Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 4067 ggr
icansson
0

hjälp med analys av hö

hej så här ser min analys ut på mitt höensilage.

70% ts
9,5 mj
135 sbrp

men detta begriper ja inte ett dugg av. min shettis har ätit detta hö i vinter och har även gett henne ca 1 liter lusern men hon tar sig inte utan se desamma ut. Hon är avmaskad men tkr hon har tydlig proteinbrist. Någon som vill hjälpa mig med en bra foderstat?samt utläsa va min analys bestyder? tack på förhand

mille-star
0

Är det värdena för kg/ts eller kg/foder du angivit? Hur ser värdena ut för fosfor, kalcium och magnesium ut?

På vilket sätt tycker du inte att hon tar sig? I hull? Hur många kg har ponnyn fått per dag? När blev tänderna kontrollerade sist?

Du har ett väldigt högt proteinvärde jämfört med vad många andra fått i år. Vårt ligger på 23 kg/ts i år vilket är väldigt lågt.

UG
0

Åh vilket fint proteinvärde! Grattis!

Behöver din ponny maskas? Har hon fri tillgång eller ej? Är tänderna raspade, har hon kanke tandproblem?

icansson
0

tänderna är raspade och hon är maskad. hon har även fri tillgång till hö.

ska kolla resten av värderna sen har de inte framför mig.

hon är fin i hull och har mkt energie men de typiska utseendet för proteinbrist som man ser tydligt på hennes överlinje tkr ja.

Hanna-D
0

Det tar tid, tyvärr. Har ett sto som är ganska urtuttad av sin fölis, matar som en galning men det går långsamt.

Ger 1 dl olja/dag i fodret, massor med lusern (både strå och pellets), vitaminer, betfor, fodermorötter och fritt med hö.

stallostby
0

135 g smrp?? Har aldrig sett så högt värde! (hade ett hö på 80 en gång i världen, typ 80% vitklöver)

UG
0

#5 113 smrp är det högsta jag sett hittills.

icansson
0

ettan ska bort har skrivit fel de ska vara 35

icansson
0

3,6 Ca
1,6 P
1,4 Mg

här är resten

Linda-A
0

#7 om det är 35 i protein på den mängden energi så ger det en kvot på 3,6. Det brukar rekommenderas åtminstone en kvot på 6. Du får helt enkelt fortsätta ge henne proteinfoder om du inte har möjlighet att ge ett annat grovfoder

icansson
0

och detta är per kg/foder

UG
0

#7 Om det bara är 35 smrp är ditt hö lika dåligt som mitt. Jag ger litervis med uppblött luzernpellets per dygn och ponny.

icansson
0

11# kan ju vara en stor anledning till att hon inte håller sig då. ger du endast luzern och grovfoder?

icansson
0

va ska ett bra värde ligga på berätta gärna va ni andra har för värden på era hö och hur ni fodrar

AnnaLundin
0

vi tar en snabb uträkning (huvudräkning. överslag).

5 kg hö ger 47,5 MJ och 175 g protein

hennes behov ligger runt 30-35 MJ och 180-210 g protein (kanske mer protein eftersom hon har proteinbrist.

som du ser blir det nästan 30% energiöverskott och ett litet proteinunderskott.

Fråga: är det pellets eller hackad lusern du ger?

Hade det varit min ponny så hade jag gett 3 kg av detta hö och 1,5 kg lusernhack (hack i stället för pellets för att ge mer tuggtid). Det ger följande:

från hö - 28,5 MJ och 105 g protein
från lusern - 15 MJ och 157 g protein
totalt - 42,5 MJ och 262 g protein

Det ligger lite över behov fortfarande, men eftersom hon behöver upp i hull är det rätt okej. Och det viktigaste - proteinbehovet med råge täckt. Eftersom det är protein från grovfoder gör det inget att det blir proteinöverskott.

mille-star
0

Vi har ännu lägre proteinvärde i vårt hö så min får krafft protein istället för lucern. Behövs inte mycket alls för att få upp proteinkvoten eftersom det är såpass hög proteinkvot. Har för mig att det ligger på runt 300 jämfört med lucern som ligger runt 100.

