Ligghall
Jag skulle vilja att ni som har lösdrift med ligghall berättar hur de är byggda - material - och gärna att ni visar era ligghallar på bild. Hur är måtten för ponny ? - är det samma regler som för stor häst - d.v.s. 80 % av boxytan om man ej utfodrar i ligghallen och 100 % av boxytan vid utfodring ( enligt djurskyddsbestämmelserna för hästar ).Höjden skall ju vara minst 2.20 i box har ni samma höjd i ligghallen ? Vad är skillnad på en ligghall och ett vindskydd ? Hur gör ni utfodrar ni i ligghallen eller inte ?

Det är 80% som gäller, och man måste hålla samma takhöjd, dvs 2.20.
Jag utfodrar med hösilage utanför ligghallarna. Ger kraftfoder i två av dem då det är ett gammalt foderbord som delar av dem - mkt praktiskt nämligen.
Skillnaden mellan vindskydd o ligghallar finns inte längre då vindskydd också måste förprövas och ha godkända mått - för ligghall. Så, allt heter eg ligghall/lösdriftssystem.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vi har en befintlig vindskydd/ligghall som har varit till får. Den är plåtskodd och har nog en takhöjd på 2.50-3 m. Det är gjutna betongplintar som håller stolpar på plats som är impregnerade.
Tre hästar ska använda den och den är 16 kvm större än vad minimåtten kräver. Tänker utfodra i den och ha vatten/mineraler och ev. kraftfoder där, då det är så stort.
Ni som har lösdrift och har erfarenhet av det-Kalkar ni i botten. Har ni spån och halm eller enbart halm?. Det är första vintern som jag ska utnyttja det här och vill ha tips och råd på en bra bädd. Torv, skulle det fungera bra?

Jag kalkar dels botten, sen kalkar jag då jag fyller på ny halm. Inte varje gång jag lägger in lite grann, utan då jag lägger in stora rundbalar med halm. Oftast. Jag använder enbart halm, det brinner bäst och det är i slutet av säsongen ganska fint gödsel i botten.
Anledningen till att jag inte fodrar stråfodret i de som har foderbordet, är att jag inte vill ha dem stå inne hela tiden bara för att de äter. De står ute och går bara in då de får extra eller om ex unghästarna vill sova. Fast de sover iofs oftast runt hösilage balarna, så de ligger i närheten av resten av flocken.
/Cattis

Jag har tre ligghallar. Två av dem ligger i ena gaveln på själva "stallbygnaden". Den tredje ligger i en hage och har plåtväggar och plasttak (jätteljust där inne).
/Cattis
Tack Cattis och Anna för era svar,några funderingar till - har era ligghallar fyra väggar med öppning eller tre väggar och en öppen sida ? har ni eller vet ni om det skulle fungera med en kallridå framför öppningen ? och är det isåfall något som skulle vara bra för hästarna ? Cattis hur tjock bädd har du från början ? mockar du i ligghallen eller strör du vartefter ? ja nu blev ju det nästan tusen frågor ……

De två ligghallarna i stallet har en öppning/dörr vardera, på ca 3 meters bredd. På den ena sitter en kylridå - som jag tycker är toppen! Håller kylan o snö ute, samt flygfän ute på sommaren. Har tänkt sätta kylridå på den andra också. Tidigare satt därr dörr, men de tog vi bort då vi målade stallet i somras.
Den tredje lösdriften har fyra väggar, med två öppningar på ena långsidan. Skall sätt kylridå där med, då det snöar in annars.
Jag brukar lägga in 2-3 storbalar med hlm som grundbädd, sen fyller jag på. Mockar, jo enstaka tillfällen, annars ströar vi bara på mer ovanpå. Har jag småbalar ströar jag bara lite då o då, tills det blir blött (de släpar ju in regn o snöslask de små liven - inte bara pinkar), då kalkar jag o lägger in ny storbal. Fast jag har slarvat lite med kalkandet ibland tyvärr.
/Cattis

Ligghall 3 - taket är av "genomskinlig" plast. Men där ligger det snö på, så det blir mörkt ändå. Men då det inte ligger ngt på är det väldigt ljust där inne. :-)
/Cattis
Tack igen ! ska pröva med lösdrift i vinter så alla tips och erfarenheter är bra att få.

Ingången till ligghall 1 i stallet. Man ser kogallren till foderbordet, som jag låtit vara kvar öppna, då de med lätthet kan fodras sitt kraftfoder där. Måtten för stalldelen är tillräckliga för 19 vuxna shettisar.
/Cattis

Vad har ni för "golv" i era ligghallar?

I de som ligger i stallet är det betonggolv. I den som ligger borta i ena hagen är det bar backe med grus som botten.
/Cattis
Kylridå? Hur ser den ut osv.?

Plastremsor som hänger lite överlappande om varandra i dörren, se bilden:
/Cattis
Hej cattis lösdriften som du bara har grus i som golv,hur funkar det tycker du ?Har du bara halm i den också ? Varför jag frågar är att vi funderar att bygga nåt liknande,men undrar lite om inte hästarna inte sparkar upp gruset ? Jag har nämligen inte bara shetisar utan ett varmblod också och han sparkar en del när han äter,men då är det kanske bättre att låta han äta ute,eller hur brukar du göra ?

