Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1647 ggr
susanne-s
0

Ang: fång/bete

Jag undrar… om hästarna aldrig visat tecken på fång eller kolik, släpper ni dem då på "vanligt" bete, eller går alla era hästar på "sämre" bete ifa.?

Jag har aldrig vågat släppa på "riktigt" bete förren efter midsommar.

Hur gör ni?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Milla
0

jag har gjort som så att mina har fått gå på vanligt bete men jag har haft minst en tre veckors period där jag har gått och betat med dom innan jag släpper

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

susanne-s
0

Mitt sto har gått i små hagar sedan gräset kom upp, ca 3 veckor nu sista veckan äv nattetid och första veckorna med stödfoder-hö. Då borde jag våga släppa henne nu?

Har fått problem - lill hingsten har börjat klättra och han är helt hysterisk nu när han inte får gå med stoet, kunde kanske vara bra att få bort henne från gården, dom kan höra varann men ej se varann. Vad verkar vettigt.?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

hippoteket
0

Jag ska testa i år att ge Protexin Pro premium i förebyggande syfte. har tidigare inte trott riktigt på det, men efter att ha sett effekten av det på mitt halvblodssto förra året (fick fång när hon var högdräktig Ledsen) så har jag omprövat min hårdnackade inställning!

Så min avsikt är att ge Protexin hela sommaren och låta henne gå på bete fullt ut!

protexin är baserat på friska hästars tarmflora och hjälper således till att hålla tarmfloran stabil, även vid förändringar i matintaget. Så jag känner mig övertygad om att det borde kunna förhindra nya utbrott! (du köper det via din veteirnär, om du vill prova)

Edit: Ovanstående gäller det sto som HAFT fång… För dem som inte har haft fång har jag inga begränsningar alls!

Cattis
0

Släpper mina på vanligt bete direkt på våren. Har ganska klöverrikt bete i delar av sommarhagarna och peppar, peppar, det har funkat bra i alla år.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

jag låter mina beta nån timme i början. Släpper dom tidigt då gräset ännu inte har den riktiga tjongen. Typ mitten på april börjar jag mednån timme varje dag. Sen utökar jag det med ett par timmar. är man rädd för fång ska man inte ha hästarna på bete på natten. Då kan man ha dom i vinterhagen eller så. Sockret får en annan balans nattetid och det är då det är farligt.

thira
0

Vi har mycket hagar, så hästarna går på sommarbeten tidigt och får äta vartefter gräset kommer upp, blandat med fjolårsgräs. I början får de hö också ute för att kunna ta några tuggor av och mixa med gräset. Har fångponnyer också, men de går också på bete, fast i hagar med enbart skogs- och naturmark, alltså inte på någon vall.

kacka
0

Hingstarna vågar jag släppa på bete med det samma, men reducerar kraftfodret.

Stona vill jag först går på magert/sämre bete först för att välja sig vid gräs. Visserligen växer det liiiiiite gräs i deras vinterhage, men det är så lite så jag tycker det knappt räknas. Oftast har jag haft dem tjudrade på gräsmattan innan betesutsläpp och i gräsmattan har vi lite klöver så jag vill att de vänjer sig vid det med även om det inte är så mycket klöver på betet. 

Ger även foderjäst i förebyggande syfte samt för B-vitaminets skull.

nallebjörn
0

#7 reducerar kraftfodret? menar du att dom får extra foder även på bete?

kacka
0

Reducerar= minskar.

nallebjörn
0

#9 jo det vet jag men jag undrade om du gav dom kraftfoder även på bete? det låter lite väl onödigt och farligt

VeronicaP
0

#10 Vissa får man ju ge kraftfoder även när de går på bete , det fick jag göra med Lina innan, Sen de som tävlar får ju också kraftfoder när de körs och tävlas..

nallebjörn
0

#11 skulle jag aldrig våga… klart tävlas dom är det ju sin sak men inte annars. Mina sväller upp som ballonger på bete

VeronicaP
0

#12 mm men lina är inte den tjocka typen *S* hon springer av sig allt med den energin som hon har *S*

kacka
0

Jag ger mina kraftfoder året runt pga för att få i dem vitlök, som jag har kommit fram till är det effektivaste medlet mot fästingar för MIN del…