AnnaLundin
0

#15 - man får bara passa sig lite, för de lättillgängliga proteinerna i proteinkoncentrat är inget bra att överdosera…

icansson
0

15# luzern känns bättre för min del o ge som 16# skriver håller ja med om

[Billan]
0

Proteinfoder eller breed är kanon att ge ibörjan så att man får igång viktökningen, sen går det sakta men säkert åt rätt håll även med typ luzern.

Men som sagts så ska man vara försiktig med dessa foder och bara ge 1 hg / 100 kg häst och dag, gärna fördelat på två givor.

icansson
0

jag ger just nu luzern pellets då mitt sto får i sig mer av det än strå luzern

AnnaLundin
0

#19 - hur mycket får hon av höet då? Det är bättre att minska det och ge mer strå i stället, för bättre balans på näringsintaget. Om du bara ökar på pelletsmängden blir det ju ett stort energiöverskott också och då kommer hon bli fet

icansson
0

20# okej har köpt luzernstrå idag men de vägrar hon äta:( hon får 5-6 kg hö per dag. Tycker inte hullet har förändras så mycket sen jag visade henne i Älmhult vet inte om du tittade på henne så noga men va tyckte du om hennes hull?

AnnaLundin
0

#21 - jag tyckte väl allmänt att hon behöver lägga på sig lite till, främst i överlinjen. Sen kände jag ju inte på henne, utan bara tittade…

Prova att ta bort några kg hö och ge lusern i stället. Det kan ta ett par dagar för dem att acceptera det. Lägg det i en krubba, så hon inte bara sprider ut det i bädden, det är lite för dyrt att använda som madrass…

AnnaLundin
0

#21 - jag tyckte väl allmänt att hon behöver lägga på sig lite till, främst i överlinjen. Sen kände jag ju inte på henne, utan bara tittade…

Prova att ta bort några kg hö och ge lusern i stället. Det kan ta ett par dagar för dem att acceptera det. Lägg det i en krubba, så hon inte bara sprider ut det i bädden, det är lite för dyrt att använda som madrass…

icansson
0

23# okej när du skriver nårga kilo hur mkt o ska man trappa ner det eller bara ta bort de o ersätta de med luzernen. Va kan hända om jag inte tar bort några kilo hö och ökar på luzernen då? för hon äter gladeligen luzernpelletsen.

AnnaLundin
0

#24 - ta bort och ersätt med lusern

så länge hon äter minst 4 kg hö kan du ge av pelletsen, men det gör inget om hon blir lite hungrig så hon börjar tugga på hacket

tar du inte bort höet och ökar lusernen kommer hon troligen bli väldigt fet - vilket är lite onödigt inför den kommande betessäsongen. lagom är bäst. Sen finns det en maxgräns för hur många kg mat du kan få i en shettis/dag, därför är det bättre att plocka bort lite hö och ge lusern i stället.

icansson
0

okej så om jag ex ger henne 5 kg hö om dagen kan jag plocka bort ett kg o ersätta de med lusern?

[Billan]
0

Jag skulle bara ge krubban full med Luzern till natten.

INTE ta bort någe hö.

AnnaLundin
0

#26 - så kan du göra, ja.

[Billan]
0

Anna.

Varför menar du att man ska ta bort hö ?

Resultatet mera protein och energi blir ju BARA det som luzernet är mera än höet. Bara en liten förhöjning av intaget alltså.

5 kg hö är ju inte så mycket egentligen, nog äter de mera om tillfälle ges.

AnnaLundin
0

#29 - ta bort höet för att "tvinga" hästen att äta av lusernhacket i stället, när hon blir hungrig… Hon ville ju inte ha lusernhacket nu.