#14 I början kanske det sparkades upp lite, men minimalt då det var halm upp till magarna på dem. Sedan har de trampat ner bädden så det är ganska hårt packat med halm som botten. Nu har jag inte halmat på sommaren, då de haft den att gå in i också. Så nu är det halmblandad mull där inne bara. Bädden blir jättebra nu i år då vi lägger in ny halm. Jag fodrar aldrig inne i den lösdriften, utan gör det utanför.
/Cattis
Okej,tack =)
Lösdriften,har ni byggt den själva eller har ni köppt den från nått företag ?Och i så fall vad kostade det ? Tycker nämligen att den ser väldigt bra ut och tror att den eller nåt liknande skulle passa mina hästar.

#16 Den har vi byggt själva. Den går säkert att finputsa så den blir nsyggare, men den är mkt funktionsduglig och håller alla mått som krävs. Den rymmer 7 (och en halv ;-)) vuxna standard shettisar, enligt bestämmelserna.
Det är inget svårt, man måste bara hålla koll på måtten och på att få tag på bra virke. Totalsumman minns jag inte riktigt, men det jag minns är att det absolut dyraste av alltihop var plåtarna till väggarna och de tjocka reglarna till bottenramen.
Jag har ritningen o allt ngnstans, undanstuvat. Kan leta fram dem o maila dig om du vill vid tillfälle…
/Cattis
Min gick på några tusen. Men då var det redan befintligt och endast plåt och viss del impregnerat virke inköpt.
Ett tips! Byggmax har billig plåt som duger gott och väl.

#18 Jag köpte mina plåtar på Byggmax, men det gick på ett gäng tusenlappar iaf. 4 meter långa och ett 20-tal st, det blev dyyyrt. Men bra :-)
/Cattis
Okej,tack.Tyckte att den såg väldigt bra ut din lösdrift,men vi funderar på att få tag i virke i stället för plåt. =)

#20 Ok. Problemet med bara väggar av virke som jag ser det är dock att de gnager på dem. Och att det är mkt mer underhåll för at thålla det helt och fräscht. Det skall ju tåla en del trots allt. Och så himla mkt billigare än plåt blir det nog ändå inte om man satsar på kvalitetsvirke. ;-)
/Cattis
#21. Det stämmer!. Vi har eget virke men valde iaf plåt. Av den anledningen att det är lättare att hålla snyggt och rent.
Plåten kostade 49 eller 59 kronor kvm. Minns inte exakt. Virke går ju på en del per löpmeter det också om man ska köpa det. Ingen idé att satsa på det allra billigaste. Krokigt bananvirke är aldrig skoj ;). Plus att det ska målas!
Jättefin ligghall du har fixar Cattis. Kan inte du skriva en artikel vad man ska tänka på. Det är dyrt ändå utan att man behöver göra några tabbar
fler bilder på lösdrifter?

Vill gärna ha fler bilder och bra tips innan jag bygger.
Puttar upp den här tråden igen.
Någon som byggt vindskydd/ligghall utav skivor ? Jag tänkte att det skulle gå fortare att klä vindskyddet med skivor. Har någon gjort det, och vilken sort använde du i så fall ? Blev det bra ? Håller det ?
Någon som byggt helt i plåt ?
Måtten för vindskydd, var hittar jag det. Tittade på Jordbruksverkets sida, men hittade inget där.
Ska bygga ett skydd för 5-6 shettisar.
Jag var lite för snabb när jag skrev det här inlägget. Nu har jag gjort klart ritning och bestämt att bygget blir helt i plåt, det blir billigast och enklast så.
Men då kvarstår frågan: ni som har byggt i plåt, vilka nackdelar har det ? Fördelarna kan bara bli bra antar jag, underhållsfritt och hållbart.
Vi har själv ingen ligghall etc men grannen har ett i väggar av trä och endast en del av "framsidan" öppen så att det blir lite mer ombonat. Plåttak på det.
När vi var och tittade hos Kulltorps stuteri hade han tak i plåt/plast (kommer inte ihåg vilket) men väggarna var i.af av en väv som släppte igen om en hel del ljus men ändå stoppade vind väldigt bra (det var 90% eller något liknande) vilket jag tycker var ganska så bra =)
Där hade de även två ingångar på "framsidan" så att ingen kunde bli direkt instängd utan då kunde gå ut på andra sidan~. Två ingångar tycker jag helt klart är bra om man har flera hästar eller någon som är lite dominant.
De hade hade dessutom två ligghallar bredvid varandra så att de som var "mobbade" också hade en möjlighet att komma in under tak. Ett annat alternativ är ju att dela ligghallen i två sektioner.
Hakuna matata!
Cattis, du får jätte jätte gärna maila mig ritningarna o info om din ligghall i plåt med plasttak!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//