Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2653 ggr
Glansia
0

Strålröta

Nu har jag fått strålröta på min lilla shettis. Jag har använt hovtjära andra gånger. Vad använder ni?

Perly
0

Brukade använda tjära varierat med ett lilla medel som jag inte vet riktigt var den kommer ifrån, men  tror att vet. skrivit ut den någon gång eftersom jag använt den…                                              Flaskan ser ut ungefär som de flaskor man kan köpa "fönsterfärg" som man gör figurer med på papper låter torka och sedan sätter på fönstret om du vet vad jag menar…

Vet tyvärr inte vad den heter…

Alltid Oavsett

AnnicaL
0

Truch Buster heter det, med reservation för felstavning… (Om vi tänker på samma lila medel, låter så! =) ) Finns bland annat på både Bole och börjes, kanske även på Hööks.?

Detta är även helt kanon mot håleväggar!

Lycka till!

Perly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Ja det hette den! fast med s istället för c Tungan ute

Alltid Oavsett

exitingsvillemo
0

PROB´s Sur Stråle ska tydligen vara väldigt effektiv.

Har själv aldrig behövt använt ngn form av behandling mot strålröta, tack och lov.

HÄR finns den bla.

balotte
0

Absorbain har en som heter Trush hoof som också är jättebra. Håll torrt och kolla så det inte kommer upp smuts så går det säkert bra. Jag har haft det på två av mina hästar. Vi kalkade även hagarna ifall det fanns bakterier där.

Hanna-D
0

Har aldrig haft det på shettisarna men mammas halvblod fick det då och då. Vi blandade kopparsulfat och vaselin, blir som en pasta som vi satte i en spruta utan kanyl och kunde skjuta ner i strålfårorna. Mycket effektivt!

AusaBausa
0

När min förra häst använde jag klorin som rengör o torrar ut rötan i hoven..på rekommendation av min hovis. Förranvände jag fisklevrolja till en skötarhäst jag hade..luktar apa men det hjälpte det också..men glöm inte klädnypan t näsan så du slipper känna lukten:-P

seijsing
0

När mitt halvblod fick det blev jag ordinerad att använda virkon att "badda" med.

AnnicaL
0

#3 Skrattande

Maliiin
0

Mitt sto har fått en sväng av röta nu.. Å hovslagaren bad mig skölja med jodopax varje dag. Det ska också vara effektivt tydligen. Fungerade förra omgången med.

4% jodopax är det som gäller..

Elshira
0

Jag brukar trvätta ur hovarna med väteperoxid morgon och kväll om de börjar få lite svampiga strålar, fördelen med det (jämfört med jodopax som ju annars fungerar jätte bra) är ju att man ser när det är rent (dvs det slutar bubbla när man häller på nytt). Ett tipps för att det verkligen ska rinna ner emellan är att ta hovkratsen och vrida den 90 grader så den "spärrar upp" sprickan.

Är det djupa fåror så har jag använt mig av tussar indränkta i jodopax som får sitta i hela tiden tills det blir bättre (för att jodopaxen ska ligga kvar och för att det inte ska komma in ny skit).

I värsta fall kan man använda sig av kopparsulfat (man använder det oftast en gång bara) för att verkligen göra helt rent rent vilket jag behövt göra en gång, ta dock veterinären eller hovslagaren till hjälp om du ska använda det. Är det bara "dåliga hovar" så går det bra att använda det, men är strålarna riktigt åt fanders djupa (vilket jag hoppas att ingen råka ut för) så kan kopparsulfaten bränna för långt in i själva hoven istället, så lite försiktig tycker jag man ska vara med det.

Men annars så har jag hittat något som heter "Dry feet" (man sprayar på det) som är en blandning av bland annat väteperoxid och kopparsulfat (dock ganska så svagt) som jag numera använder om de skulle bli lite dåliga eller i förebyggande på vår/höst när det är lerig ute. Och sedan jag börjat använda det så har alla haft prima fötter även om det stått i lera mycket. Kan tänka mig att även det skulle vara bra att göra "tussar" av och sätta i efter som det just innehåller kopparsulfat men i lite svagare dos så man inte behöver oroa sig för att det blir allt för kraftigt.

Lycka till och hoppas det löser sig med strålrötan i.af!

Hakuna matata!

[Shettisar]
0

Jag använder äppelcidervinäger till allt gällande hovvården. Funkar kanon.Har problem med hålväggar samt bärrands röta.

AusaBausa
0

trätjära är nog inget man ska ha under hoven den täpper ju till allt..bra på hovväggen vid spricker o så men som sagt inte inuti..hoven behöver ju luft för att torka upp..