Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 889 ggr
Miica
0

Shettisavel!

Som flera nog förstått så är jag ny inom ämnet, men ACK så intresserad!

Jag har lite frågor till er som har stuteri eller har ston som ni har betäckt.

De frågor jag har gäller ett sto som är betäckt med en godkänd hingst (shettis i detta fallet).
Vilka kostnader är det som gäller?

Vad kostar registreringen? Passet?
DNA-typning?
Vad är det mer?

Är som sagt grymt intresserad utav att veta!
Samt bolla lite idéer.

Har ett sto som jag starkt funderar på att betäcka OM jag får henne avelsvärderad.
Min tanke är när fölet föds att även registrera dett i svenska ponnytravsförbundet, då jag har fått för mig att det är billigare när de är föl?

Berätta gärna om era erfarenheter! OCH tack för er tid!

Hanna-D
0

Normalt sett har hingsthållarna följande avgifter: språngavgift, dygnsavgift/betesavgift och stoavgift (280 kr som betalas till SH=Svenska Hästavelsförbundet) + ev. moms. Självklart varierar det mellan hingsthållarna. En del har levande föl avgift, stofölsavgifter, färgtillägg osv.  Kolla vad som gäller för just den hingsten du är intresserad av.

En fölregistrering i SSS kostar 200 kr + postförskott (72 kr?). Läs mer på länken nedan. Dessutom tillkommer kostnader för signalementsbeskrivning och chipmärkning. DNA krävs normalt sett inte om föräldrarna är OK.

http://www.shetlandsponny.se/stambok/information_stambokf.htm

Miica
0

En fråga till då, även om de inte behövs hade de inte känts bätre att ha de gjort? Alltså jag hade känt att de hade varit bättre om de va krav på DNA för att minska risken för fel :p

Nåja är nog en extra kostnad om man vill då, men ngn som vet vad de ksotar ungefär?

Fidelia
0

Alla godkända hingstar är DNA-testade. Så om ditt sto inte är det måste du ju ta DNA på både sto och föl. Det kostar ca 600:-/ponny om inte priset höjts sen i fjol.

Miica
0

Hon är grundstambokförd. Skall premeras till sommaren, men vore kanske skönt att ha de gjort ändå?