Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 2971 ggr
BoelH
0

Transport av ej delbar rockard?.

Hur transporterar ni era rockarder som inte är så delbara, om ni även vill få in en standardshettis i transporten?

Nyfiken…

Rubiinen
0

Man sätter den på utsidan med en vagn upphängare (vet ej vad det heter). Så gör vi med vår roslagsrockard av äldre modell.

BoelH
0

Men jag hörde något om att man skulle behöva något utanför vagnen, typ lamplist eller nått. Fast det var kanske inte helt rätt?

Och jag hyr släp när jag behöver transport, och det försvårar ju det där med utvändig upphängning.

Jag tänkte att det måste vara fler som inte har den möjligheten….

Sotingetroll
0

När vi skulle transportera en fullstor rockard en gång så hängde vi upp den bak på någon utstickande del, det var inte en riktig vagnupphängning utan jag tror det var till för bakluckan. Sedan satte vi fast den med några spännband. Satt hårt och stilla hela resan. :)

PP
0

#2 Men räcker det inte att fästa en röd "flagga" på rockardens yttersta del då, som man gör med last som sticker ut utanför bilen..?

BoelH
0

#4 Jag vet inte riktigt, men jag har för mig att det pratades om ny lagstiftning eller nått rörande att man var tvungen att ha lampor på det som stack ut, dvs vagnen, liksom att registreringsskylten också skulle ut. MEN, jag kan mycket väl ha hört väldigt fel, för jag lyssnade ju som en kratta Skäms. Kanske någon vet om det jag hört var taget ur ett annat sammanhang…

Det jag kanske främst undrar över är om det finns alternativa möjligheter att transportera vagn och häst än att hänga vagnen på utsidan av släpet, jag vet inte om jag hade vågat göra det på ett hyrsläp.

Jag kanske ska vara mer specifik på vagnen, Driveouts importrockard, det går ju att ta av skaklarna, men resten då?

Sotingetroll
0

#5 på den vagnen vi körde satt skaklarna kvar.
finns väl inte så många fler alternativ, utsidan eller insidan :S ? Och får den inte plats på insidan finns väl inte så många sidor kvar om du inte har en stor bil förstås ;)

BoelH
0

#6 Nä det har du ju rätt i. Tungan ute

Så jag får väl tolka det som att alla som kör med Driveouts importrockard kör med sina på utsidan av sina släp då….

Hade hoppats på några fiffiga lösningar bara…Cool

PP
0

Skåpbil (för vagnen) med drag + hästtransport (för hästen)…

Silenos
0

Jag har två olika rockarder, en som går att plocka isär och en som inte går…men oavsett vilken jag har med får de hänga bak släpet på sulkyfästen. Jag vet inte var du hyr ditt släp, men jag tror många hyrsläp har sulkyfästen.

BoelH
0

#9 Jag hyr av privaterson, så några sulkyfästen är där inte.

#8 Hmmm.blir nog ett dyrt rockardköp om jag även måste köpa skåpbil…Skrattande

Fler alternativ?

Ingen som hört något om någon lamplist?

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar ställa rockarden på sidan och klämma fast den med mellanväggen. Så har jag tagit mig till både rikskvalitetstävlan och bruksprov. Men det beror ju på hur rodkarden ifråga är konstruerad - min ser ut som på bilden och får precis plats, både på längden och höjden (som blir bredden när den står i släpet)

Min rockard är alldeels för tung för att jag ens skulle tänka tanken på att hänga den på några sulkyfästen.

Man måste tänka på balansen på släpet också! Blir släpet för tungt lastat baktill så blir trycket på dragkroken för lågt och då blir ekipaget instabilt (släpet lyfter upp bilens bakände). Och hänger man vagnen fram så blir det framlass => för högt kultryck => bilen lättar i framänden och man riskerar att tappa styrning. Har man framhjulsdrift tappar man även drivförmåga….

AnnicaL
0

En kompis till mig har en sån rockard och jag tror den gick att plocka isär lite mer än bara skacklarna. Hon har den i ena spiltan i transporten och hästen i andra. Ska PMa dig en länk till hennes sida eller vad det heter här på ifocus. Hon kanske har lite tips.Skrattande

seijsing
0

Ett alternativ kan kanske vara ett takräcke på bilen, lite beroende på hur stor den är och hur den är uppbyggd. Vår lilla rockard skulle kunna transporteras på takräcke.

sonja
0

# 0 Jag hade altid min roslagrockard stående på sidan i ena facket på en normal transport. Men då kunde jag ta av sätet så den inte tog så mkt plats. Men man kan även ha en större rockard så om man inte sätter mellanväggen i mitten utan låter vagnen få större plats än hästen. Det har jag sett många varianter på.

Jag fäste alltid vagnen mot ytterväggen med spännband så att det inte skulle stå och slå.

# !3 Lyfta upp en rockard på taket på en bil???? Hur stark är du? Eller hur liten vagn har du?

/sonja

BoelH
0

#11 Bra synpunkter.

#12  Tack. Det låter ju lovande.

#13 Men hur får man upp den där? Jag tror den ligger på 55-60 kg

Aribigga
0

Tog ut all inredning i släpet och backade sedan in rockarden längst fram och band upp den så den hade skaklarna i taket. Sedan fick James stå lös under det, fungerade hur bra som hellst men skulle nog inte vilja göra så för längre sträckor.

lurvponnyn.vimeddjur.se

seijsing
0

#14, 15 Skrattande Ja, jag har ju ätit min gröt!  Skämt åsido, är man två är det inga problem att få upp den, men det är klart, det är ju inte alltid man har tillgång till medhjälpare.

Elshira
0

Det enklaste alternativet vore väll kanske att fråga ägaren av transporten om ni kanske skulle kunna dela på kostnaden av att köpa hängare och sätta på transporten eller något liknande =)

Hakuna matata!

BoelH
0

#18 Ja, kanske det.

#17 Cool