Bilder från Holland

# 1 Nja, ett par kvinnor var det allt oxå… Men springa var de alla tvungna till att kunna. 
#1 den längst till vänster ser inte så manlig ut…
Har inte orkat ladda över mina bilder än…
#0 Fastnade jag och Elisabeth på bild? Den behöver du inte lägga ut här iofs 

#4 Klart ni fastnade, se så söta ni blev!
Efter allt tjafs som varit om publicering av bilder, så bestämde jag mig för att ta bort bilden. Om ni vill kan jag maila den till er, Hanna och Elisabeth, hör av er i så fall.
Ser fram emot era bilder.
#6 Ahh! Vad hemskt! 

#7 VAd söta ni är *ler*..
Ja jag vill se en massa bilder nu Yvonne *ler*

oj oj ombytta roller;)

JA,han är verkligen fin
ooh sa fiin
det finns vall inga sana i australien!

Jag håller på o sorterar mina bilder o identifierar det som finns på dem. Sen skall jag lägga ut bilder här. Men iom att jag kom hem från Holland till två sjuka barn så går det inte värstans fort…
Tyvärr är över 200 bilder som bortblåsta! Däribland ALLT jag tog i Tyskland. :-(
Jag hoppas att jag fick ngt som är av okej kvalitet så jag kan lägga ut dem i morgon.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Det ligger bilder ute på vår hemsida www.shetlandsponny.eu
Sidan är inte helt färdig utan kommer att kompletteras under de närmaste dagarna.
Bilden är på en favorit från Holland Othello v.d veldhoeve
#10. Så det är han som är den omtalade No Fear v.d. Römer, han såg inte helt fel ut 
#14 Många läckerbitar där på din sida.
När jag studerar bilderna så ser jag något jag undrar över…Byggfläktarna….ser lite farligt ut med alla kablar…Har man dom för att hästarna ska bli "fluffigare"?

Tack!
Japp, hästarna fluffades, fönades och färgades…

#17 - det måste jag säga är himla sjukt…ska inte en shettis se så naturlig ut som möjligt?
varför tillåter man då byggfläktar, färgning m.m? får de Hollänska hingstarna visas med skor?

Ja de får lov att vara skodda. Under bedömningen så skrittar de på en betongplatta som ligger i mitten av manegen.
#14 VILKEN MAN 242 hade!!!!! Den liggande… vad har den för färg? silver…????? Det var mest svarta eller? Fanns det fler bruna än http://www.shetlandsponny.eu/Fotografier/070105_hingst5.jpg ? Fanns det några gula (gulbruna, isabeller, cemello)? Någon brunskäck?
Är det någon mer som tagit kort?

Det kommer namn på hästarna under kvällen (förhoppningsvis).
Den liggande hästen är mörkisabell.
I klasserna för de mindre hästarna var i princip alla färger representerade. Ju större hästarna blev desto fler svarta gick i ringen…
#22 aha… vilken intressant iaktagelse…
Vilka favoriter hade ni då? *nyfiken* Om ni fick välja 3-5 hingstar att ta med hem till Sverige, vilka skulle ni ta då?

Är det möjligtvis Lucky Win Wegdam på kortet?
Vad hette den bruna hingsten (#20)? Vad hade han för stam?
Hade de kataloger också med förteckning på alla hingstarna?
Vilka för- och nackdelar är det med holländs hingstpremiering jämfört med svensk?

Den bruna hästen heter Leandro v. Stal Brammelo och är e: Goldwin v. Wegdam u: Gladyss v. st. Brammelo ue: Adam v. Spjuitsdom

#19 och vaför får då inte de svenska hingstarna vara skodda vid premiering, ska det inte vara samma regler och alla följa moderstambokens regler om oskodda hingstar?
blir lite förbryllad då jag inte på några omständigheter fick visa frosty skodd på premiering, trots att han är en tävlingsponny och skodd i flera år….
blir galen på alla dessa regler hit och dit!

