Dela manen?
Hej
Delar ni manen på era shettisar innan utställning? varför och varför inte?
Jag delar på manen. Som helt ny fick jag tips att göra det och det har jag fortsatt med. Delvis har jag fortsatt med det eftersom hon har en del som naturligt ligger på vänstra sidan och det mesta på högersidan. Efter delning blir det lite jämnare och inte så spretigt. Det har blivit en bra linje på halsen, tycker jag själv. Fast jag hade kunnat tänka mig att inte dela också, frågan är bara om man vågar chansa…det där med att hålla sig till rutinerna spökar.
Vi delar manen på en del.
Prova hemma innan du ska ställa ut så ser du vilket som din pålle passar bäst i.
Har manen på ena sidan på mina ponny.. Tycker det är finast så iaf på mina och dom skulle aldrig heller passat i att ha delat man heller.
Tycker inte min pålle har så fin överlinje kan den se lite snyggare ut med delad man?

#4 Prova och jämför!
Många hästar får (eller ser ut att få iaf
) snyggare överlinje med delad man.
Delar man på 2 av mina och de andra två delar jag inte på….
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Jag delar manen på mina för att jag tycker att det är snyggast på dom. Föl eller individer med lite/tunn man delar jag inte manen på då jag inte tycker att det brukar bli så bra.

Jag delade manen på mitt sto (numera såld) men min tvåårige valack har jättetjock man som naturligt ligger åt ett håll. Tror inte att det skulle gå att dela den…..
ingen som har en bil på hur ni delar manen med tofsar ex. Har himla problem o få min shetti man delad
Jag har en bild, men då är manen redan delad. Men jag kan ju förklara hur jag gör.
- Badar hästen (under sommaren)
- När allt är noga ursköljt så har jag i manutredningsspray och reder försiktigt ut manen.
- När allt är utrett tar jag med hjälp av en kam och gör en mittbena.
- När jag är nöjd med mittbenan så tar jag en hårförn och torkar manen.
- När manen är torr så flätar jag ca 5-10 cm långa flätor ganska löst. Vill ju inte ha en vågig man.
- Dagen efter så tar jag bort flätorna innan jag åker i väg på utställningen.
Bilen föreställer Dita som åkte på vinterutställningen 2009. Hon är inte badad utan jag har bara redit ut manen och gjort en mittbena.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag brukar dela manarna ganska långt i föreväg, vissa manar är väldigt envisa och vill absolut ligga på en sida.
Och dagen innan gör jag precis som #10 borstett ifrån att använda hårfön men det ska jag nog prova ;)
#11 Tycker det är kanon med hårfönen! Fönar även svansen och ev flätar (löst) den om hästen har en tendens att kissa i svansen. I vissa fall har jag fått tvättat om svansen dagen efter och tycker det är bra att hästarna är vana med ljudet av fönen, går ju så mycket fortare att torka dem då ;)
Tänk på att fönar inte är gjorda att ha ute, så köp en skarvsladd som är gjord för utomhusbruk och var rädd om kontakten så den inte hamnar i badvattnet!
Delad glädje är dubbel glädje :)

#9 Jag har tyvärr ingen bra bild heller på hur jag delar manen men delar man den bara i god tid innan och gärna flätar den så brukar den hålla sig. Jag brukar fläta ner manen några dagar innan utställningen, kvällen innan tar jag ut flätorna, tvättar och schamponerar och sätter tofsar istället för flätor då för att inte få så lockig man. Jag brukar använda en ren hovkrats att dela med istället för kam, funkar kanon.
Jag har provat med att använda hårfön för att torka manen men hästarna tror de kommer bli uppätna av den hemska brummande saken så den har jag gett upp…
Sen tar jag ut tofsarna strax innan jag ska in i ringen och borstar och pälsglansar och borstar lite till, då brukar den ligga kvar.. 
Dixie visade jag på utställning i början på februari, hennes man har jag faktiskt hållit efter så den ligger fortfarande kvar i en spikrak mittbena.. Ser så fint ut, om man bortser från den väldigt solblekta pannluggen, men men…