DNA
En korkad fråga men hur går man tillväga för att göra DNA på hingstarna??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Man rycker hår från svansen och skickar iväg. Det matchas sedan mot föräldrarna. Därför måste även hårprov från mamman skickas in, om inte det är gjort tidigare.

#1: Precis! Och det är viktigt att hårsäckarna följer med. Det är av dem man gör själva DNA-testet, som jag förstår det. Man bör nog plocka ett 20-30-tal svansstrån och så skickar man in dem till SLU.

#2. Tack för ditt förtydligande, hårsäckarna måste ju vara med såklart.
Tack tack då var det ju som jag trodde
en dum fundering igen……….
Har ju skickat in tagelprov till stamboksföraren i samband med chippet, men jag måste alltså ändå skicka till SLU?

Förmodligen räcker det med en omgång. Jag tror att stambokföraren skickar tagelproverna vidare till SLU när DNA-typning är aktuell. Det är ju enbart SLU som utför detta. Stambokföraren är nog enbart en mellanstation, där tagelproverna sparas tills dess en ev. DNA-typning blir aktuell. Tror jag …
Aha tack då blev jag lite mer klokare

#7 Nej.
Du skall själv skicka in hårprover till SLU. Ring dem och be dem skicka dig ett "provtagningskit". Det är provpåsar och de blanketter du behöver. Det kommer i princip med vändande post. De hårprover som stambokföraren har, är inte till för detta.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det måste vara en godkänd id-kontrollant som tar DNA, eller en veterinär.

#9 Nej, det behöver det inte. Man får lov att ta proverna själv.
Jaha då ljög de för mig på SH när jag ringde o frågade..!

#11 Enligt SLU, som skickar ut provpåsarna, så kan vem som helst ta hårproverna. Iaf då jag sist skickade efter påsar.
/Cattis
Vem som helst kan skicka in DNA prov,och ta, men hästen måste ha en identitet, märkning var det sista jag hörde

Borde det inte vara en utomstående som tar tagelprovet?? det kan ju vara att man har säg, 2 svarta hingstar och man tar tagel från tvärtom o skickar in… förväxlingsrisk menar jag,
jag skulle nog ta en utomstående,

#14. Då stämmer det inte med den uppgivna härstamningen.

#14 Precis som Annette (#15) skriver, så stämmer inte härstamningen på de två svarta hingstarna om du tar prover från fel hingst. Deras prover kollas ju mot deras mor och far. Därför är det ingen vidare risk för förväxling, eller ens för fusk.
/Cattis
Super tack, då vet jag!!

Sofia Mikko på SLU är ansvarig för DNA-typning och härstamningskontroll (http://hippocampus.slu.se/kompetens/lasmer.cfm?call=kompetens&id=124). Det går jättebra att kontakta henne om man har frågor och funderingar.
Har precis varit i kontakt med henne och hon säger att man kan kontakta registratorn och höra med honom. Går det bra med honom så kan man anävnda proverna som han har.
OBSERVERA om det är en GAMMAL hingst som är far och bara lämnat blod så kan BLODPROV behöva tas eftersom hår-dna och blod-dna inte pratar samma språk!

#19 Varför göra det så omständigt? Dels skall du få tag i honom, sen skall han leta rätt på ditt prov. Sen skall det postas och det lär du få betala portot för iaf.
Be att få en provpåse från SLU och dra loss hår från svansen. Inget svårt alls.
/Cattis
# 20 Det behöver inte vara som du skriver. I höstas fick vi en hingst godkänd (Workingclass Hero). Hans mamma har redan en godkänd som Touch of Gold. Touch of Gold är härstamningskontrollerad med blod så också hans mamma.
SLU letade reda på mammans blodet och tog DNA från det utan att jag bad om det. Det kostade dessutom ingenting. Vilken service
Men då lämnade ni BLOD från Workingclass Hero eller???
Nej de tog svans tagel på premieringen.
Om modern är död och inte är DNA-kontrollerad, kan då hingsten göra härstamningskontroll mot någon annan då? Eller kan han aldrig lösa licens?
Men jag har hört att om förädlrarna är blodtypade måste även avkomman göra det… stämmer inte det???
# 25 Som jag har uppfatat det Nej
# 26 Kolla med SLU så får du ett säkert svar
Så här har Sofia Mikko (SLU) svarat mig:
"Det går inte att jämföra en DNA-typ med en blodtyp. Det är som att jämföra äpplen och päron. Däremot kan man rena fram DNA från både blodprover och hårprover."
"Att DNA-typa från blodet kostar lika mycket som att göra det från hårprov. Egentligen är vår kostnad större men det bjuder vi på eftersom det är en under övergångstid som detta sker. Det tar längre tid att utvinna DNA ur blod än från hår, därför önskar vi helst få in hårprover. Alla hingstar som premieras via SH blir DNA-typade, resultaten och fakturan skickas till dem. Sen gör de upp med resp. förening eller hingstägare."
Inte för att jag blev så mycket klokare… vad innebär "rena fram DNA"?
#28 Det är något kemiskt man gör tror jag, för att få fram själva DNA-spiralen. Då kan man studera den sen, annars finns en massa annat "skit" i den också och det går inte att se…
Vi gjorde det på en lapp på stockholms universitet.
Sofia har skrivit till mig igen:
"Normalt behövs inte DNA-typning av flera generationer, dvs när mödrarna redan är registrerade så behöver de oftast inte härstamningskontrolleras även om SSS gärna ser att det blir gjort även på dem, speciellt om deras söner är godkända hingstar. Vi tar alltså inte i alla fall upp de gamla blodproverna på de gamla hingstarna även om ägaren, ibland i onödan, kryssat i rutan för härstamningskontroll. Detta för att bespara hästägaren onödiga kostnader."

