Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2106 ggr
sony
0

Vargtänder

Får alla hästar vargtänder och i vilken ålder? Vad görman åt de?

Hanna-D
0

Alla hästar får inte vargtänder och beroende på hästens användningsområde beslutar man om man ska ta bort tänderna eller låta dem sitta. Många hästar har inga problem av vargtänderna, på rid/körhästar brukar man plocka bort dem.

RC71
0

Som skrivs i #1 så får inte alla hästar vargtänder. Dom kan variera ganska mkt i storlek och oftast är det dom små vargtänderna som ställer till problem. Vargtanden är den första permanenta tanden och kommer redan vid ca 6 månaders ålder.

sony
0

#1 och 2# tack för svaren!

PP
0

Får jag haka på denna tråd och fråga om ni anser att man bör ta bort vargtänder "per automatik"?

En av mina ponnyer har nämligen. Jag har dock inte märkt av att hon skulle ha besvär av dem (tvärtom har hon fått beröm för sin fina mun av tränare och på tävling) och veterinären tyckte att man kan avvakta om de inte innebär några problem.

Men nu har jag börjat fundera på om man kanske bör ta bort dem ändå. Hon kanske skulle kännas ännu bättre utan dem..? Är dock lite orolig för ev komplikationer.

Elshira
0

#4 Ja förr eller senare så får nästan alla mer vargtänder problem med munnen om de nu har bett. Och precis som vi får överben så växer dessa tänder (som annars ofta kan sitta lite lösare än de vanliga tänderna) fast mer och mer ju mer det trycks på dem.

Så om man nu skulle få problem i framtiden så kommer de kanske att sitta som berget och tandläkaren får då bokstavligen benda loss dem. Har själv varit med om detta och då tog det 1 timme att få ut dem, dock hade rötterna blivit så djupa att de gick av och man fick plocka bort de sista bitarna 1-2 veckor senare.

Så för min del går det nog på ren "automatik" om man hittar några :) Man ska ju dock tänka på som det sas tidigare att det är så att ju minde de är destå mer brukar de vara i vägen. Men man ska inte tro att det inte finns några genom att bara titta lite själv då de ibland kan ligga under tandköttet som då säkerligen orsakar obehag när de får ett bett i munnen!

Hakuna matata!