Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2944 ggr
Annette
0

Tandbyte - ålder

Ungefär vid vilka åldrar byts de olika tänderna ut?

Sotingetroll
0

Det där fick jag ett jätte bra svar på av min hästkunskap lärare på skolan för någon vecka sedan.

Ska bara försöka förklara utan en ritning :p

De 2 mittersta framtänderna byter de vid 2½års ålder, de 2 på vardera sida om de mittersta byter de vid 3½ år och sedan de sista 2 på utsidan vid 4½år.

0|0|00|0|0

Om du tänker att det där är hästens tänder så kanske du förstår.

Annette
0

#1. Jättebra beskrivet, tack Glad.

Jag blir lite fundersam. På min ena 5-åring ser tänderna som borde bytts ut som 3½-åring väldigt gamla ut Obestämd. Däremot så är den ena av de yttersta på väg upp. Det är nog förresten bäst att jag räknar tänderna, för nu undrar jag om det verkligen bara är 6 st Förvånad.

Sotingetroll
0

#2 Tack! ;)
Okej, hon sa att det kan variera precis som på människor, vissa tappar dem senare och andra tidigare. Hon sa också att oftast växer de nya fram under de gamla så tillslut ramlar den gamla bort men då är den nya redan långt uppe. Och därför kan det vara svårt att se när de tappar.

Ja du får räkna :p

Klasselover
0

Själv har jag hört tvärt om, att hästens två bakersta framtänder vid 2, 5år, nästa par vid 3,5 och de mittersta vid 4,5 år.. Min pojke tappade en av sina bakersta framtänder för ungefär 1,5 månad sen och han är 2,5 år..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

RC71
0

#4 Nej , det är som det beskrivs i #1

Klasselover
0

Hm, då är väl min unghäst rätt onormal när det gäller tänder alltså ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

VeronicaP
0

Tycker ofta att 3 årshingstarna bytar sina tänder så där lagom till hingstpremieringen , antingen när det är eller lite innan så man kán ha problem att träna dem och så ;)

Ellinor Johansson
0

# Japp min erfarenhet också.

helenecarlsson
0

Det kan variera lite från idivid till individ, en av mina tappade sitt första par som nybliven 3-åring, andra paret som 3½ åring och nu som nybliven 4-åring tappar hon sista paret. Behöver jag säga att vi inte kunnat jobba med bett på ett år =( hon har varit väldigt besvärad =(
Men snart finns det inte fler att byta ut =D

#1 Bra beskrivning
#4 Kanske en skada?