Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 395 ggr
steffy
0

hur mycket....

hur mycket hö ska en shettis ha?

kacka
0

Det beror på hull, träning, ålder, näringsvärde i höt mm. Ett dräktigt sto, en aktiv hingst och en unghäst behöver mer.

Mina får fri tillgång vilket brukar betyda ca 4 kg om dagen. När de INTE fick fri tillgång så gick det åt ca 5 kg per häst…

Hanna-D
0

Man brukar väl säga ca 1,2 kg per 100 kg häst. Mer om de tränas, är dräktiga/digivande osv. MEN det gäller förstås att fodra med ögat så de inte får för lite mat och beror förstås även höets innehåll.

Puzzel
0

Oj min 2 åring får kanske 5-6 kg om dagen men så växer hon fortfarande och är inte tjock som en tunna, men det gäller nog att tänka sig för så man inte när de blir lite äldre fortsätter fodra som man gör nu, hon äter ett fullt hönät av den mindre modellen till kväll/natten på morgonen får hon ca 1 kg och i hagen 1 kg sen får hon ju kraft foder 4 dl hippo grow+ 4 dl hippo muslie på morgonen och 4+1 dl på kvällen har inte sett att hon skulle växa för fort eller dyl i mjucka svampiga leder, men mycket är nog individuellt och sen kvaliten vårat hö är av normal sort då vi har en häst som kan få fång emellanåt så vi måste tänka på vad de äter.

steffy
0

anledningen är att jag frågar är att jag har hört någonstans att hästar ska ha 0,5kg mat per 50kg häst, men jag visste inte om det är foder eller höGenerad.

Madelene_Udd
0

Man brukar säga 1 kg ts grovfoder per 100 kg kroppsvikt, så det du hört stämmer bra. Obs att man räknar kg torrsubstans. Man räknar alltså bort vatteninnehållet i fodret. Hö tex innehåller ca 15 % vatten trots att det känns så torrt.

1 kg ts hö = 1,2 kg hö

steffy
0

5# tack för ditt svar.