Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1174 ggr
mco92
0

tömkörning

Hej!

Jag undrar när man som tidigast kan börja tömköra sin shettis?

lillolga
0

De flesta har så olika åsikter om just detta!!

Några tycker man är en idiot om man börjar för tidigt, medans andra inte gör ett skvatt med sina hästar och aldrig har gjort nå heller Rynkar på näsan så det är individuellt… Vad som är bäst är nog upp till vajre hästägare att avgöra själv..

Själv gillar både jag och mina hästar att hitta på nå så vi börjar oftast ganska tidigt. Dock har jag 2 st 2-åringar nu som ej blivit tömkörda ännu. Men ska börja på bara vädret (kylan) ger sig!!! Dom är med på promenader och tycker de är jätte spännande att det finns en hel värld utanför hagen Cool

Så jag tycker du kan testa dig fram, verkar hästen tycka det är roligt så är de nog inte för tidigt. Blir det allt för negativ reaktion så vänta någon månad och pröva igen, så skulle jag gjort.

mco92
0

Tack så mycket för ditt svar :) Tanken med mina hästar är ju att jag ska göra så mycket som möjligt med dom hela tiden. Dock är dom 09:or så jag vet ju att jag behöver vänta ett tag. Men jag vill ju ha en tidsplan så jag har någonting att vänta på :)

Jag har ju en del kvar att greja med.. Har bara ägt dem i en vecka och de är fortfarande halvvilda.

Men till sommarn ungefär då de är 1 år. Är det fortfarande för tidigt?
Hur har ni gjort, eller vad tycker ni?

[countess]
0

en i mitt stall tömkör sitt föl som snart är 1 år dock bara med grimma och bara leka runt i skritt

Sotingetroll
0

Jag tömkörde min kille i grimma redan när han var strax under 1 år. Han gick promenader med mig och då passade jag på att lära han styra osv. Aldrig hårt arbete utan bara en lek.

lillolga
0

Jag har oxå börjat före 1 års ålder på en av mina, dock bara med grimma och tömmar vid den åldern.  Jag har varit noga med komandon, stanna, framåt, trava, höger och vänster osv så de lär sig tidigt.

Men jag skulle aldrig "pressa" en i den åldern utan är dom med på de och har kul så är det helt ok enligt mig Cool

Tror ingen av mina hästar skulle uppskatt "inte göra" något livet!!! Själv skulle jag inte trivts så bra av att skrota i en hage kanske 30 år.

Ahnna
0

Det beror ju också på vad man menar med tömkörning. Menar man "gå rakt fram, styra i sidled, växla mellan skritt och trav" så spelar det ingen större roll hur gammal hästen är, så länge den inte ska ha bett i munnen. Men menar man "gå i form med bett i munnen i alla gångarter" så bör hästen vara lite äldre, åtminstone 3-4 innan man börjar, tycker jag. (Shetlandsponnyer utvecklas långsamt!) Att gå i form bygger ju nya muskler för hästen och man bör aldrig pressa en växande individ så hårt att kroppen påverkas negativt. Gå i form belastar också leder och ligament annorlunda vilket inte är skadligt i sig, men görs det felaktigt så kan det förstås påverka hästens kropp om den fortfarande växer mycket. Däremot är det inte alls farligt att växande indivder rör på sig och stärker sin kropp. Flört

Saker som precisionstömkörning i full fart och långa pass i form väntar i alla fall jag med tills ponnyn är minst 4-5 år. (Återigen, för att de utvecklas långsamt och dressyrform och precision är ganska krävande.)

Överlag tömkör jag inga unghästar före 2 års ålder, men vänja vid sele och bett kan jag göra innan - t.ex. genom att lägga på en däckel eller ett träns i boxen och låta hästen stå ett tag med det medan jag t.ex. borstar svansen eller pysslar med nåt annat. Att till exempel alltid sela på vid grinden och leda hästen till stallet varje kväll med selen på, och sedan sela av direkt när man kommer in i boxen, är ett bra sätt att vänja hästen vid att selen är en fullt naturlig del av vardagen, precis som en grimma. Sånt tycker jag absolut att man kan börja med redan med halvårsgamla föl eftersom det inte belastar deras kroppar. Men just själva arbetet i selen väntar jag med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se