Sen, om det behövs 1 kg lusern för att få upp proteinet så är det 10 MJ extra energi - det är nästan 1/3 av totala energibehovet, som med råge är täckt av höet.

icansson
0

29# hon lämnar kvar när jag ger henne 7 kg hö så tror inte att hon äter mer om tillfälle ges. Kan hålla med om att de känns lite dumt att ta bort hö. Men kan hon bli för tjock om jag inte tar bort nått kilo  hö då och ökar på luzernen?

AnnaLundin
0

#31 - Det som är viktigt är att du får i henne lusernen, sen får du väl helt enkelt hålla koll på hur mycket hö hon vill ha utöver det och hur hon blir i hullet.

icansson
0

32# okej :) tack anna!

[Billan]
0

Men om hon äter luzern pellets, varför ge henne strå ?

# 30

Resultatet kan ju bli att hon får i sig ännu mindre av det hon behöver om hon inte äter sitt luzern strå.

AnnaLundin
0

#34 - mitt förstahandsval är att ta bort hö och ersätta med lusern strå, för att ge lagom mycket mat, som täcker näringbehovet lagom mycket och samtidigt bibehålla mängden mat för tuggbehovets skull. 

Det är ingen mager häst vi talar om, utan bara aningen tunn.

icansson
0

Jag är jättetacksam för era goda råd men jag vill inte ta bort hö med risk för att hon kanske inte får i sig de hon bör ha(trots luzernstrå för tro inte hon kommer äta en tugga av de). Jag märker ju om hon ökar för mkt i vikt. Vill inte att hon ska bli tunnare o jag får ju hålla koll på hullet bara. Hon tränas ju också.

stallostby
0

Inte behöver ponnyn "litervis" med protein. Förstår inte denna glädje över högt protein…har lärt mig precis tvärtom med ponnyer och med erfarenhet av ett svårt fångfall i stallet som stod under kontroll av forskare..absolut inget protein där!

Har lågt proteinvärde i mitt hösilage. Valde det lägre värdet av två skördar! Pga av jag har svårt att göra slut på 244 kg stora plastade ensilagbalar. Fodrar hellre mer så de får äta och balen tar slut fortare. Men har fått komplettera ändå.. 0,75 kg lucern, inte litervis…

Jag har enl. hippocampus uträkning rimlig grovfodergiva (5 kg 77%ts  37g smrp, 7,7 Mj) +0,75g Krafft Lucern, (mineral också) Ger helt OK foderstat, ngt mer protein kan man ge..(kommer öka lite snart.) Räknat på en dräktig (8-9 mån) märr. Vikten tycker jag är svårt att avgöra, tror jag tog 275 kg..eller 250..

Är du osäker på fodergivan. Räkna ut på Hippocampus för vägledning!

Ahnna
0

#37 Protein från grovfoder och protein från kraftfoder är inte samma sak, det första är inte skadlig i för stor mängd. Och det är inte protein som orsakar fång! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

stallostby
0

Förklara för mig vad det är för skillnad på protein och protein?? Menar du att foderstatsuträkningen är fel?

Hur vet du säkert att mkt protein inte orsakar fång? finns ännu inga bevis för det vad jag vet… men håller med till viss del..

[Billan]
0

Protein från grovfoder är inte farligt att ge för mycket av. Däremot är det inte bra att underutfodra protein under längre tid. Protein är grundstenen i musklerna och under fodrar man så kan inte hästarna sätta muskler eller bibehålla de muskler de har.

Ditt grovfoder har en kvot på 4,8 vilket är i underkant till vilken ponny som helst.

Med 0,75 kg luzern blir kvoten 5,7 fortfarande inte tillräckligt. Med den foderstaten får man en fet omusklad häst. 

Protein intaget blir 263,5 och  energin 46,2 MJ.

Behovet för att bara leva ligger på  ~30 MJ energi x 6 är proteinbehovet = 180 smbpr

Nu har jag räknat på det luzern( pellets ) vi har att tillgå här, det kan ju variera lite i värden.

Säger som ovanstående. Det är inte proteinet som ger fång. Tror också att det finns en del forskning på det faktiskt.

