Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 286 ggr
dranto
0

Växande 4-åring??

Har en valack som blir 4 år i maj. Jag mätte han igår för jag tyckte han har växt lite mer bak och han var 107 cm i manken och 110-111 cm bak. Visste ju att han var stor men trodde han slutat växa vid det här laget. På utställning i höstas så mättes han till 105 men det var efter 5-6 mätningar då mätstickan visade 107 flera gånger.
Får jag ändå visa han på utställningar men utom tävlan så att säga?
Hans mamma är 104 men pappan 98. Han var nästan 1 m som ettåring redan. Hade ju helst sett att han stannade under 107 men vad gör man…

Kratern
0

107 fram och 111 bak tycker jag låter som en vanlig shetlandsponny från dagens avel. Stor, men skillnaden fram och bak gillar domarna uppenbarligen.

VeronicaP
0

Många ponny raser kan skilja sig från kors till manke och inte bara shettisar kan jag även tala om för dig Inger

konstigt att du tog den högsta höjden Inger och inte skrev 110 cm som det även skulle kunna vara Flört

Kratern
0

#2 Så du vill mena att det inte ligger något alls i det jag säger?

Spelar inte så stor roll om det är 110 eller 111, överbyggd i alla fall….eller hur

Annette
0

#0. För stora shetlansponnyer rangeras inte, men vad jag vet så får de visas.

VeronicaP
0

# Nä jag tycker faktiskt inte det , har inte märkt eg att shettisarna är mer överbyggda än welsh, new forestar och andra ponny raser …

ester
0

#0 Så länge han ligger på 107 så är han inom gränsen för shetlandsponny, om han inte växer mer. Så du har samma rätt som alla andra som håller sig inom 107 att delta och få poäng, rangeras och att få rosett. Det som jag skulle råda dig till att göra, är att ordna ett mätinyg på honom nu , som du tar med dig på årets utställningar, det gäller under hela år 2007.Att han i dagsläget är högre än 107 bak har ingen betydelse.

dranto
0

#6 var kan jag fixa ett sånt?? Är ju rädd att mankhöjden också ska växa så han blir typ 110 cm.

ester
0

#7 Du tar kontakt med en utbildad mätman, namn på dessa finns på spafs hemsida - www.spaf.info under Mätreglemente2005 står det godkända mätmän där finns det aktuella mätmän för respektive län. Du måste också ringa veterinär , både veterinär +mätman ska komma till dig och mäta din ponny. Man kan också ta dit två mätmän men det är endast nödvändigt vid slutmätning som görs när ponnyn är 8:a år, ska man tävla (inte utställning ) så ska det mätas även vid 6 års ålder.

Jag har gjort detta på ett av mina ston, hon var 106 vid 4 års ålder och är fortfarande 106 och är nu 9 år.Det kostar lite, kan du planera detta besök så att veterinären kan komma när de har andra ärenden i närheten så behöver ju inte kostnaden för detta besök  dra iväg allt för mycket, jag betalade ca 500-600 kr men då var det 5 år sedan. det kan det ju vara värt för att man ska kunna bekräfta att ponnyn inte är över 107 i mankhöjd och kunna delta på utställningar under 2007.det kan ju också tänkas att det finns någon ridklubb eller förening där du bor som har någon mätdag då man kan komma med sin ponny och få den mätt,men vänta inte för länge ifall din ponny skulle växa mer. Om det vid mättillfället skulle visa sig att din ponny är större än 107 så har du rätt att vid detta tillfälle vänta, tror att det är en timme för att din ponny ska kunna slappna av så att man kan mäta honom igen. Dessutom så har du rätt att mäta om din ponny vid ett annat tillfälle av samma mätman( du får inte byta mätman ) ifall han skulle vara högra än 107. Hoppas att det går bra lycka till, du kan gärna maila mig om det är något mer du undrar över.

dranto
0

Tack för svaret men jag tänker nog inte betala en massa pengar för att få han mätt då han ändå inte är ngn guldhäst (fått 37p 3ggr i rad). Om jag visar han så får det nog bli utom tävlan.

Men jättetack för den långa förklaringen. varför måste vet. vara med?

ester
0

#9 Är osäker på det men kanske en anledning kan vara för att ha koll på att hästen är okey p.g.a. att det förekommer att man verkar en del hästar för hårt för att få ner mankhöjden.Du behöver ju inte bestämma i förväg att delta med din ponny utom tävlan,han kanske inte växer mer.