Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1038 ggr
stallostby
0

Fritt hö utomhus

Blir inte en storbal blöt och dålig ganska snabbt vid fri tillgång på hö?

Mina äter inte hö som legat en dag och blivit blöt…en fundering bara?

SofieN
0

Ett tak är ju att föredra om man har fri tillgång och använder sig av storbal. Men dina hästar låter dock lite kräsna :)

stallostby
0

jo mina är säkert kräsna.. men de kanske vänjer sig… om det blir så..

SannaHolmgren
0

Jag hade storbalen utanför hagen på en pall och med pressenning över och lastade in med grep på foderbord endast det som gick åt under ett par dagar. På så vis gick alltihopa åt så slapp de trampa ner och bajsa i en stor anselig del. Då räckte det att jag lade in varannan dag. Sen blev det allra minst spill när jag provade sprida ut maten över en jättestor yta så de fick gå och "beta", men det blev ju inte möjligt sen med det snötäcket som blev.

AusaBausa
0

våra äter upp allt o en bal varar 2 veckor knappt..när det är dags att hämta nytt finns inget kvar..jag hämtar inte nytt förräns det är slut just för att dme SKA äta allt…så inga kräsna hästar här..har provat lägga pressening över men den plockar dem bort inkl om jag spänner band runt..;-)

Mantasmatte
0

Jag skämde bort mina hästar i början, gav de nytt bara för att de stod och sucktade efter mera trots att det låg massor av mat på backen. Blev ett jättesvinn och folk jsg frågade sa att det blir alltid spill efter hästar. Jag tog bort det gamla men ´la i fortsättningen inte dit nytt förrän de ätit upp (om det inte var grisigt såklart). Nu äter de varje stå utan att fundera och inget spill. Så det går att vänja dem. Men de är ju som oss, vem tar den gamla limpskivan när det ligger en ny bredvid Flört?

SofieBroden
0

vi har en rund höhäck i metall som det precis får plats en ensilage rundbal i. perfekt inget spill runt om. går åt 2 balar i veckan på 12 hästar. hinner inte bli dåligt även om det är dåligt väder.

AnnaLundin
0

När det snöar och regnar på en storbal i hagen blir den blöt, men min erfarenhet är att den äts upp tillräckligt snabbt för att inte hinna bli dålig av att bli lite blöt. Man ska inte ha mer hö/hösilage ute än att de äter upp det på några dagar-max en vecka på vintern.

Jag tycker nog att det är viss skillnad på hö med regn på eller hösilage med regn på - det senare är ju redan lite fuktigt och mjukt så lite extra vatten spelar inte så stor roll.

pluttanna
0

Är man rädd för att dte ska bli dåligt lägger man bara ut så mycket som går åt under dagen/tilll nästa fodring.