AnnaLundin
0

#37 - protein utlöser inte fång, däremot kan lättillgängligt protein orsaka tarmstörningar som kan ge t.ex baron gruff-sjukan (med mkt dålig prognos).

Alla hästar bör få sitt proteinbehov tillgodosett för att må bra i sin vardag. Får de för lite proteiner så tar de av sina reserver. OM du kompenserar lågt proteininnehåll i grovfodret med fler kilo grovfoder så ger du samtidigt ordentligt för mycket energi och DET ger feta ponnyer.

Det är skillnad på hur proteiner i grovfoder och kraftfoder tas upp i tarmen. Jag kan det inte exakt, men om jag inte minns galet så tas grovfodrets proteiner upp i grovtarmen och där gör det ingen skada. Mer lättillgängligt kan tas upp redan i tunntarmen och det är inte lika bra av någon anledning. (ska se om jag kan hitta något bra att länka till)

[Billan]
0

Det huvudsakliga upptaget sker i tunntarmen. I grovtarmen sker den mikrobiella nedbrytningen. Det som kommer från tunntarmen  har blivit av med de lättsmällta kolhydrater och högvärdigt protein, fett mineralämnen ,spårelement och vitaminer.

Kvar är cellulosa, enklare proteiner samt vatten. I övergången från tunntarm till grovtarmen består tuggan till 90% vatten. I ändtarmen tas sen vätskan upp och kvar blir en torr boll, träck.

Cellulosa ombildas av hästar och blir en energikälla.

AnnaLundin
0

Jag hade trasslat till det litegrann, även om jag var på rätt spår i tanken: Det jag fiskade efter var följande citat (källa)

_"I proteinkoncentrat är aminosyrorna lättillgängliga, mer eller mindre "nakna". I grovfoder är de förpackade i cellväggar. En del sjukdomsframkallande bakterier har vissa aminosyror som favoritmat. När det kommer ner mkt "oförpackade" aminosyror i grovtarmen så kan dessa farliga bakterier snabbt växa till.

Grovfodrets aminosyror är dels fortfarande "förpackade" när de kommer ner i grovtarmen, dels är de aldrig så koncentrerade."_

stallostby
0

#43 jag tolkar nog det som att det kan få fång av protein. (den övriga utläggningen var jätteintressant men överkurs för många men jag ska försöka lära mig..)

#40 Kvoten du menar har jag nog ärligt talat aldrig hört talas om. Min grundläggande kunskap i foderstatsuträkning lärde jag mig som tolvåring ifrån Christina Planks bok Hästens utfodring. Då var protein protein rakt av..Flört Jag tror inte detta finns med där. ca/P kvot vet jag. Men i Hippocampus uträkningar finns en balans i procent med har jag sett nu.. vad det nu innebär? får läsa på. Får kanske omvärdera min kunskapsrygga….

Mitt hövärde 37 g smrp tyckte jag inte låg jättelågt ifrån ett idealhö enl ovan författare (40). Inte idealiskt för stuterihästar det vet jag.

Enligt Hippocampus skall proteinet i första hand ökas i grovfodret, vilket är min princip också. Hellre mer hö, då har de att tugga på.. Även lusern är grovfoder.. Tycker 5 kg hösilage är det minsta jag kan ge i kylan och snön.. Ger gärna mer men visst blir energiinnehållet hög, det blir ofta så tycker jag, tror de behöver det nu iaf. Hade de haft fri tillgång hade de ätit mkt mera!!!

Vill också säga att förr gav jag mina varmblodiga unghästar sojaprotein (0,5 kg) och några blev uppdrivna i kotorna och fick bestående räta kotor med vad det innebär, därför är jag försiktig med att överfodra protein till små ponnyer från shetlandsöarna

Analysen på hö ska man bara ta som riktmärke, inte som exakt vetenskap då det kan skilja mkt mellan två analyser!! Har varit med om det två gånger. Det kan skilja stort på samma hö!

[Billan]
0

# 44

Blir det enklare om jag säger så här.

