varför så många hingstar?
Varför är det så många hingstar till salu? har kollat runt och det finns hur mkt hingtar som helst och nästan inga valacker?
Kanske en kostnadssak? Har inga hingstar själv, så jag vet inte, bara en tanke….
ja jag funderar också på det när det står i några annoner "behöver kastreras"
Kan hända att en del inte har råd att ha kvar en kastrerad häst som då inte längra drar in några pengar på avel.
Vet även att en del säljer sina eftersom det är lättare att sälja en hingst och köpa en ny en att sälja alla ston och köpa nya för aveln när för många är besläktade med hingsten…
Är oftast fler som vill köpa en hingst än en valack också eftersom dom då har ett vall på om de behöver kastrera eller ej.
Alltid Oavsett
# 3 Jag tror det är precis tvärt om.
Vi säljer bara valacker just av den orsak som du säger. En hingst hamnar alldelles för lätt i en typ av avel som jag inte tycker om. När han har verkat där några år säljs han vidare eller saktas. Vill man köpa en ny hingst för en billig penning är utbudet stort på annonssajterna.
Min erfarenhet att det finns en bra marknad för valacker, gärna lite körda eller ridna.
#4 Tror precis som du och säljer också bara valacker.
#4 Det är det jag syftar på ovan. Många säljer hingstar vidare eftersom de ser det som en förslust att kastrera och träna, de vill endast ha pengar för avkommorna.
Sjukt men sant…
Alltid Oavsett
Det är ju framför allt mycket lättare att köpa en valack tycker jag, det blir enklare när hästen kommer hem när den är kastrerad.

En del vill faktiskt ha hingstar och tävla med istället för valacker , vet flera som hellre tävlar hingstar än valacker , vi säljer både hingstar och valacker men kan tycka att det är ingen skillnad att få dem sålda ibland.
Valackerna blir ju faktiskt lite dyrare och ska vara det tycker jag de faktiskt kostar att kastrera dem.
#6 Det är väl självklart att man vill tjäna förhoppningsvis lite pengar på de avkommor man säljer även om det är väldigt väldigt sällan en häst går med plus.

Jag tror en anledning till att hingstar säljs billigt just nu är att våren är i antågande och många av dem stannar inte i hagen. Därav behöver kastreras. Dessa hingstar är aldrig tänkta till avel. Men de har varit snälla till nu.
När jag hade plats och energi kunde jag köpa hingstar, kastrera och köra in för att sedan sälja som trevliga individer. Jag räddade många ponnyer på det viset. Förlustaffärer oftast. Men ganska roligt då jag älskar att pyssla med unghästar.