Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 9866 ggr
Wimsy
0

Bilder på shettisboxar

Hade varit kul och se hur era boxar till shettisar ser ut och hur ni gör med hingstarnas boxar.

Ehal
0

Min har en stoor box, stor storhästbox, 12 - 13 kvm. Men har fått en anpassad dörr, för att kunna kika ut.

Mantasmatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har löst det med höga väggar mellan boxarna och dörrarna är som ni ser glesa så de ser lite ut iaf. Men de är inne så kort stund. Verkar tycka det är skönt att ha maten ifred för nyfikna och glupska boxgrannar Flört Är glad att jag valde så höga dörrar för en försökte hoppa över, men gav upp Skrattande

AnnicaL
0

Har väggar och dörrar på ca 1 m. Boxarna är på lite mer än 8 kvm var.

På bilden är det lite julpyntat och så ska det målas till sommarn…

stallostby
0

Har boxar till mellanstora/stora hästar. Fronten är ca 1,10-1,20. De når inte över med huvudet men ser ändå lite. Mellanväggen går att justera genom att ta bort eller sätta dit plank.

Inte optimalt men det funkar. I en box har vi extra låg dörr, så ponnyn kan se ut, där är höga väggar f ö.

Har gamla galler kvar att sätta i vid behov men är rädd de kan fastna med hoven. (ca 7 cm mellan stängerna) sätter nog hellre en planka till.

(detta gäller för hingst som sto)

Joystick
0

Shettisar fanns inte i tanken när vi byggde stall här hemma..

Hästhuvudena på boxarna är då från de stora hästarna vi hade där..

Rosa huvud Undis.. tinkerkorsning.. vilar idag på de evigt gröna ängarna.

Blåa huvudet Big Money Pellini  vilar på trotjärnarnarnas guldhimmel

Till sommaren så blir det huvudbilder på Joystick Diablo på den högra dörren och Pegasus på den vänstra dörren..

Boxarna är dryga 3x3 meter. Eftersom killarna ligger och sover gott när de är inne i stallet vilket inte är alltför ofta..

Tror att de tycker att de är skönt att få vara ensamma  nån gång i bland..

SOM jag skrivit i andra trådar så ska vi försöka göra om i stallet till sommaren.. Just nu lutar de åt att lägga playwoodskiva på lastpallar och båspallmatta ovanpå.. då kan de små busarna kliva upp en bit så jag får lättare..

Anna-Carin

SofieN
0

Har nog bilder på lite olika varianter tror jag. :)

Den här är ifrån ett pyttestall som vi stog i, inget stall man är fler än en i om man säger så. Men jag gillar boxarna väldigt mycket. :)

SofieN
1

Dålig bild. Men innan vi byggde dom tre små boxarna i det lilla utrymmet hade vi två stycken som var mer avlånga, var väl ungefär en halv storhästbox.

SofieN
0

Just nu har vi tre boxar som motsvarar mått för stora hästar, boxen på bilden har varit två boxar tidigare men är nu en enda som två hästar delar på.

Dom andra boxarna har vi sänkt ena dörren på och den andra har vi kvar den höga dörren på, där det står en ponny i varje box.

SofieN
0

Och denna var den första boxen vi hade, när jag bara hade en shettis. Jättefin box, supernöjd med den!

ThiffannyJ
0

Här är en gammal bild på vårt stall, julpyntat med man ser ju boxarna i alla fall och stallet ser likadant ut i dag. Våra boxar som syns på bild är 2*2 meter. Hingstarnas boxar är lite högre väggar och 2,5*2,5 meter.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SofieN
0

#11 Vad fint det ser ut! Hur många boxar har ni totalt?

Moheda
0

Dålig bild… men vi har galler helavägen upp, både mellan boxarna och ovanför dörrarna. Vi har både stora och små hästar i våra boxar. Tycker personligen inte om boxar med låga dörrar då en skrämd eller sällskapssjuk häst kan ta sig ut…

ThiffannyJ
0

#12 I stallet är det 14 boxar totalt. 10 av dem på bilden, 2*2 meter, tre hingstboxar 2,5*2,5 och en fölbox som är stor vet ej exakta mått men säkert 5*3 meter.

Mina "svartingar" trivs bäst i 2*2 boxarna, de har blivit erbjudna de större boxarna men vill inte stå där. Har inga galler emellan och det funkar jättebra, bara man får en snäll granne som man kan klia lite med och så.

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

**dubbelt**

www.minishetland.com

pytte
0

Våra boxar är gjorda för storhäst men vartefter dom stora "bytts" ut mot shettisar så har vi kapat dörrarna.

[lindatornerup]
0

# 11 Viket supersnyggt stall!!! Själv hade jag fördelen att det var helt tomt i den delen som nu är shetttis stall så vi har nu 5 st boxar där. Dom är byggda så att dom följer kort och ena långsidan, vilket gör att det blit en fin plats i mitten att stå och pyssla på och när hovslagarn kommer tex.Den andra långsidan har jag en större port på , för där ska hö och halm in för vidare"transport" upp  på logen. Har inga bilder på det men ska ta några bla till min hemsida , så ni kan kolla där framöver om ni vill.

ThiffannyJ
0

#17 Tack!

Våra pållar gillar inte när de inte ser ut! De gillar inte alls när man är borta på tävling och man hyr "sotr häst box" och de inte ser ut. De bara gnäggar och vill inte vara där. Så våra pållar skulle bli jättelessna med höga väggar och galler upp till taket….

www.minishetland.com

Moheda
0

#18 Det är ju självklart bäst med det som hästarna är vana vid. Själv har vi inga problem med lessna hästar däremot har jag ett sto, c-ponny, som är sååå sällskapssjuk så hon skulle defenitivt kasta sig över  en "öppen" box. Cool

stallostby
0

#16 Kanonfint! vi kapar också dörrarna vartefter Flört (rättare sagt gör nya..) Men vi har inte så fint

SHV-Pysen
0

Fina och mysiga stall alla har för sina små! Gillar att de flesta inte har något galler på boxarna!! Skrattande

Pysen hade inte kommit till sin nuvarande ägare om hon inte haft en shettisbox, så jag har den att tacka för att jag fick träffa honom ^^ Har ingen bild för tillfället tyvär.