För varje MJ/ energi behöver en vuxen häst 6g  smb pr för att dess underhållsbehov ska täckas och för att de inte ska tappa muskler.

Hästar som är i yngre ålder behöver mera g protein / MJ energi .

6 månader  9,5 g smb pr / Mj energi

12 månader  7 g smb pr / MJ energi

18 mån         6,5 g smbpr / Mj energi

Sedan räknas arbets till lägg och köld till lägg samt hingst till lägg på utöver underhålls behovet.

Proteinbehovet kan överskridas om proteinet kommer från grovfoder.

Behovet kan inte underskridas under en längre period utan att påverka hästen negativt.

Mina 10 shetland varav 5 är ettåringar delar på en 600 kilosbal på sju dagar,,, MJ 6,7 Smbpr 53 g.

pluttanna
0

#44 att unghästarnana blev uppdrgana i kotorna hade nog ingtet med sojan att göra.

Däremot var det en ganska så hög giva du gav beroende på vad dom vägde vid det aktuella tillfället. Maxgivan är ganska så låg på soja.

Nu vet inte jag hur länge sedan du var 12 år men kan säga att det hänt mycket i forskningen angående hästens utfodring sedan dess. Läs nya upplagan från Plank och kompani så förstår du att mycket har hänt.

Angående hippocampus så får man kommentarer på utfodringen. JAg tycker dom är missvisande då dom ex kan ha räknat ut ett energivärde för din häst samt ett proteinvärde. Men du lägger hästen något högr för det är det den behöver vilket även medför att du då måste lägga hästens protein högre än deras uträkning. Det är dock inget programmet säger något om utan enbart ger komentaren: din proteinnivå är ok (förutsatt att den inte är skylåg) men bör vara i samma nivå som energin. PÅ ett ungefär. Vilket många läser som OK fast det igentligen är för lite protein man tilldelat. 

Lusern strå väger väldigt lite och det medför att man för att koma upp i vikt ge flera liter bara för att komma upp i din vikt av lusernpellets. Så igentligen ger "flera liter" lusern inte så mycket igentligen.;)

Forskning från SLU visar att det INTE är proteinerna i sig som ger fång. Utan klhyderater osm finns i spannmål och toxiner som finns i fruser gräs.  Proteiner är uppbyggda av många olika aminosyror som är sammanläkade på många olika sätt. Att ge ett överskott av "dåliga" proteiner  dvs dom som kommer från ett kratfoder ger dålig tamflora liksom mycket annat som ex snabba foderbyten och medicinering, avmaskning m.m. Den störda tarmfloran med mindr abra magbakterier ger fång.

pluttanna
0

Så länge det är brist på proteiner så finns det ingen risk att överutfodra med lätttilgängliga proteiner. Och såleds finns det ingenanledning till att vara rädd för att ge proteinkoncentrat. Vilket även jag tycker verkar bättre än ta bort hö och ersätta med lusernstrå. Du berhöver inte ge några mängder alls.

Ger du 5 kg hö så ger det 47,5 Mj och 175 SMRP. Det saknas då 113 g smrp då kvoten ska vara runt 6. Då får oxå ett underskott på fosfor med 6,5 gram.

Ger du 0,4 kg av kraft protein så ger det: 52 mj 310 g smrp vilket ger en kvot på unerkant 6. Själv hade jag satt det något högre med tanke på den synbara bristen för att den ska kunna ta sig lite fortare. Alltså då ge 0,5 kg KP och ger en kvot på underkant 6,3 vilket inte heller är högt.

I mineralväg ge 2 mått fosforbalans och selen.

icansson
0

Jag brukar köpa luzernpelletsen på Carl Nilssons av märket dangård. Men har köpt en säck på stallbacken i tingsryd nu minns inte märke men är de någon skillnad från luzernpelletsen i olika märke?

