen). bakdörrarna har även en centimeters glipa mellan rutan och själva dörren, då de ofta fryser fast, vilket gör bilen ej så vattentät, plus att det är ganska "lyhört".

tja det var nog allt - just ja! ratten gnisslar när man vrider på den och kopplingen piper när man trampar ned den!

i en annons skulle det nog stå att bilen har "persolighet!.. Räcka ut tungan

FredrikN
0

Nu är generatorn testkörd och den fungerar!! Både jag och min polare som mekar åt mig rev oss i huvudet. Men enligt honom så kan det räcka att laddningslampan i instrumentpanel har gått så fungerar inte laddningen.

Man kan åka till månen och ut i rymden men bygga kretskort som fungerar utan att lampan behöver lysa för att generatorn ska fungerar det kan man fan inte göra.

Asagard
0

#19 Jepp, "skönt" att få vara till någon glädje. Minns du den blå Forden, som vi var tvungna att kabelstarta hela tiden? Skrikandes

För att krydda på det hela lite till, kom jag på att Volvon inte fungerar som den ska den heller. Något elfel är det på den. Centrallåset fungerar inte, tanklocket går inte att låsa upp, utan man får fiffla med det för att få upp det OCH bromsljuset fungerar bara på ena sidan. Fast, det är ju småpotatis i sammanhanget. Flört

jullan
0

Ja dessa bilar kan verklign krångla!

Men de är bra att ha när de går som de ska!

Vi köpte en bil att ha som lite "skrotbil", att dra transport och som almän stallbil. Den gick två månader sedan pajade "toppen". Så nu blir det till att låna min fasters bil när det ska dras transport.

RebeckaSvensson
0

Då måste jag bara gnälla lite till om bilen som vi har här uppe.

I torsdags skulle min bror ha den, men den gick inte att starta. Fastän han fick hjälp av en kompis med startkablar hjälpte det inte. Den bilen behöver morotvärmare, men det är inte monterat. Min bror är rätt så påhittig av sig så han tog min värmefläkt som jag har här inne och satte i morotrummet. Efter att motorblocket blivit värmt ngn timme så startade bilen.

Igår höll vi på halva eftermiddagen med att fixa nytt batteri och montera det samt att laga ett diselläckage. Jättekul när det är kallt och snöar. Idag skulle jag ut o köra, men tror ni bilen startar? Självklart inte. Var bara att koppla fläkten igen o värma motorn. Hatar när bilarna inte startar när man behöver dem.