Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2614 ggr
[countess]
0

hej hej

hej hej ny här :) jag funderar på att gå över till shettis och isf bygga om garaget till stall , och undrar hur stora ska boxarna vara ?

fick även ett tips om att dom kan stå i samma box ,går det? och isf hur stor ska boxen vara om man har 2? självklart med daglig utevistelse i stor hage , är detta en bra lösning tycker själv att det är bättre med varsin

tack på förhand

icansson
0

du kan läsa om mått på jordbruksverket hemsida.

SofieN
0

Visst fungerar det att ha två stycken i samma box, men det är helt klart lättare om hästarna står var för sig. Blir lätt så himla grisigt i boxarna om det är två som bajsar och rör runt.

[countess]
0

var inne på jordbruks verket och det är så himla rörig så jag fattar inget :(

ThiffannyJ
0

#2 Precis, sen kanske de två ponnyerna inte har samma behov när det gäller mat, mycket enklare att fodra om de har en varsin box.

Tänk på att garage oftast inte har den ventelation som ofta krävs. Kolla upp noga vad som gäller, ett tips bara.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[countess]
0

hittade måtten hur bred måste den vara 2,5 meter eller är det en rekomendation ? om vi bygger boxar så får vi 1 meters stallgång :( tror planen stöp där

MadeleneJansson
0

Du kan bygga om garaget och göra 2 uteboxar, dvs boxar med dörr direkt ut. Oftast har man såna dörrar som man kan dela på mitten,  så att hästarna kan titta ut när dom står inne. Blir inget större ventilationsproblem då heller…..

Den del av ytan som skulle varit stallgång kan bli förråd, och så bygg ett tak som skjuter ut från garaget, så att du kan mocka osv under tak och slipper regnet. du kan även stå under taket och göra iordning hästen om du inte vill vara i boxen.

[countess]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo men vill helst ha inne :( här kommer en ritning men tror inte det funkar

polgara
0

1-1,5m stallgång är inte godkänt

IdaS-A
0

Enda alternativen för boxar är att antingen bygga som #6 skriver eller att bygga en gruppbox då ytan är för liten för någon annan lösning.

Lycka till

IdaS-A
0

#0 En box för 2 stycken vuxna shettisar över 86 cm i mankhöjd ska vara 8 kvadratmeter.

[countess]
0

fast om man läser på jordbruksverket så bör bara stallgången vara 2,5 m 

då måste väl den inte vara det ?

AnnaLundin
0

#11 den måste inte vara det, nej. men den måste vara tillräckligt bred för att kunna ta sig fram obehindrat med hästarna. Och det gör man inte på 1 m….

einarsson
0

Eftersom en boxdörr måste vara minst 120cm bred kommer det aldrig att godkännas med en smalare stallgång.

[countess]
0

nu har jag iaf ringt jordbruksverket , länsstyrelsen och miljö och hälsa och om gången enbart ska vara till ut och in i boxarna så är detta godkänt , ska ha skjutdörrar så dom blir  mer än 1,20

[Teddy]
0

Takhöjden måste du också tänka på. Ett garage har väl inte så högt i tak som krävs. Har för mig att det ska vara 2,40.

Fidelia
0

Till ponnyer räcker 2,20. De flesta garage har nog 2,40.

2,20 är lägsta tillåtna takhöjd. Så vill du bygga lösdrift åt tex en mini-hingst skulle det se ut som ett utedass. Eller till 2 som en busskur Skrattande.

[countess]
0

taket är högt =) 3 meter så det borde räcka till 2 shettisar =) , hur höga ska boxväggarna vara utan galler ? 1 m kankse? blir det bra?

Fidelia
0

1m tror jag blir jättebra. De flesta shettisar stannar inne på det. Skulle dina visa sig vara annorlunda kan du ju alltid bygga på med galler senare.

Lycka till med stallbygget!

Ahnna
0

Jag tror att du bör tänka efter en gång till - det blir jäkligt trångt med 1 meter stallgång, även om det bara är en transportsträcka. Det blir trångt för dig också, inte bara för hästarna. Min foderkammare i förra stallet jag hade var cirka 1,5 m bred och det var riktigt smalt och man kände sig alltid inträngd och klaustrofobisk där inne.

Kanske kan du göra en stor gruppbox med dörr direkt ut, som en utebox, och göra ett lite mindre utrymme (förråd) längst bak där det ser ut att sitta en liten dörr på din skiss?

4 kvm box är ju minimikraven men det är mycket bättre för hästarna att ha större utrymme att röra sig på. (De är ju inte designade för att stå i små utrymmen i flera timmar per dygn, de vill kunna röra sig hela dygnet.) Hur grisigt det blir beror på hur bra man mockar eller hur mycket strö man lägger in. Jag hade en fjordhäst och en shettis i samma box i flera år, det blev ytterst sällan grisigt och svårmockat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[countess]
0

#19 jo jag trodde från början att det skulle bli hemskt trångt :S men sedan mätte jag i stallet där jag har min kallblodstravare rätt så grov och där är stall gången 1 meter , och det funkar bara om jag är berädd på att jag måste ha allt i andra delen av garaget .

fast om jag gör en gruppbox så får jag endå inte mer plats , jo jag vet att det är minsta laget men då ska dom även stå ute länge och även ha en ligg hall i hagen

seijsing
0

Jag säger som de andra, tänk efter noga, när det är byggt vill man inte bygga om och en meters gång är JÄTTEsmalt. Var ska t.ex. hovslagaren stå? Vi fick vårt stall godkänt endast på premisserna att vi ej skulle använda gången som var så smal som en meter. (vi hade flera åt olika håll). Här var det alltså inte tillåtet m så smal gång.

[countess]
0

jo jag har tänkt efter , vi har uppbidningsplats i andra delen av garaget , för selning hovslagare , vetterinär . hö , sågspån utrustning mm

Zabbio
0

Hm.. hur stor måste minsta sidan vara till shettis? Annars kanske man kan ha boxarna längst bak bredvid varandra, 1,5m på kortsidan men istället desto längre på långsidan (5 meter)? Så slipper man stallgång öht.

Men som sagt jag vet inte vad lagen säger om det och har svårt att se en shettis i relativ storlek på det måttet. De ska ju kunna vända sig om också.

Annars kan du ju göra en gruppbox och kanske två spiltor att fodra i?

Om du har lugghall i hagen, varför inte ha dem på lösdrift och ha uppbindningsspiltor istället?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[countess]
0

minsta måttet får vara 1,60 . tro mig det är enda lösningen som vi har är det som  som funkar. fick höra här att grupp box inte va något bra . men iaf har pratat med länstyrelsen han som godkänner stall här i umeå och enligt han får jag ha det som jag har gjort , även pratat med jordbruksverket och där strider jag inte mot något heller

helenecarlsson
0

Måste du ha en stallgång? Om du går igenom den första boxen till den andra, vet inte om det är godkänt men det borde kännas rymligare då och enklare att komma åt med skottkärra.

Silenos
0

#23 För mini ( max 84 cm ) ska korstate sidan vara 1.50 m. För ponny 86-107 cm ska kortaste sidan vara 1.70 m .

[countess]
0

Hästens mankhöjd (m)

Boxens area (m²)*

Bredd (m)

<0,85

3

1,5

0,86-1,07

4

1,6

enligt jordbruks verket