Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 821 ggr
Sotingetroll
0

Halka

Nu är jag lite nyfiken, hur gör ni andra med barfota hästar nu när det är så ruskit halt ute?
På vägen utanför stallet är dem inget vidare på att sanda men super på att skotta = svin halt och eftersom vägen sluttar lite neråt eller lite uppåt så kommer jag liksom inte av gårdsplanen för att köra min lilla kille.

Har ni några knep? Har funderat på om det inte går att göra nånting med broddar på som man bara kan trä på när man ska ut och köra. Fast då är ju risken stor att hästen belastar fel så jag har inte kommit på någon bra ide som fungerar i praktiken. Och att sko han vill jag inte och tror dessutom inte jag hittar någon hovslagare som vill göra det åt mig.

runas
0

Har samma problem.

Det finns ju "skor" att köpa för barfota hästar…

Annars är det bra att strö ut aska där det är som halast vid stallet, funkar skitbra även om det inte ser så vajjert ut.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Sotingetroll
0

Jo jag fic lite länkar från ridsport i fokus, men jag är rädd att de är för stora boots/ för små hovar men ska upp och mäta i stallet, för om de passar kanske man kan investera sådana.

Utanför stallet har vi tack och lov inga problem för där är så mycket snö utan det är på bilvägen som de är så otroligt duktiga på att skotta.

StuteriSolo
0

easyboots finns i shettistorlek, bra alternativ om man har barfotahäst!

Pyttis
0

Har samma problem, dessutom har ju mina (minisar) så små hovar att t.ex. easybootsen är för storaRynkar på näsan…så när det är isigt här så "sandas" det till hagar med aska som det finns här " i parti och minut"Glad Alltså blir det endast hagvistelse under "istiden"!

VeronicaP
0

där det är halt så ler vi dem , de går så försiktigt så, vi gör faktiskt inget särksilt med våra barfota hästar mer än att låta dem sätta i fötterna i sin takt;)

Sotingetroll
0

Ja jag har kollat lite på easyboots men jag är rädd att de är för stora, jag glömde mäta fötterna på han idag men får göra de ikväll sen. Men minsta storlek är ju typ 8.5cm och jag tror han har mindre fötter än så..

Pyttis
0

#5 "Sandar" lika mycket för MIN skull, det gör så ont att tratta "på rumpan", lårbenshalsen ligger ju i farozonen också….Foten i munnen

Pia-Lena
0

#4 Har minsta storleken, 0000 = hovbredd 8,1-8,6 cm, till min mini.