Eftersom jag har relativt magert bete så blir vissa rundare och vissa smalare. De som är slankare får mer än en dl Kraft Groov varannan dag som alla får. Jag har till och med haft fånghästar på bete hos mig som klarat sig och hållt figuren med denna "diet"!!!

kacka
0

Kanske ska tilläggas att de flesta rids flera gånger i veckan även under betessäsongen… Sedan hingstarna och vissa ston som springer mycket gör ju av med energin mer också…

nallebjörn
0

läste nån stanns att vitlök var superfarligt till alla hästar. Var nån ny rön nu tydligen

kacka
0

nä, det är inte nytt, det är gammalt. Likaså sägs morötter är farligt i större mängder. De innehåller ett gift.

Vitlök sägs vara LIVSFARLIGT att ge till hund och ändå finns det hundar som ätit det i 15 år utan att bli sjuka… Jag tror det är samma sak för häst… Vitlök ÄR starkt oavsett om det är på huden eller i magen. Hästar som har känslig mage tex magsår bör nog undika vitlök.

Men om alternativet är att hästen får infektioner och kanske borelia pga fästingsangrepp så är det ju som att välja mellan pest och kolera…

En ANNAN fråga… är fång lika vanligt på hingstar som på ston och valacker?

nallebjörn
0

jaha, ja mina får inte vitlök. Fyller ingen funktion på mina tycker jag.

FredrikN
0

och jag vet en som dog av penecillin… så ät för gudskull inte det.

vissa tål vissa saker andra inte. tror inte hästar är annorlunda.

Vi kör vitlök till hästarna och även hönsen får vitlök

kacka
0

Varför får hönsen vitlök? för att äggen ska vara färdigkryddade? hihi

nallebjörn
0

#19 att jag inte ger mina vitlök beror på att jag inte ser nån skillnad på om jag gör det eller inte. Är ju en helt onödig utgift för mej

FredrikN
0

#20 . Hönsen slipper förkylningar när vi ger dem det.. blandar ut det i vattnet. Höns är dessutom väldigt känsliga för förkylningar.

#21: ok

nallebjörn
0

#22 oj, det har jag aldrig hört att dom skulle vara… alltid lär man sej nåt nytt…

FredrikN
0

# 23 fukt och mögel är en liten dödsfälla för dem. för inte vara kallare än 5 grader i hönshuset

nallebjörn
0

#24 en granne till mej har 20 höns. Dom kan gå in om dom vill men där är rätt kallt inne tycker jag. Dom har iaf minius när det är som värst. Men dom klarar sej bra.

kacka
0

Hur många är det som haft hästar som fått fång nu i VINTER?

veronicarickfelt
0

fång är en högst induvidell sjukdom så jag tror inte det spelar någon roll om det är ston,hingstar eller valacker….

HanniBunni
0

Jag håller med de flesta ibörjan att succsesivt introducera betet ! Men ochså att det är ju högst induviduellt( många fina ord..hihi) med att stödfodra fast att shettisar är kända för att lägga på sej lätt!! Själv har jag skogshage ibörjan och bytar till äng senare på sommaren när "mallen" i gräset är lägre. Men stödfodrar gör jag ej! Dom rids mellan4-5 dagar i veckan och klara det bra!! Jag får rulla hem min ena shettis på hösten!SkrattandeSkrattande

kacka
0

Jag har "dåligt" bete hemma men det kommer ju LIIIITE gräs iaf och då vänjer de magarna innan de släpps på bete.

AnnaLundin
0

#17 Det finns en viss skillnad mellan de olika könen vad gäller fångbenägenhet. Just nu minns jag inte hur det var, vilka som oftare hade fång, men skulle tro att det är valack-sto-hingst. (jag har det i mina gamla anteckningar från hovslagarutbildningen) Möjligen beror detta på hur man håller dem. Hingstar hålls nog generellt mer på stall än ston och valacker, ston är ofta dräktiga (anses ju ha en förebyggande verkan, varför vet man dock inte).