#30 Fast numera krävs det på både mor och far.
/Cattis
Ja det stämmer det står klart och tydligt i RoB jag vet för jag har lusläst det

#32. RoB? Du menar inte PoR?
#33 HAHAHAHAHAHA jag som skulle vara lite tuff hehehehe jo men det är ju klart ju att det ska vara PoR ju. Tack annette

#34 Ja, jag undrade just var RoB stod för jag med. "Regler och Besvärliga paragrafer" kanske :-)
/Cattis
#35 japp jag tycker vi kan döpa om dom till just det
#22 Enligt Sofia Mikko kostar det 520:- + moms att "rena blodet" och få ut DNA… Kan vara bra även för adnra som funderar… Så jag misstänker att SH/SSS står för den kostnaden för att en aveslvärderad hingst ska få bli godkänd om SSS vill ha honom i avel…

#37. Det trodde jag ägaren får betala själv?
Alla ägare får betala DNA kostnaden själva.
#22 så det var inte gratis då?????
Jag vet inte varför jag inte har fått någon räkning på Workingclass Heros mammas DNA, kanske för att jag har betalat blodtypningen en gång när Touch Of Gold blodtypades.
Touch Of Gold är blodtypad, hans söner är DNA testade jag har inte betalat för att SLU tagit DNA ur det blodet heller.
OM detta känns som ett problem för dig kan du ju alltid ringa till SLU och be dem fakurera mig
#41 OM detta känns som ett problem för dig kan du ju alltid ringa till SLU och be dem fakurera mig
Nääääääää nu menar jag inte såååå utan jag vet en bekant som är liknade situation men med ett sto… Jag funderar på om det är skillnad på om det just är en godkänd hingst eller om det inte är det… Alltså om SH eller SSS står för kostnaden eller om SLU bjuder på det om det är en nypremierad hingst.

SSS står inte för kostnaderna, det gör hingstägaren. I Ellas fall fanns ju mammans DNA på plats, och då är det en annan sak troligen.
/Cattis

#42. Hon får nog betala sitt.
Jag tror inte vare sig SH, SSS eller SLU bjuder på kostnaden. Jag gissar på att eftersom Workingclass Heros föräldrar redan var kolllade så kostade det inget av den anledningen.
Jag menar alltså inte alls något personligt, utan mest generellt när kostnaden betalas respektive inte betalas av ägaren…
Någon som vet om Annelunds Doc RS 211 är blodtypad eller DNA-testad?

#45.Som ägare skulle jag kallt räkna med att alltid få betala själv. Allt annat är en glad överraskning.
#44 jag tror du har rätt i det.
Jag vet bara att när jag ska lämna in DNA på Pirat så skickas även Persiljas faktura till mig, då det är jag som har begärt DNA på henne, kanon har ju redan lämnat.
Kan aldrig tänka mig att varken SH, SSS eller SLU skulle bjuda på någon kostnad.

#47 Konstigt. När "Phantom" DNAtestades mot Livia fick jag den fakturan och inte hingstens ägare.
#48 hm det var ju konstigt, fast iof sig skrev jag själv i att fakturan skulle skickas till mig, då hade "phantoms" ägare fyllt i att det var du som skulle ha fakturan.

#49 Tydligen… Hade det varit rätt hingst hade jag inte brytt mig så mkt. Då hade det bara varit kul.
Hur gör andra? Brukar hingst- eller stoägaren betala DNA-testet?

Det är den som skall göra provet på sin häst som skall betala, även för föräldrarnas prover.
Milla: Hur kommer det sig att du redan nu DNA-testar Pirat?
/Cattis
#51 Om det visar sig att han går igenom så vill jag kunna använda honom till Celma och då hinner förmodligen inte hans DNA bli klart