#27 De som inte är godkända innan får inte ha skor där heller. Men precis som här hemma, får hingstar som redan är godkända visas MED skor.
/Cattis

Mina favorithingstar som jag gärna ville ha med hem
1. Othello v.d. Veldhoeve
2. Tiger v.d. Bosrand
3. No Fear v.d. Römer
Man fick köpa ett program (ser ut ungefär som ett svenskt utställningsprogram)

#28 TACK för det Cattis - då vet jag att det är lika för alla - behöver alltså inte åka med frosty till holland då för att få visa med skor då 

Nu fungerar länken i inlägg #14.

Tack Annette!!!

#38. Det var så lite så.

tycker jatttteeee mycket om no fear vd romer oooh saa fiin onskar mina shettisar hade sadan man!! 
#27 JÄTTEGRATTIS!!!!

Någon som har en bild på
Ventum v.h Ponnystalltje
ef Octaaf v.d Römer
u Leotine v Hogenhof

Förlåt mitt dumma inlägg på det fina fotot på brun hingst men han är väldigt lik min Lucky som kommer från Wegdam (något rätt)!!! Våran hingst blev visad i lördags 1premie och trea i klass han är redan licenserad för livet men vi tyckte det var roligt att han blev visad och vilken tur synd att jag inte kunde få se han på plats det skulle varit jättekul men pågrund av min sjukdom fick jag stanna hemma.
Jag har börjat lägga ut bilder på vår hemsida, www.kilskogen.com
Där kommer bara att läggas ut en bråkdel av alla foton jag tagit - flera hundra totalt! Mer kommer under kvällen och följande dagar, nu måste jag ta tag i de dagliga sysslorna som halkat efter när jag varit och roat mig i nästan en vecka 
Nu förstår jag verkligen varför jag är så förälskad i shettisen, när man ser foto från holland och deras helt underbara hästar. Nu vet jag exakt hur jag vill att mina föl ska komma att se ut
Vilka hästar!!!! Tack för att ni delar med er till oss som fick vara här hemma.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#46 Verkligen läckra hingstar. Och bra kort!
Den där Sandro…hur hög kan han vara? Jag har glömt hur det var i Holland…mäter man hingstarna där?

kul att se lite kort, tänkte dock på att ingen av hingstarna visas med träns, och att många hingstar ser stora ut, ligger de i snitt högre än vad svenska hingstar gör?
och varför i hela friden cykeltränade man dem?
#48 Sandro är 106 cm enligt katalogen. Självklart mäter de hingstarna även där!
#49 Träns hade nog inte en enda hingst men flera har små bett fästa i grimman, syns knappt. En del cykeltränar hingstarna för att få en bättre trav, en del travade kanon vid cyklarna!
#50 OK, då var det kanske i England man inte var så noga med mätningen.

#34 I Norge får ALLE shetland vises med sko,noe de aller fleste gjør…Er vi det eneste land som tillater dette??
Syntes ikke det er rett,for de får jo vist mye mer naturlig bevegelser uten sko! Jeg viste selv en mini (77cm) i fjor og han hadde jo aldri hatt sko på før,hadde egentlig godt trav,men med sko ble han slett ikke bra! Er ikke lett å sko en mini med de små høvende uten å sømstikke de…Han ble riktig nok godkjent,men med kun 6 på bevegelser…Så vi skulle jo hatt like regler som dere…da hadde det ikke gjort noe å kommet med en uten sko…Gjør man det i Norge i dag,så er man nok alene om det!

Fler bilder finns på hemsidan. Någon som vet om det är Toyhorse Mystery på bilden?