AnnaLundin
0

#48 - Lusernpelletsen på Börjes är från Kvarnbyfoder och den har ett högre proteininnehåll än Dangroents. Det är bara positivt för dig. Den är dock inte riktigt lika smaklig, eftersom den inte innehåller någon melass. Vissa hästar reagerar negativt på det, andra inte…

icansson
0

49# hehe då har ja svaret hehe timotej va inte så förtjust i den på börjes men den verkar bättre. jag har " lurat" i henne den genom att blanda med lite betfor.

Vet inte om jag inbillar mig men har ökat luzernen till 2-3 kg per dag o tycker redan jag ser skillnad på timsan, kan de stämma eller tar de lång tid innan man ser skillnad?

icansson
0

49 # och fördelen med börjes luzern va ju med att den va billigare.

AnnaLundin
0

#50+51 - det kan göra nytta ganska fort…

om hon äter den med betfor är det ju bra. Och visst är det bra när kilopriset är lägre och proteinet högre! Cool

icansson
0

52# hur skulle jag göra utan din vägledning TACK Anna du är super!

men nu kommer ja med ännu mer frågor. Melass kan de ge fång ?

stallostby
0

#46 det var 24 år sedan (huga)Flört

Undrar samma samma som ovan? Hur ställer ni er till havre, betfor mm?Jag köper visst det här med kolhydrater och fång, men inget är ju solklart än..

(det har varit uppe förut så hänvisa till tråden om ni vill)

(jag har hittills bara fått positiva reaktioner från vet. och hov. De är fina i hull, bra hovar och välhanterade, så lite rätt gör jag nog.. man får nog gå på öga och känsla en del..)

Ahnna
0

#54 Jag fodrar inte med spannmål längre så länge det går att undvika. (Det vill säga, så länge som jag får ihop balanserade foderstater med bara grovfoder, mineraler och eventuellt betfor.) Betfor är bra för matsmältningen och ger ju lite extra vätska till hästar som tränas hårt, så av den anledningen har jag inget emot att använda det - dock har jag inte behövt ha det i foderstaterna på ungefär ett år nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Betfor ger man ju i så små mängder till en shetland så det kan man i stort bortse från i foderstats beräkningen. Man kan räkna det till lite godis, men det är bra för tarmen och pälsen.

Det bästa är om man får ihop en bra balans av bara grovfoder. Havre dädremot är bra för unghästar då det innehåller en del lysin.

stallostby
0

betfor är ju drygt, fodrade sparsamt med det förra året för att dåvarande ettåringarna skulle äta lusernepelletset, men det är ju sött..

nu äter de gladeligen lusernet ändå.

Hanjon
0

Ja, melass kan ge fång. Liksom morötter och mycket annat.

Dock finns det melassfri lusern och melassfri betfor. Eller så sköljer man bort melassen ur betforn helt enkelt.

Hanna-D
0

#58 Ja, melass kan ge fång. Liksom morötter och mycket annat.

Aldrig hört, har du något belägg för det?

pluttanna
0

Källa: hästens näringsbehov och utfodring:

"Fång utlöses vanligast av överkomtion av lättlösöiga kolhyderater som orsakar kraftig jäsning i grovtarmen men mjälksyra som sänker PH. Lågt ph skadar slemhinnan så att ph läcker ut i blodet och får acidos."

Det socker som finns i melass, suktros hör till dom lättlösliga kolhyderaterna.

Hanna-D
0

#60 Om svaret var riktat till mig så syftade jag på morötter.

pluttanna
0

Morötter innehåller även det sukros. Dock handlar det om kilon.

Men o andra sidan så är dom inte van att få, vad det nu är, så kan även den kännsligaste fånghästen få fång av vad som hälst den får oavsätt mängd.

stallostby
0

#59 Det finns något som heter Speedybeet eller nåt sånt, som fånghästen vi hade i stallet fick. Skulle vara bra till såna hästar. Eller så kan man blötlägga betfor med mkt vatten och hälla av, har jag hört. (jag skulle ju inte göra det. Varför ge det övh.)

pluttanna
0

#63 Det är betfor utan melass.