Nu är vår bildsida från Hollandspremieringen färdig
#53 Jag skulle tro att det är Kerswell Cloud.
#54 Kan du inte vara snäll och maila mig bilderna du tog hos oss? I alla fall den på "bergsgeten" vore kul att se 

Hej allihop!
Till alla resenärer: tack för en rolig och trevlig resa! Det är viktigt med ressällskapet!
Tack Ben och Anne för arrangemang och engagemang!
Har lagt ut lite bilder på vår hemsida, mest från mini då förstås!
Titta gärna in hos oss på http://axtorp.se
Hälsningar från snapphanarna Kristina och Anders på stuteri Axtorp
#44 Jag har tre "hemma-hos"-bilder (i spiltan) till dig + några på hans vackra far.
Ventum är en mycket fin hingst, grattis Carina och Leotine 

#55 Tack för hjälpen, alltid kul att veta vem man har på bild.
#59 GRATTIS till en mycket fin hingst. Jag blev felinformerad och gick och beundrade en annan fin hingst som enligt ryktet skulle med er hem 

#60 Tack! Där ser man, man ska inte lita på rykten! 

Yapp han är jättefin Yvonne nu har jag ju sett han live med *ler*
En säkert idioförklarad fråga… men varför har man halm att ströa med när ändå byggfläktarna blåser bort den???
#63 Hur tror du spån eller torv skulle fungera? Fläktarna är ju inte på hela tiden heller, bara innan visningen.
#29 aha! Gratulera! Var det inte den ponnyn som tävlade på ESG? I så fall fotade jag honom där.

varför fläkt undrar jag då:S?

#66 - för att få hingstarna riktigt "fluffiga" tills utställningen.. rätt töntigt måste jag säga….. återigen ska inte en shettis se naturlig ut!?

#67: Det handlar nog egentligen om att de vill visa upp det allra bästa hos sina hingstar. Och egentligen tänker ju även vi på det sättet: Vi klipper deras hakor, schamponerar dem, delar manarna, använder glansspray, etc.
Står sedan hingstarna inne i en gemensam lokal under en stor del av dagen (och natten!) så blir det nog både varmt och svettigt med vinterpäls och allt och det är förmodligen då fläktarna kommer in i bilden, för att hålla dem torra och "fluffiga".
Däremot så har jag lite svårare att förstå det herrans liv som tycks utspela sig på läktarna när hingstarna visas! Det tycks vara ett näst intill öronbedövande odjud med skrammel och tjo och tjim, med syftet att få hingstarna riktigt laddade och alerta. Våra svenska hingstar skulle nog få hjärtslag i den miljön! Heder åt Wille som klarade det med den äran!
#68 Varför delar man manarna?

#68: Det är nog en smaksak … och lite mode! För en 15-20 år sedan var det aldrig aktuellt att dela manarna. Tvärtom, då tyckte man att en fin hals bäst kom till sin rätt om den visades helt manfri. Då kämpade man snarare med att få över all man på en sida!
Idag är det mer regel än undantag att manarna delas.
#70 Men, då krävs det väl ett väldigt "hårsvall" för att det ska bli bra?
Jag har sett ett sto (som av många anses som underskön) där jag inte förstår varför man delat den tunna manen.
Kan det då vara för att dölja en inte helt bra hals alltså?

#71: Det får du fråga ägarna om … men samtidigt kan ju inte en tunn man dölja speciellt mycket …
#72 Tunn men lång 

#73: Jag tror fortfarande inte att en tunn man gör någon större skillnad, delad eller ej, oavsett längden. Om nu många ansåg att ponnyn var underskön så var den kanske det … 
Hrm ursäkta men nu är ni lite utanför ämnet Inger och Lottie
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#74 Ja, jag sa ju aldrig att den inte var det. 

#75: Helt rätt! F'låt Milla … 

#78 Det är en fin liten kille du köpt Mia!
/Cattis

#78 Kul att få se bild på honom. Han ser fin ut!
#78 Wow! Han ser ut att ha ett vackert huvud, kort rygg, korta skenor och rikligt med tagel!!! Alltså vad jag tycker är rastypiskt!!
GRATTIS!

Tack! Han är helt underbar!
När jag kollar i papperna så visar det sej att Leandro v. Stal Brammelo e. Goldwin v. Wegdam bilden ovan inlägg 20 att Goldwin och våran Lucky är helbrödrar!
Inga fler som har bilder att lägga ut här från Holland?